Vývojová psychologie II
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie II
Info
Term
Autumn 2023

                                       Vítejte ve Vývojové psychologii II. 


Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde Vývojová psychologie II . Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také k jeho průběhu týden po týdnu.

Úvodní setkání (P0) se v úterý 19. 9. 2023 odehraje kvůli rekonstrukci budovy FSS zde: ZOOM

Dne 19. a 26. 9. 2023 se semináře konat nebudou. Semináře S1 se budou konat až 3. a 10. 10.2023.

Konzultace

Jakoukoliv odbornou otázku můžete konzultovat se kterýmkoliv z uvedených vyučujících či konzultantů.

Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů):

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoliv pravidla, požadavky, termíny atd.;
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné.

Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.

Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou předmětu na počátku semestru, nejpozději do 30.  9. 2023. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v ISu

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématu. Povinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, abyste pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. 

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), absolvování průběžného písemného testu a odevzdání revidované seminární práce.

Za aktivní účast na seminářích se považuje:

  • účast na seminářích ve své seminární skupině (povolena je maximálně jedna neomluvená absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře.

V případě, že dojde v průběhu semestru k znovuzavedení opatření a k přechodu na distanční výuku, pro online semináře platí:

  • je potřeba, aby studující disponoval hardwarem, softwarem (aktualizovaný Zoom) a dostatečně spolehlivým připojením k internetu tak, aby byl schopen v určenou dobu plnit povinnosti, které nelze splnit jinak; 
  • účastí na online seminářích se míní účast, kdy jsou studující vidět a u jejich videa jsou jejich skutečná jména;
  • povinnost účasti na seminářích je stejná jako v offline režimu. Běžné společenské konvence ohledně omluv platí také stejně.

Seminární práce:

  • musí být odevzdána v řádném termínu (viz níže);
  • musí splňovat určité požadavky (viz níže).

Seminární práce

V rámci PSYb1040 budete navazovat na své seminární práce, které jste vypracovali v předchozím semestru. K seminárním pracím odevzdaným v PSYb1030 jste dostali podrobné komentáře, hodnocení a návrhy na vylepšení. Vaším úkolem během tohoto semestru bude seminární práce dle komentářů a návrhů upravit, dopracovat a vylepšit. Během semináře S3 budete mít možnost individuálních konzultací postupu úprav svých textů.

Seminární práce budou po odevzdání hodnoceny nezávisle na hodnocení v předchozím semestru. Součástí seminární práce bude také vaše písemná reakce na zpětnou vazbu z předchozího semestru – budete postupovat podobným způsobem jako autoři studií v recenzním řízení -  během recenzního procesu v odborných časopisech je nutné reagovat písemně na recenzentské posudky a popsat zcela konkrétně provedené změny (popisují se provedené změny, ale také to, pokud na určitý komentář recenzenta autor nepřistupuje – v tomto případě je vždy nutno uvést relevantní argumentaci, která podpoří autorovo stanovisko změnu neprovést). Odevzdávat tedy budete nejen přepracovanou seminární práci, ale ve stejném souboru za seznamem použitých zdrojů popíšete, v čem jste konkrétně práci vylepšili, změnili, opravili (tato reakce na zpětnou vazbu se nezapočítává do celkového rozsahu).

Odevzdání seminární práce

Odevzdání práce je podmínkou k udělení zápočtu. Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Revidované seminární práce v odevzdávárně PSYb1040. Odevzdávaný soubor prosím pojmenujte pouze následovně: Příjmení_jméno.

Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word.

Možnost konzultace a termín odevzdání

V rámci seminářů S3 proběhnou individuální konzultace seminárních prací, které jsou nepovinné. Zájemci se na konzultace přihlásí dopředu (podrobnější informace se dozvíte v průběhu října). Ke konzultaci si připraví dotazy ohledně nejasností, problémů atd. 

Revidovanou seminární práci je nutné odevzdat do 10. 12. 2023 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty).

Rozsah

Rozsah seminární práce zůstává stále nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.

Forma

Jen pro zopakování:

Seminární práce do vývojové psychologie je odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (tedy přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). 

Co je smyslem revize a přepracování seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

Revizí své seminární práce prokazujete, že jste schopni reagovat na poskytnutou zpětnou vazbu a využít ji ke zvýšení kvality odborného textu, který zpracováváte. Přepracováním seminární práce dále prokazujete, že jste schopni dohledat si další potřebné relevantní odborné zdroje a že na základě zpětné vazby s nimi dokážete lépe pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod.

Jen pro zopakování:

Odbornými zdroji jsou monografie a články z odborných periodik (dostupné např. v knihovně FSS či v elektronické podobě prostřednictvím fulltextových databází) apod., nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Thorová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA7.

Ve složce Jak na Introduction najdete materiály, které vám mohou pomoci se strukturou Introduction a s citacemi.

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění kritériím uvedených v tabulce níže, především pak dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz předchozí semestr PSYb1030) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnuté zpětné vazby.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně). Výše uvedené počiny jsou automaticky postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Průběžný test

V rámci S3 budete psát průběžný test, který bude pokrývat témata zahrnutá pod Mladší školní věk a adolescenci. Bude obsahovat 10 otázek (otevřených i uzavřených). Absolvování testu je podmínkou k ukončení předmětu. 


Požadavky na ukončení předmětu

Předmět je ukončen ústní zkouškou, která zahrnuje témata jak z PSYb1030 (Vývojová psychologie I), tak z PSYb1040 (Vývojová psychologie II), která pokrývají zkušební okruhy k SZZ. Přípravou na ústní zkoušku se již připravujete na závěr svého bakalářského studia. Zkušební okruhy zahrnují:

  • témata prezentovaná na seminářích a přednáškách PSYb1030 (Vývojová psychologie I) a PSYb1040 (Vývojová psychologie II);
  • povinnou literaturu a materiály v IS;
  • okruhy mají integrativní charakter a očekává se, že si je student samostatně zpracuje na základě znalostí získaných během obou semestrů výuky vývojové psychologie.

Upozorňujeme, že učení pouze z prezentací a od starších spolužáků zděděných"vypracovaných výpisků nevede téměř nikdy k dobrému výsledku u zkoušky. 

Okruhy ke zkoušce

Studenti mohou získat celkem 65 bodů, minimální počet bodů je 36.



maximum bodů

Průběžný písemný test


15

Seminární práce - revize

kritéria pro hodnocení:

  • zohlednění komentářů k textu;
  • zapracování poznámek;
  • práce s literaturou;
  • reakce na komentáře, argumentace.


Ústní zkouška

35

Celkové hodnocení

60 - 65 bodůA – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYb1040
54 – 59
bodů 
B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah předmětu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1040 podávat výborné výkony 
48 – 53 
body 
C – adekvátní splnění podmínek předmětu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1040
42 – 47
bodů  
D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům předmětu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1040 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat
36 – 41 
bod 
E – splnění požadavků předmětu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1040 značně zlepšit a rozšířit
35 či nesplnění jednotlivých požadavků
(odevzdání sem. práce; absolvování písemného testu; více než 1 absence na semináři)
F – nevyhovění podmínkám předmětu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1040
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/9/2023 to 24/9/2023.
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.

Chapter contains:
8
PDF
1
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.

Chapter contains:
11
PDF
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.

Chapter contains:
6
PDF
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.

Chapter contains:
7
PDF
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.

Chapter contains:
9
PDF
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Previous