Mgr. Martina
Pourová, Ph.D.
pourova.martina@mail.muni.cz
2. Anotace předmětu
Předmět je určený
pro studenty bakalářského studijního programu. Studenti získají základní
informace o krizi, průběhu krize, zvládání krize, technikách a přístupech k
práci s emocemi. Budou mít možnost si vyzkoušet navázání kontaktu
s klientem, mapování zakázky, práci s emocemi, různými typy klientů a
ukončování poradenského hovoru. Předmět je prakticky zaměřený.
3. Předpoklady
Ochota
k sebepoznávání, ochota naslouchat druhým, kreativita, aktivní přístup.
4. Studijní cíle
Po absolvování
kurzu bude student schopen navázat kontakt s klientem, identifikovat
zakázku klienta, a ukončit rozhovor. Bude schopný rozpoznat krizi, orientovat
se ve způsobech zvládání krize a bude schopen aplikovat základní
zásady/techniky při práci s emocemi během kontaktu s klientem.
5. Organizace předmětu
Výuka probíhá
blokově formou přednášek, skupinových diskusí a praktických cvičení ve
skupinách zaměřených na získání kompetencí a procvičení podávání zpětné vazby.
Tematické okruhy
1. blok: Co je to
krize? Základní principy práce s krizí (navázání kontaktu, mapování
zakázky, práce na zakázce, ukončení rozhovoru). Techniky vedení rozhovoru
s klientem (aktivní naslouchání, vedení, reflexe).
2. blok: Práce
s emocemi v krizové intervenci (hněv, úzkost, smutek, pláč, strach,
stud). Vybraná problematika v krizové intervenci (práce s tichem,
práce se suicidálním klientem, problematika domácího násilí a problematika
závislostí).
3. blok: Specifika
krizové intervence u dětí a dospívajících a u seniorů. Specifika
telefonické krizové intervence, přes internet a tváří v tvář. Etika
v krizové intervenci. Duševní hygiena v krizové intervenci.
6. Požadavky na ukončení předmětu.
Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba 80% účasti na seminářích. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat do Odevzdávárny záznam o vedení 2 x 60 minut dlouhých chatových rozhovorů (dále viz Závěrečná práce), následné předání zpětné vazby na 2 jiné hovory a vyhotovení sebereflexe.
6.1 Závěrečná práce
V rámci
závěrečné práce má za úkol každý student provést dva cvičné chatové rozhovory
se svými kolegy/němi z kurzu. Každý rozhovor musí trvat alespoň 60 min. Během
rozhovoru si student vyzkouší navázání kontaktu s klientem, mapování jeho
zakázky, práce na zakázce a ukončení rozhovoru. Nedoporučuje se, aby rozhovor
byl delší, je vhodné si vyzkoušet dodržování časového limitu. K chatovému
rozhovoru lze využít jakékoli médium (vhodný může být např.: Skype). Celý
záznam rozhovoru od začátku včetně času započetí rozhovoru do ukončení
rozhovoru student odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Je důležité, aby
studenti dbali na anonymitu, a tak je třeba vymazat všechny potenciální
identifikační údaje svých „klientů“ (tj. minimálně přezdívku použitou v chatu,
lze nahradit jednoduše slovem „klient“). Každý student do IS odevzdá dva
soubory (každý bude obsahovat jeden rozhovor) a pojmenuje je RozhovorA (pro
první rozhovor) a RozhovorB (pro druhý rozhovor).
6.2 Zpětná vazba k chatovému hovoru
Každý student si
přečte 2 přidělené závěrečné práce – chatové rozhovory svých spolužáků a do
komentářů v textu jim předá zpětnou vazbu. Zpětná vazba je založena na
nápadech a připomínkách k rozhovoru. Je vhodné zdůraznit silné stránky
hovoru a nabídnout potenciálně jiné směřování hovoru (tj. Na co byste se Vy
jakožto intervent v rámci daného hovoru zaměřovali? Co Vám na hovoru
přijde dobré? Kde vidíte potenciálně riziková místa? Kde nemuselo dojít
k vzájemnému pochopení?). Termín pro předání zpětné vazby je 14 dní po odevzdání závěrečné práce. Studentská zpětná vazba bude
kontrolována. Neodevzdání zpětné vazby svým kolegům je považováno za nesplnění
požadavků na úspěšné ukončení předmětu. Nezapomeňte, že vaše připomínky jsou
určené vašim kolegům s cílem jim pomoci v seberozvoji.
6.3 Sebereflexe
Student vyhotoví sebereflexi dle šablony uložené v IS. V rámci sebereflexe se zaměří a zhodnotí své silné i slabé stránky při práci s emocemi, „typy“ klientů a hovorů, vedením rozhovoru, mapováním zakázky a ukončováním rozhovoru. Student vyhotoví sebereflexi do termínu kolokvia. Sebereflexi odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Sebereflexi v tištěné nebo elektronické podobně si studenti donesou s sebou na termín kolokvia.
Deadlines
Závěrečná práce: 21.5.
Zpětná vazba: 4.6.
Sebereflexe: den konání kolokvia
7. Literatura
Hájek,
K. (2016). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Rozšiřující
a doporučená literatura:
Cavaiola,
A. A. & Colford, J. E. (2017). Crisis intervention: A practical guide. SAGE
Publication
Ellis, A. (2010).
Trénink emocí. Praha: Portál.
Frankl., V. E. (1994). Vůle ke
smyslu. Cesta: Brno.
James,
R. K. & Gililand, B. E. (2016). Crisis intervention strategies. Cengage
Learning: Stamford.
Greenstone,
J. L. & Leviton, S. C. (2002). Elements of crisis intervention: crises and
how to respond to them. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.
Kanel,
K. (2015). Guide to crisis intervention. Cengage Learning: Stamford.
Kast, V. (2010).
Krize a tvořivý přístup. Praha: Portál.
Kast, V. (2010).
Hněv a jeho smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2012).
Úzkost a její smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2015).
Truchlení. Praha: Portál.
Kast, V. (2016).
Závist, žárlivost a jejich smysl. Praha: Portál.
Lester,
D. & Rogers, J. R. (2012). Crisis intervention and counseling by telephone
and the internet. Charles C Thomas Publisher: Springfield.
Špatenková,
N. (2004) Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada
Vodáčková,
D. (2002). Krizová intervence. Portál: Praha
Yager, K. (2015).
Crisis intervention handbook: assessment, treatment, and research. Oxford
University Press: Oxford.
Podcasty
- Na tenké Lince
- Život za zdí