Rozvrh a důležité organizační informace - JS 2024
Přednáška: liché čtvrtky, 12:00 - 13:40, P52
************************************
Cvičení - sem. skupina PSYn4110/02_Liche_tydny: liché čtvrtky, 14:00 - 15:40, U42
Cvičení - sem. skupina PSYn4110/01_Sude_tydny: sudé čtvrtky, 14:00 - 15:40, U33
Poznámka: V JS2024 není v předmětu Pedagogická a školní psychologie I účast na cvičeních povinná a nebude ani evidována. Účast nicméně velmi doporučujeme zejména těm studentům, kteří plánují či uvažují o specializaci ve školní a poradenské psychologii.
Předmět PSYn4110 – Pedagogická a školní psychologie je zaměřen na psychologické aspekty vzdělávacího procesu v nejširším slova smyslu, se zvláštním důrazem na problematiku práce psychologa v současném školském systému v ČR. V rámci kurzu budou prezentovány aktuální otázky a problémy školní psychologie a jednotlivé přednášky a cvičení budou věnovány konkrétním tématům a problémům, se kterými se psycholog pracující ve školství nejčastěji setkává (podrobněji viz rozvrh a osnova kurzu). Jedním z témat bude organizace psychologické péče v současném školském systému ČR (rozdíl mezi školským poradenským zařízením a školním poradenským pracovištěm, druhy ŠPZ, obsah práce a kompetence školního psychologa na jednotlivých pozicích, nejčastější typy zakázek atd.). Další okruh témat bude tvořit problematika žáků vyžadujících ve zvýšené míře individuální přístup – tj. především žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Závěr kurzu bude věnován otázkám kariérního poradenství poskytovaného žákům základních a středních škol.
Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (garantka předmětu)
- Mgr. Miro Bielik
- Mgr. et Mgr. Veronika Kirchnerová, Ph.D.
- Mgr. David Macek, Ph.D.
- Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
- Mgr. Magdalena Švandová
Harmonogram
Níže uvedený harmonogram přednášek a cvičení (především jejich pořadí) se může v případě vážných organizačních důvodů měnit v průběhu semestru; pokud by k tomu došlo, budou tyto změny zaneseny a barevně vyznačeny v této osnově a studenti o nich budou informováni hromadným e-mailem.
22.2.2024 |
Seminář se nekoná. |
29.2. 2024 | Úvodní přednáška, organizační pokyny - harmonogram kurzu, požadavky ke zkoušce (Portešová); |
29.2. 2024 |
Seminář se nekoná. |
7.3. 2024 |
-dtto- |
14.3.2024 |
Mimořádné nadání a jeho rozvoj ve škole (Portešová) |
14.3.2024 |
Rozvoj mimořádného nadání - seminář (Portešová) |
21.3.2024 |
Rozvoj mimořádného nadání - seminář (Portešová) |
28.3.2024 |
Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a dynamická diagnostika (Bielik) |
28.3.2024 |
Seminář se nekoná. |
4.4.2024 | Seminář se nekoná. |
11.4.2024 |
Diagnostika a práce s poruchami učení u dětí (Macek) |
11.4.2024 |
Seminář se nekoná. |
18.4.2024 |
-dtto- |
25.4.2024 |
Poruchy učení – teoretický základ, neuropsychologie SPU (Straka) |
25.4.2024 |
Diagnostika SPU u adolescentů/žáků SŠ a dospělých osob (Straka) |
2.5.2024 |
Diagnostika SPU u adolescentů/žáků SŠ a dospělých osob (Straka) |
9.5.2024 |
Kariérové poradenství u dětí a adolescentů (Kirchnerová) |
9.5.2024 |
Seminář se nekoná. |
16.5.2024 |
-dtto- |
Pozn.
V případě event. změn pořadí přednášek či cvičení v průběhu semestru budou nové informace v tabulce vyznačeny červeně.
Prezentace z jednotlivých přednášek budou vloženy v příslušných složkách ve studijních materiálech v ISu, předpokládá se jejich průběžné studium v průběhu semestru, z obsahu prezentací budou (vedle obsahu povinné literatury) vycházet otázky v závěrečném zkouškovém testu.
Literatura
Základní
Základní literatura - tj. literatura, jejíž nastudování je nutné pro úspěšné složení zkoušky, bude upřesněna na každé přednášce, případně zveřejněna po přednášce ve složce příslušného tématu ve studijních materiálech v ISu. Přednostně se bude jednat o zdroje, které jsou v té či oné podobě dostupné elektronicky (např. veřejně na internetu, v e-zdrojích MUNI, případně se může jednat o naskenovanou kapitolu papírové publikace, která bude studentům zapsaným v kurzu zpřístupněná v ISu), nebo zdroje, které jsou v tištěné podobě k dispozici v knihovně FSS.
Rozšířená
Literatura k nastudování pro výukový blok praxe školního psychologa (přednáška 29.2. 2024 ):
- Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál
- Štech, S., & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál
Literatura k nastudování pro výukový blok SPU (přednášky 11.4.2024 a 24.4. 2024 a navazující cvičení):
- Zelinková, O. & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál
- Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál
Literatura k nastudování pro výukový blok práce s dětmi z odlišného socio-kulturního prostředí (přednáška 28.3.2024):
- MŠMT ČR (2011). Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách.
Literatura k nastudování pro výukový blok nadané děti (přednáška 14.3. 2024 a navazující cvičení):
- Čavojská, M. a kol. (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky: Metodická příručka. Praha: VUP
- Portešová. Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál
Literatura k nastudování pro výukový blok kariérové poradenství pro žáky ZŠ a SŠ (přednáška 9.5. 2024):
- Amundson, N. E., Harris-Bowlsbeyová, J. & Niles, S. G. 2011. Základné zložky kariérového poradenstva. Postupy a techniky. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance
Podmínky ukončení kurzu a metody hodnocení
Zkouška - písemný test (max. 60 bodů, 35 bodů minimum). Zkouškový test bude mít podobu otevřených otázek s volně tvořenou odpovědí. Test proběhne pravděpodobně elektronicky v PC učebně na FSS, přes odpovědník v ISu (bude upřesněno v průběhu semestru).