Vítejte ve Vývojové psychologii I.
Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde
Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.
Konzultace
Své seminární práce či jakoukoli otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z vyučujících.
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů):
- pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd.
- hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
- konzultační hodiny doc. Lacinová - středa 9.00 - 10.30 ( v případě nutnosti zde: https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)
Průběh a příprava na semináře
Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány.
Požadavky pro získání zápočtu
Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), odevzdání seminární práce v řádném termínu.
Za aktivní účast na seminářích se považuje
- účast na seminářích ve své seminární skupině se zapnutou kamerou (povolena je maximálně jedna absence);
- aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře
Seminární práce
- odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže)
Pro online výuku (pokud by nastala nutnost přechodu do online režimu) platí:
- je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak;
- účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
- povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu. Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.
Téma seminární práce
Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci (v rámci tohoto tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň semináře S1). Hlavní téma seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.
Příklad
- Téma:
Rodinné prostředí jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci
- Vaše podtéma: Souvislosti vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.
Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji
Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a seminář S1.
Předpokládá se, že student vystaví (= zdroje jsou využity jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční – např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie není považován případ, kdy se student v seminární práci odkazuje pouze na „nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a východisek, diskuzi).
Jako odborný zdroj nebude uznávána učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově sankcionováno.
Student se může v odůvodněných případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy, apod.), ale s vědomím toho, že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou literaturu.
Dodržujte citační standardy APA
http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf
Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a dodržování zásad psaní odborného textu (viz S1). Seminární práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak na seminární práci
Co je smyslem seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?
V seminární práci prokazujete, že jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková; Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.
Hodnocení seminární práce
Bodově se hodnotí míra vyhovění výše uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz semináře S1, S2, S3) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnutých komentářů.
Upozornění
Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi.
Hodnocení
| maximum bodů | minimum bodů |
Seminární práce kritéria pro hodnocení: - odborné zpracování tématu (výběr a specifikace tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na základě přehledu předchozích výsledků) 12 b.
- struktura, forma (citace) 7 b.
- literatura (výběr relevantní odborné literatury) 6 b.
| 25
| není stanoveno
|
závěrečný písemný test | 40 | 23 |
Celkové hodnocení
65 – 60 | A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1030 |
59 - 54 | B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030 podávat výborné výkony |
53 - 48 | C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030 |
47 - 42 | D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat |
41 - 36 | E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030 značně zlepšit a rozšířit |
35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích (písemný test; více než 1 absence na semináři) | F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030 |
Časové rozvržení kurzu
Přednášky se konají v úterý (liché týdny) 1x za 14 dní od 14:00 – 15:40 (Aula)
Semináře se konají:
Seminární skupina 01 každé liché úterý 16:00–17:40 v U42
Seminární skupina 02 každé liché úterý 18:00–19:40 v U42
Seminární skupina 03 každé sudé úterý 16:00–17:40 v U23
Seminární skupina 04 každé sudé úterý 18:00–19:40 v U23
Semináře je možné si nahradit v rámci jiných než zaregistrovaných skupin jen ve výjimečných případech (návštěva lékaře apod.) a po předchozí domluvě s vyučujícím.
Registrace do seminárních skupin v IS probíhá do 15. 2. 2022.
Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 21. 2. 2022. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v IS.
Datum | P-přednáška S-seminář | Vyučující | Téma: |
15. 2. | P1 | Lacinová | Úvod do studia VP a vývojových teorií/ Metody vývojové psychologie/jak zkoumat lidský vývoj |
15. 2. | S1A, B | | Jak na seminární práci |
22. 2. | S1C, D |
1. 3. | P2 | Korábová | Porod, novorozenecké období/novorozenecké reflexy |
1. 3. | S2A, B | | Kojenecké období |
8. 3. | S2C, D |
15. 3. | P3 | Lacinová | Teorie vazby |
15. 3. | S3A, B | | Měření vazby v raném dětství: Strange Situation Test |
22. 3. | S3C, D |
29. 3. | P4 | Masopustová | Batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního vývoje |
29. 3. | S4A, B | | Batolecí období; aplikace VP ve výchovném poradenství |
5. 4. | S4C, D |
12. 4. | P5 | Daňsová | Předškolák/psychická deprivace, separační úzkost, teorie mysli, sociální učení |
12. 4. | S5A, B | | Předškolní období; mateřská škola |
19. 4. | S5C, D |
26. 4. | P6 | Masopustová | Dědičnost vs. prostředí, epigenetika, prenatální období |
26. 4. | S6A, B | | Konzultace seminárních prací |
3. 5. | S6C, D |
10. 5. – P7 - bude upřesněno | |
| |
21. 2. 2022 | Ukončení udělování výjimek, uznávání předmětu, domluvy individuálního studijního plánu |
15. 5. 2022 | Odevzdání seminární práce |