Reflexivita v sociální práci
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Reflexivita v sociální práci
Info
Term
Autumn 2024

V této lekci se účastníci seznámí s cíli a organizací kurzu.


Chapter contains:
1
PDF
1
Topic list
2
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 23/9/2024 to 29/9/2024.

Lekce 2 se věnuje objasnění, co se rozumí reflektivní praxí (zkráceně RP), a některými možnými výsledky používání této strategie/ techniky. V této lekci zkoumáme kořeny konceptu reflektivní praxe, přičemž za východiska považujeme zejména práce Deweyho a Schöna. Dále se zabýváme aplikací pojmu reflektivní praxe na situace v praxi prostřednictvím využití reflektivního cyklu (Kolbe aj.). Věnujeme se také etickým výzvám, které reflektivní praxe přináší. Budeme se také zabývat problematikou úzkosti, kterou reflexe může někdy vyvolávat. Budeme se také věnovat bezpečným podmínkám reflexe a reflektivní praxe.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.

Tato lekce se zaměřuje na důležitost a různé možnosti sebepoznání. - Metaforické zrcadlo - Jak se nejlépe učím? - Honey a Mumfordovy styly učení - Silné stránky a dovolené slabiny - Rozvíjení reflektujícího stylu - Analýza SWOT/B a SWAIN - Motivace - Drivery


Chapter contains:
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.

Lekce 4 nabízí řadu praktických způsobů, jak začít reflektovat svou praxi, řadu postupných aktivit, které si můžete osvojit, abyste rozvíjeli a zdokonalovali své dovednosti reflektivního praktika. Začneme vytvořením reflektivního prostoru, v němž můžete pohodlně a bezpečně reflektovat svou praxi. Stavíme na respektu k vašemu osobnímu přístupu k učení. Budeme se bavit o využití učebních deníků přes online blogy až po narativní analýzu - existuje spousta kreativních nápadů, z nichž si můžete vybrat a začlenit je do svých reflektivních aktivit v závislosti na svém osobním přístupu k učení.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.

Lekce 5 vás seznámí s procesem reflektivního učení (zkušenostního, v praxi). Vysvětlíme si roli supervize. Lekce poskytuje řadu námětů, jak využít reflexi během stáže (studentských praxí). Zkusíme si také představit a aplikovat aplikovat učební cyklus. Lekce se zabývá přínosem teorií sociální práce, které by se měly stát nedílnou součástí vaší praxe a které vám umožní rozvinout analytické a intuitivní dovednosti, jež vám poskytnou určitou míru jistoty při řešení nových a složitých situací.


Chapter contains:
2
PDF
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.

Lekce 6 se zabývá riziky, kdy je uživatel služby nebo pracovník ohrožen fyzickou, sociální nebo emocionální újmou. Zabývám se pojmem "ne-bezpečné praxe" a představím některá závažných selhání v praxi ze zahraničních zdrojů. Dále se budeme věnovat způsobům, jak můžeme využít reflexi ke zkoumání způsobů minimalizace rizikové praxe s využitím technik reflexe. Zajímat nás zejména bude technika kritického incidentu. V lekci se bude zabývat také některými organizačními systémy a procesy, které mohou nevědomky zvyšovat rizika praxe.


Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.

V lekci 7 se budeme zabývat emocemi, které v sociální prácáci vznikají, jsou její součástí a mohou ji olivňovat. Proces reflexe tedy zahrnuje i emoce. Dotkneme se i důležitých otázek týkající se role jazyka při utváření i reflexi dominantních diskurzů v praxi. Respekt k emoční složce byl v praxi dlouho opomíjen. V kurz představuji práci s emocemi jako důležitý zdroj při pochopení některých rozporů a složitostí, které jsou s praxí sociální práce spojeny. Představím koncept emoční inteligence jako užitečný rámec pro rozvoj emočně kompetentní praxe. Součástí lekce bude řada reflektivních úkolů na podporu rozvoje emočního uvědomění a regulace, které jsou považovány za klíčové pro rozvoj emoční inteligence.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.

Lekce 8 se zaměřuje na využití reflexe jako nástroje rozvoje osobní a profesní efektivity. Budu prezentovat příklady z praxe a cvičení, která účastníkům umožní zvýšit sebeuvědomění z hlediska analýzy vlastních (neuvědomovaných) předpokladů. Dále uvedu některé přístupy, které při analýze předpokladů mohou být užitečné - např. reflektivní psaní, analýza samomluvy a názorových systémů a přesvědčení. Znovu se vrátíme k analýze SWOT a využijeme ji také pro rozvoj pozitivního myšlení a zpochybňování sebepoškozujících/negativních myšlenek. Cílem této lekce je zejména rozvinout představy, jak rozvíjet osobní sebedůvěru a profesní kompetence.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.

V lekci 9 se budeme věnovat významu zpětné vazby. Lekce by měla pomoci zamyslet se nad významem kritického či reflektivního přátelství. Johariho okno. Supervize. Chyby při zpětné vazbě. Mentoring.


Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.

Lekce 10 vás uvede do světa managementu, zejména do práce vedoucího týmu, který je zodpovědný za řízení změn a působí jako nadřízený. Lekce se zabývá některými tlaky, kterým čelí vedoucí týmů, a nároky, které jsou na ně kladeny při zvládání požadavků v první linii služby. Dále se budeme zabývat tím, jak můžeme aktivně řídit svůj vztah s vedoucím týmu, abyste si oba vytvořili vzájemně uspokojivý pracovní vztah. Dále představím další techniky reflexe. Budeme debatovat význam supervize, konzultací a osobních hodnocení jako příležitostí pro rozvoj reflektivní praxe.


Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.

Lekce 11 upozorní, že reflexe může nalézt vhodné zázemí ve skupinovém prostředí. Skupina poskytuje řadu příležitostí, ale i potenciálních rizik. Současně se v lekci dotkneme problematiky meziprofesní spolupráce ve složitých organizačních strukturách. Efektivní práce v takových týmech znamená, že sociální pracovníci potřebují řadu interprofesních dovedností a silnou profesní identitu.


Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.

Integrovaný reflektivní cyklus. Sengův koncept osobního mistrovství. Závěr kurzu.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.

Tento týden je zaměřen na prezentaci výzkumných zadání kurzu.

Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.
Chapter contains:
1
Web
Previous