Rozvrh a důležité organizační informace
Přednáška & cvičení: sudé čtvrtky; 8:00 - 11:40
Pro kurz je vyčleněna učebna U53. Aktuálně se počítá s prezenční výukou v průběhu celého semestru, s výjimkou prvního setkání (21. září 2023), které se vzhledem k dokončovacím pracím při rekonstrukci budovy FSS uskuteční on-line na platformě zoom. O případných dalších změnách v průběhu semestru (např. změna pořadí jednotlivých přednášek atd.) budou studenti informováni hromadným e-mailem; takové změny budou navíc průběžně zaneseny do této osnovy a barevně zvýrazněny.
Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (garantka předmětu)
- Mgr. Miroslav Bielik, DiS, B.A.
- Mgr. Petra Pátková Daňsová
- Mgr. Martin Pírko
- Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Harmonogram
21.9.2023 | Úvodní informace ke kurzu. Krátké úvodní setkání, zaměřené na sdělení informací organizačního charakteru a případné dotazy. (Portešová) Základy dynamické diagnostiky ve školním prostředí. Ve výuce budeme diskutovat možnosti a meze většinových přístupů k diagnostice. Zdůrazníme propojení na širší teoretický rámec vývojové vědy. Představíme dynamickou diagnostiku jako jeden z alternativních způsobů zjišťování kognitivních funkcí, který reaguje na některé z limitů klasických přístupů. (Bielik) Důležité: Toto setkání proběhne on-line na odkazu: https://cesnet.zoom.us/j/9372338651 |
5.10.2023 | Legislativní aspekty práce školního psychologa. Předpisy pro zohlednění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich aplikace v praxi. Další legislativní pravidla důležitá z pohledu školního psychologa - informovaný souhlas s poskytováním poradenských služeb, pravidla pro předčasné nebo naopak odložené zahájení školní docházky, předpisy upravující spolupráci s dalšími subjekty mimo systém školství atd. (Straka) |
19.10.2023 | Krizové situace ve škole. Základní typy krizových situací a jejich specifika. Nastínění vhodných intervenčních postupů, týkajících se jak jedinců (žáků, pedagogů), tak celých třídních kolektivů či školy jako celku. Následná práce s traumatem v dlouhodobější perspektivě. (Šamánková). POZOR: výuka tohoto bloku se nebude konat na FSS, ale v prostorách psychologické poradny ŠIPKA, Jezuitská 3, Brno (1. patro). |
2.11.2023 | Práce školního psychologa na škole v sociálně vyloučené lokalitě. Prezentace prostředí konkrétní vyloučené lokality s ohledem na fungování školního poradenského pracoviště. Specifika diagnostiky a intervencí v práci se sociálně znevýhodněnými dětmi. Konkrétní kazuistiky žáků a hledání postupů pro optimální diagnostiku jejich potíží a následné řešení jejich problémů. (Pírko) |
16.11.2023 | Diagnostika třídních kolektivů. Nejčastější důvody pro diagnostiku třídních kolektivů, vhodné postupy a možná rizika. Dostupné metody používané v praxi a jejich interpretace. Komunikace výsledků skupinové diagnostiky (rodičům, samotným žákům, vedení školy) a další práce s těmito zjištěními. (Pátková Daňsová). |
30.11.2023 | Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie). Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Příklady z praxe. (Pátková Daňsová) |
14.12.2023 | Diagnostika v práci školního psychologa. Přehled jednotlivých kontextů, ve kterých může být diagnostika z pozice školního psychologa užitečná (screening poruch učení, diagnostika vztahů ve třídě, klimatu školy, kariérové poradenství, individuální poradenská práce atd.). Představení několika konkrétních diagnostických metod s ukázkami jejich praktického použití. (Pírko) |
Prezentace z jednotlivých přednášek budou vloženy v příslušných složkách ve studijních materiálech v ISu, předpokládá se jejich průběžné studium v průběhu semestru, z obsahu prezentací budou (vedle obsahu povinné literatury) vycházet otázky v závěrečném zkouškovém testu.
Literatura
Základní
- Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
- Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
- Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2012). Metody a postupy poznávání žáka. Wolters Kluwer.
Rozšiřující
- Braun, R. (2014). Pedagogicko-psychologická diagnostika. PedF UK.
- Čapek, R., Navarová, S., & Ženatová, Z. (2017). Žák v krizové situaci. Raabe.
- Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.
- Felcmanová, L., & Habrová, M. (2015). Katalog podpůrných opatření: Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. UPOL.
- Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Hanex.
- Matějček, Z. & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Grada.
- Matoušek, O. (Ed.) (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Portál.
Podmínky ukončení kurzu
Účast na výuce - povoleny 2 absence v průběhu semestru.
Písemná zkouška - prezenčně v učebně na FSS, předpokládá se administrace a vyplnění zkouškového testu na počítači; Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací.