Vývojová psychologie I
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie I
Info
Term
Spring 2022

Vítejte ve Vývojové psychologii I.


Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde

Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.

Konzultace

Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z  vyučujících. 
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů): 

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd. 
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
  • konzultační hodiny doc. Lacinová - středa 9.00 - 10.30 ( v případě nutnosti zde: https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. 

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), odevzdání seminární práce v řádném termínu.

Za aktivní účast na seminářích se považuje

  • účast na seminářích ve své seminární skupině se zapnutou kamerou (povolena je maximálně jedna absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře

Seminární práce

  • odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže)

Pro online výuku (pokud by nastala nutnost přechodu do online režimu) platí:

  • je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak; 
  • účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
  • povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu.  Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.

Téma seminární práce

Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci (v rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň semináře S1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.

Příklad

  • Téma:  Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci
  • Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.

Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji

Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a seminář S1.

Předpokládá se, že student vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).

Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno.

Student se může v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy, apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.

Dodržujte citační standardy APA

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/

https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf

Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz S1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak na seminární práci

Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková; Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz semináře S1, S2, S3) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnutých komentářů.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Hodnocení

 

maximum bodů

minimum bodů

Seminární práce

kritéria pro hodnocení:

  • odborné zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 12 b.
  • struktura, forma (citace) 7 b.
  • literatura (výběr relevantní odborné literatury) 6 b.

25

není stanoveno

závěrečný písemný test

40

23

Celkové hodnocení

65 – 60

A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030

59 - 54

B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony

53 - 48 

C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030

47 - 42 

D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat

41 - 36 

E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit

35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test; více než 1 absence na semináři)

F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030


Časové rozvržení kurzu

Přednášky se konají v úterý (liché týdny) 1x za 14 dní od 14:00 – 15:40 (Aula)

Semináře  se konají:

Seminární skupina 01 každé liché úterý 16:00–17:40 v U42
Seminární skupina 02 každé liché úterý 18:00–19:40 v U42
Seminární skupina 03 každé sudé úterý 16:00–17:40 v U23 
Seminární skupina 04 každé sudé úterý 18:00–19:40 v U23

Semináře je možné si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím.

Registrace do seminárních skupin v IS probíhá do 15. 2. 2022
 Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 21. 2. 2022. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS

Datum

P-přednáška

S-seminář

Vyučující

Téma:

15. 2.

P1

Lacinová

Úvod do studia VP a vývojových teorií/ Metody vývojové psychologie/jak zkoumat lidský vývoj

 

15. 2.

S1A, B

 

Jak na seminární práci

22. 2.

S1C, D

1. 3.

P2

Korábová

Porod, novorozenecké období/novorozenecké reflexy

1. 3.

S2A, B

 

Kojenecké období

8. 3.

S2C, D

15. 3.

P3

Lacinová

Teorie vazby

15. 3.

S3A, B

 

Měření vazby v raném dětství: Strange Situation Test

22. 3.

S3C, D

29. 3.

P4

Masopustová

Batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního vývoje

29. 3.

S4A, B

 

Batolecí období; aplikace VP ve výchovném poradenství

5. 4.

S4C, D

12. 4.

P5

Daňsová

Předškolák/psychická deprivace, separační úzkost, teorie mysli, sociální učení

12. 4.

S5A, B

 

Předškolní období; mateřská škola

19. 4.

S5C, D

26. 4.

P6

Masopustová

Dědičnost vs. prostředí, epigenetika, prenatální období

26. 4.

S6A, B

 

Konzultace seminárních prací

 

3. 5.

S6C, D

10. 5. – P7 -  bude upřesněno

 

 

 

  21. 2. 2022

Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu

 15. 5. 2022


Chapter contains:
12
PDF
2
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 14/2/2022 to 20/2/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/2/2022 to 27/2/2022.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 28/2/2022 to 6/3/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/3/2022 to 13/3/2022.

Chapter contains:
10
PDF
1
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 14/3/2022 to 20/3/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/3/2022 to 27/3/2022.

Batole


Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 28/3/2022 to 3/4/2022.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 4/4/2022 to 10/4/2022.

Chapter contains:
6
PDF
2
Study text
Teacher recommends to study from 11/4/2022 to 17/4/2022.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/4/2022 to 24/4/2022.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 25/4/2022 to 1/5/2022.
Týden 12
Teacher recommends to study from 2/5/2022 to 8/5/2022.
Týden 13
Teacher recommends to study from 9/5/2022 to 15/5/2022.
Previous