Teorie dialogické komunikace
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Teorie dialogické komunikace
Vítejte v předmětu Teorie dialogické komunikace, jenž se navzdory svému názvu pokusí nebýt příliš teoretickým, ale především Vám otevřít dveře do "nedokončené revoluce" v komunikačních studiích – dialogickému přístupu. Autoři, kteří jsou s ním spojení, neusilovali o žádné chladné vědění, ale chtěli pohnout lidmi a společností, aby jim umožnili být více svobodní, empatičtí, otevření a nacházet cestu k řešení na první pohled nesmiřitelných protikladů. Tento humanistický projekt je druhou stránkou osvícenské tradice, odvracející se od objektivity, neutrální pozice, neosobnosti k ideji, že dialogický je nás postoj ke světu vždy, jen je třeba si to uvědomit a začít s tím pracovat. Dialogický přístup má své etické, politické i sociální důsledky, které nás povedou zároveň ke kritice současného sociokulturního systému. 


A protože dialog neznamená pouze výklad, i když výklad opustit nemůžeme (přeci jen jde o teorie...), v průběhu celého semestru se pokusíme na jednotlivé přístupy pohlížet i prakticky a v seminárních hodinách se s nimi seznamovat ve formě her a cvičení.


Co je potřeba ke splnění předmětu?

  1. docházka – jsou povoleny max. dvě absence bez omluvy, v případě, že se studující řádně omluví přes studijní oddělení, je možné tento počet přesáhnout
  2. průběžná četba – na každou hodinu je přiřazen text, jehož znalost bude vyžadována
  3. seminární práce – do půlnoci 9. 5. 2024 studující odevzdávají seminární práci aplikující jeden z probíraných přístupů do současných mediálních / sociokulturních podmínek; seminární práce v rozsahu 2–3 normostran (formální esej s průběžným citačním aparátem) odpovídá na otázku "Jak lze zvolený přístup aplikovat v některé z oblastí komunikace v dnešní době?")
  4. závěrečný test – formou uzavřených otázek 1 předtermín 12. 5. a pak dva termíny ve zkouškovém

Zásada bezpečného prostředí: v semináři ctíme zásadu bezpečného prostředí, proto spolu otevřeně diskutujme a vyjadřujme svoje názory a zkušenosti, i kdyby byly jakékoliv, ale vždy vycházejme z vlastní zkušenosti ("Já si myslím, že..."), neútočme či nezesměšňujme druhé, pokusme se pochopit a vcítit do jejich situace. Každý má možnost v případě, že by pro něj téma či otázka byla příliš citlivá a zasahovala do osobní zóny, využít možnosti neodpovídat či se dočasně diskuze neúčastnit (zásada "stop") bez postihu.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 23/2/2025.
Study now
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study now - from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Týden 8 – Dialog a veřejná sféra
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.








Previous