Pojďme se podívat jaké máme očekávání. Seznamte se také s organizací celého kurzu.
Úvod do pedagogiky volného času. Poslání současné školy a možnosti výchovy ve volném čase. Komparace edukačních přístupů ve škole a v oblasti volného času. Od idejí, cílů zpět k prostředkům a metodám.
Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase. Rodina a výchova dětí ve volném čase. Utváření hodnoty volného času v životě dítěte.
Co a jak se učíme ve volném čase. Platforma zkušenostně reflektivního učení - teoretické přístupy (D. Shön, Dewey, Kolb, Lewin, Argyrise, aj.), konstruktivismus, sociální teorie učení atd.
Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
Výchovné koncepce nejen prostřednictvím historického ohlédnutí za výchovou ve volném čase. Výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco). Výchovný systém E. T. Setona, R. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně tří děl.)
Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy apod.
Simulační hry, jak simulovat reálné situace, koncipovat legendu a herní principy v simulačních hrách. Hry pro trvale udržitelný rozvoj. Simulační hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů (v přírodě, psychologii, sociálních vztazích, ekonomice apod.).
Příprava a realizace kurzů, táborů a vícedenních akcí (dramaturgie; práce s cíli - dramaturgický, edukační, příběhový; prostředí; práce s atmosférou, reflexe; aj.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
Animace volného času. Pojetí a význam animace. Participace dětí a mládeže na volném čase. Participační přístup vedoucí ke spoluzodpovědnosti dospívajících, uvědomění si vlastních práv a povinností apod. ve vztahu k volnému času a dalším životním hodnotám.