Počet kreditů: 4
Rozsah: 0/2
Garant a vyučující: doc. MUDr. Jan
Roubal, Ph.D., jan.roubal.cz@gmail.com
Charakteristika
předmětu
Psychoterapie se uplatňuje v různých pracovních
kontextech. Tento předmět
představí uplatnění psychoterapie v podmínkách klinické praxe při práci
s lidmi, kteří mají vážné duševní obtíže a často kromě psychoterapie
potřebují i psychiatrickou péči.
Předmět
představí psychopatologii a klinickou
diagnostiku v psychoterapeutickém pojetí. Pozornost bude věnovaná také problematice kombinace
psychoterapeutického a farmakoterapeutického přístupu. Studenti se
postupně seznámí se specifiky psychoterapeutické práce s lidmi s obtížemi
z vybraných diagnostických okruhů (deprese, panická porucha, závislost na
alkoholu, schizofrenie, poruchy osobnosti, PTSD, generalizovaná úzkostná
porucha, suicidální stavy, OCD).
Záměrem předmětu je poskytnout informace o osvědčených
přístupech a také rizicích psychoterapeutické práce se specifickou klientelou
v klinické praxi. V předmětu se studenti naučí zvažovat
psychopatologické symptomy klienta s respektem k jedinečnosti jeho
příběhu a kontextu. Konkrétní
kazuistické příklady ozřejmí možnosti individuálního rozvoje a podpory, které
psychoterapie ve specifickém kontextu klinické praxe může nabídnout.
Cíl předmětu
Cílem předmětu je zorientovat se
v nárocích a úskalích psychoterapie v kontextu klinické praxe. Znalosti a dovednosti nabyté v kurzu jsou předpokladem pro
zaměření odborného zájmu studentů psychologie směrem k uplatnění
psychoterapie s lidmi se závažnými duševními obtížemi.
Studenti postupně nabývají znalosti o aplikaci
psychoterapie při práci s lidmi s různými psychiatrickými diagnózami.
Dále získávají schopnosti porozumět kontextu a příběhu konkrétního případu
psychoterapeutické a poradenské práce a identifikovat potřebné specifické
intervence.
Struktura výuky
Semináře probíhají v úterý v době od 14 do 15.40 hodin.
Specifika zápisu předmětu
Předmět je povinný pro studenty s profilací
v psychoterapii a klinické psychologii.
Průběžná práce v semestru
Na každém semináři se probírá jeden diagnostický okruh.
K danému okruhu připraví 2-4 studenti společně prezentaci na základě
prostudované literatury. Detailní instrukce k přípravě prezentace studenti
dostanou na prvním semináři.
Podmínky ukončení předmětu
- Studium literatury doporučené k jednotlivým seminářům a
zejména k tématu vlastní prezentace.
- Příprava a přednesení vlastní prezentace (společná práce 2-4
studentů) na jednom semináři v průběhu semestru.
- Uložení prezentace a použitých textů do příslušného oddílu v Učebních
materiálech v IS
Instrukce k prezentaci studentů
Na každém semináři se probírá jeden diagnostický okruh (deprese, panická porucha, závislost na alkoholu, schizofrenie, poruchy osobnosti, PTSD, generalizovaná úzkostná porucha, suicidální stavy, OCD).
K danému okruhu připraví 2-4 studenti společně
prezentaci na základě prostudované literatury.
Pro získání
zápočtu je potřeba: studium literatury k tématu vlastní prezentace, příprava
a přednesení vlastní prezentace (společná práce cca 2-4 studentů) na jednom
semináři v průběhu semestru.
Jak připravit
prezentaci
Záměrem prezentace
je představit, jak je možné psychoterapeuticky pracovat s člověkem, který
má obtíže z určitého diagnostického okruhu.
Na začátku
semestru se rozdělíte k tématům jednotlivých seminářů. Před seminářem, na
kterém budete prezentovat, si vyhledáte a nastudujete relevantní literaturu
k danému tématu. Poznatky z literatury pak budete vlastním způsobem
integrovat do popisu jednoduchých strategií. Ty budete prezentovat na semináři.
Důležité je prezentovat vaše vlastní porozumění a shrnutí toho, co jste si
nastudovali.
Užitečnou
literaturu, ze které jste při přípravě prezentace čerpali, budete sdílet
s ostatními studenty předmětu. Vložte ji, spolu s vaší prezentací, do
příslušné složky v Učebních materiálech v IS.
Struktura
prezentace
Prezentaci začněte
rovnou doporučeným psychoterapeutickým přístupem. Diagnostiku daného okruhu
probereme společně na semináři před vaší prezentací, tím se tedy nemusíte
zdržovat.
Prezentujte hlavní
strategie, které jsou užitečné pro práci s lidmi z daného
diagnostického okruhu. Strategie popište vlastními slovy, při jejich tvorbě se
inspirujte různými psychoterapeutickými přístupy. Je zde důležitá vaše tvořivá
integrativní práce.
Doporučuji
rozdělit strategie na dvě skupiny podle toho, jaký druh prožitku klientovi
zprostředkovávají: (1) Co se takový člověk potřebuje v psychoterapii učit a jak
mu v tom může terapeut pomoct (zážitek školy) a (2) Jak terapeut může klientovi
zprostředkovávat prožitek přijetí i s danou psychopatologií (zážitek domova).
Doporučuji také do
prezentace zapojit diskusi s publikem, dobré je přinést konkrétní otázky
či dilemata.
Na závěr ukažte
seznam literatury, ze které jste čerpali a která vám přišla užitečná.
Délka prezentace:
20-30 minut (vyzkoušejte si prezentaci nanečisto a změřte si čas, abyste pak na
semináři limit nepřekročili).
Prezentaci a použité texty vložte do příslušného oddílu v Učebních materiálech v IS.
Doporučená literatura:
Barnhill,
John W., ed. Psychické poruchy - kazuistiky: diagnostika podľa DSM-5tm.
Bratislava: Vydavateľstvo F, Pro mente sana, 2015. ISBN 978-80-88952-83-1.
Francesetti
G., Gecele M., Roubal, J. (2013). Gestalt Therapy Approach to Psychopathology.
In G. Francesetti, M. Gecele, J. Roubal (Eds), Gestalt Therapy in Clinical
Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact (59-76).
Milano: FrancoAngeli.
Holub,
D. (2010). Kombinace psychoterapie a farmakoterapie. In Z. Vybíral,
J. Roubal (Eds.), Současná psychoterapie (494-504). Praha: Portál.
Rahn,
E. Mahnkopf, A. Psychiatrie – Učebnice pro studium i praxi. Praha:
Grada, 2000.
Roubal, J. (2012). The Three Perspectives Diagnostic
Model: How Can Diagnostics Be Used In The Gestalt Approach And In Psychiatry
Without An Unproductive Competition. Gestalt
Journal of Australia & New Zealand, 8(2), 21-53.
Roubal, J., Gecela, M., Francesetti, G. (2013). Gestalt
Therapy Approach to Diagnosis. In G. Francesetti, M. Gecele, J.
Roubal (Eds), Gestalt Therapy in Clinical Practice. From Psychopathology to
the Aesthetics of Contact (79-106). Milano: FrancoAngeli.
Roubal,
J., Křivková, E. (2013). Combination of Gestalt Therapy and Psychiatric
Medication. In G. Francesetti, M. Gecele, J. Roubal (Eds), Gestalt Therapy
in Clinical Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact (161-183).
Milano: FrancoAngeli.
Roubal,
J., Křivková, E. (2013). Kombinace psychoterapie a užívání psychiatrických léků
z pohledu gestalt terapie. Psychoterapie, 7(1), 31-40.
Vymětal,
J. (2000). Speciální psychoterapie.
Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
Yovell,
Y. (2005). Nepřítel v mém pokoji a
jiné příběhy z psychoterapie. Praha: Portál.