Psychoterapie v klinické praxi
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Psychoterapie v klinické praxi


Počet kreditů: 4

Rozsah: 0/2

Garant a vyučující: doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D., jan.roubal.cz@gmail.com 

 

Charakteristika předmětu

Psychoterapie se uplatňuje v různých pracovních kontextech. Tento předmět představí uplatnění psychoterapie v podmínkách klinické praxe při práci s lidmi, kteří mají vážné duševní obtíže a často kromě psychoterapie potřebují i psychiatrickou péči.

Předmět představí psychopatologii a klinickou diagnostiku v psychoterapeutickém pojetí. Pozornost bude věnovaná také problematice kombinace psychoterapeutického a farmakoterapeutického přístupu. Studenti se postupně seznámí se specifiky psychoterapeutické práce s lidmi s obtížemi z vybraných diagnostických okruhů (deprese, panická porucha, závislost na alkoholu, schizofrenie, poruchy osobnosti, PTSD, generalizovaná úzkostná porucha, suicidální stavy, OCD).

Záměrem předmětu je poskytnout informace o osvědčených přístupech a také rizicích psychoterapeutické práce se specifickou klientelou v klinické praxi. V předmětu se studenti naučí zvažovat psychopatologické symptomy klienta s respektem k jedinečnosti jeho příběhu a kontextu. Konkrétní kazuistické příklady ozřejmí možnosti individuálního rozvoje a podpory, které psychoterapie ve specifickém kontextu klinické praxe může nabídnout.

 

Cíl předmětu

Cílem předmětu je zorientovat se v nárocích a úskalích psychoterapie v kontextu klinické praxe. Znalosti a dovednosti nabyté v kurzu jsou předpokladem pro zaměření odborného zájmu studentů psychologie směrem k uplatnění psychoterapie s lidmi se závažnými duševními obtížemi.

Studenti postupně nabývají znalosti o aplikaci psychoterapie při práci s lidmi s různými psychiatrickými diagnózami. Dále získávají schopnosti porozumět kontextu a příběhu konkrétního případu psychoterapeutické a poradenské práce a identifikovat potřebné specifické intervence.

 

Struktura výuky

Semináře probíhají v úterý v době od 14 do 15.40 hodin.

 

Specifika zápisu předmětu

Předmět je povinný pro studenty s profilací v psychoterapii a klinické psychologii.

 

Průběžná práce v semestru

Na každém semináři se probírá jeden diagnostický okruh. K danému okruhu připraví 2-4 studenti společně prezentaci na základě prostudované literatury. Detailní instrukce k přípravě prezentace studenti dostanou na prvním semináři.

 

Podmínky ukončení předmětu

  • Studium literatury doporučené k jednotlivým seminářům a zejména k tématu vlastní prezentace.
  • Příprava a přednesení vlastní prezentace (společná práce 2-4 studentů) na jednom semináři v průběhu semestru.
  • Uložení prezentace a použitých textů do příslušného oddílu v Učebních materiálech v IS

 

Instrukce k prezentaci studentů

Na každém semináři se probírá jeden diagnostický okruh (deprese, panická porucha, závislost na alkoholu, schizofrenie, poruchy osobnosti, PTSD, generalizovaná úzkostná porucha, suicidální stavy, OCD).

K danému okruhu připraví 2-4 studenti společně prezentaci na základě prostudované literatury.

Pro získání zápočtu je potřeba: studium literatury k tématu vlastní prezentace, příprava a přednesení vlastní prezentace (společná práce cca 2-4 studentů) na jednom semináři v průběhu semestru.

Jak připravit prezentaci

Záměrem prezentace je představit, jak je možné psychoterapeuticky pracovat s člověkem, který má obtíže z určitého diagnostického okruhu.

Na začátku semestru se rozdělíte k tématům jednotlivých seminářů. Před seminářem, na kterém budete prezentovat, si vyhledáte a nastudujete relevantní literaturu k danému tématu. Poznatky z literatury pak budete vlastním způsobem integrovat do popisu jednoduchých strategií. Ty budete prezentovat na semináři. Důležité je prezentovat vaše vlastní porozumění a shrnutí toho, co jste si nastudovali.

Užitečnou literaturu, ze které jste při přípravě prezentace čerpali, budete sdílet s ostatními studenty předmětu. Vložte ji, spolu s vaší prezentací, do příslušné složky v Učebních materiálech v IS.

Struktura prezentace

Prezentaci začněte rovnou doporučeným psychoterapeutickým přístupem. Diagnostiku daného okruhu probereme společně na semináři před vaší prezentací, tím se tedy nemusíte zdržovat.

Prezentujte hlavní strategie, které jsou užitečné pro práci s lidmi z daného diagnostického okruhu. Strategie popište vlastními slovy, při jejich tvorbě se inspirujte různými psychoterapeutickými přístupy. Je zde důležitá vaše tvořivá integrativní práce.

Doporučuji rozdělit strategie na dvě skupiny podle toho, jaký druh prožitku klientovi zprostředkovávají: (1) Co se takový člověk potřebuje v psychoterapii učit a jak mu v tom může terapeut pomoct (zážitek školy) a (2) Jak terapeut může klientovi zprostředkovávat prožitek přijetí i s danou psychopatologií (zážitek domova).

Doporučuji také do prezentace zapojit diskusi s publikem, dobré je přinést konkrétní otázky či dilemata.

Na závěr ukažte seznam literatury, ze které jste čerpali a která vám přišla užitečná.

Délka prezentace: 20-30 minut (vyzkoušejte si prezentaci nanečisto a změřte si čas, abyste pak na semináři limit nepřekročili).

Prezentaci a použité texty vložte do příslušného oddílu v Učebních materiálech v IS.


Doporučená literatura:

Barnhill, John W., ed. Psychické poruchy - kazuistiky: diagnostika podľa DSM-5tm. Bratislava: Vydavateľstvo F, Pro mente sana, 2015. ISBN 978-80-88952-83-1.

Francesetti G., Gecele M., Roubal, J. (2013). Gestalt Therapy Approach to Psychopathology. In G. Francesetti, M. Gecele, J. Roubal (Eds), Gestalt Therapy in Clinical Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact (59-76). Milano: FrancoAngeli.

Holub, D. (2010). Kombinace psychoterapie a farmakoterapie. In Z. Vybíral, J. Roubal (Eds.), Současná psychoterapie (494-504). Praha: Portál. 

Rahn, E. Mahnkopf, A. Psychiatrie – Učebnice pro studium i praxi. Praha: Grada, 2000.

Roubal, J. (2012). The Three Perspectives Diagnostic Model: How Can Diagnostics Be Used In The Gestalt Approach And In Psychiatry Without An Unproductive Competition. Gestalt Journal of Australia & New Zealand,  8(2), 21-53.

Roubal, J., Gecela, M., Francesetti, G. (2013). Gestalt Therapy Approach to Diagnosis. In G. Francesetti, M. Gecele, J. Roubal (Eds), Gestalt Therapy in Clinical Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact (79-106). Milano: FrancoAngeli.

Roubal, J., Křivková, E. (2013). Combination of Gestalt Therapy and Psychiatric Medication. In G. Francesetti, M. Gecele, J. Roubal (Eds), Gestalt Therapy in Clinical Practice. From Psychopathology to the Aesthetics of Contact (161-183). Milano: FrancoAngeli.

Roubal, J., Křivková, E. (2013). Kombinace psychoterapie a užívání psychiatrických léků z pohledu gestalt terapie. Psychoterapie, 7(1), 31-40.

Vymětal, J. (2000). Speciální psychoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.

Yovell, Y. (2005). Nepřítel v mém pokoji a jiné příběhy z psychoterapie. Praha: Portál.

Previous
Next