Předškolní pedagogika
Mgr. Lucie Štěpánková
Předškolní pedagogika
Info
Term
Spring 2021
Milé studentky, milí studenti,

vítáme vás v předmětu Předškolní pedagogika, kterým budeme společně procházet v tomto semestru. Jednotlivými tématy Vás budou provázet tito vyučující: Mgr. Lucie Štěpánková, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., Mgr. Aneta Hřavová a Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.

Vzhledem k tomu, že i v tomto semestru bude bohužel opět probíhat pouze online výuka, zachováme stejný  model, který jste si vyzkoušeli v prvním semestru. Přednášky nahradíme vložením studijních opor k jednotlivým tématům (prezentace, dokumenty, ukázky, videa, volně dostupné publikace) do této interaktivní osnovy. Doplňovat je budou také úkoly, které by Vás měly vést k hlubšímu zamyšlení nad danou problematikou.  Byli bychom rádi, kdyby Vám online modul Vám posloužil jako průvodce ke kontinuálnímu a systematickému studiu tohoto předmětu. 

Scházet se budeme jednou týdně na online seminářích, v časech, které jsou uvedené v rozvrhu. Zde budeme společně reflektovat znalosti nabyté samostudiem odborné literatury a vložených prezentací či dalších dokumentů a propojovat je s praktickými zkušenostmi, získanými na průběžné pedagogické praxi. Na každý seminář vám zašleme předem přihlašovací údaje, prosím zajistěte si nerušené prostředí a mějte zapnutou kameru. Budeme často pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, proto je nutné, abyste jej měli na seminářích k dispozici, ideálně v tištěné podobě. Jeho aktuální verzi najdete zde Můžete mít u sebe vytištěné materiály k tématu, vhodné je mít k dispozici i Deník praxeDoufáme, že i v online režimu budou naše setkání a diskuze k jednotlivým tématům přínosná a obohacující. 

Online modul obsahuje tato témata, která budou zpřístupněna vždy týden dopředu:

  • Předškolní pedagogika jako vědní disciplína 2. 3. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
    • Humanismus a odkaz reformního hnutí.
    • Klíčové mezníky transformace, humanizace školy.
    • Vznik předškolní pedagogiky.
  • Cíle vzdělávání a jejich proměna  9. 3. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
    • Cíl výchovy, jako hlavní pedagogická kategorie, klasifikace cílů.
    • Souvislosti cílů vzdělávání a historického vývoje.
    • Aktuální cíle předškolního vzdělávání.
  • Mateřská škola jako instituce  16. 3. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
    • Postavení preprimární pedagogiky v systému školství ISCED, Školský zákon.
    • Alternativní a inovativní proudy v předškolním vzdělávání,  Začít spolu).
    • Dvouúrovňové kurikulum.
    • Koncept dobré, kvalitní školy.
    Hra  23. 3. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
    • Definice hry.
    • Teorie hry.
    • Zákonitosti hry.
    • Charakteristické znaky hry.
    • Principy her jako cesta k motivaci dětí ke hrám.
  • Osobnost předškolního pedagoga  30. 3. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
    • Kvalifikační předpoklady učitele mateřské školy.
    • Profesní dovednosti učitele mateřské školy.
    • Nástroje k profesnímu rozvoji učitele mateřské školy (celoživotnímu učení).
    • Sebereflexe.
  • Interakce mezi učitelem a dětmi  6. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
    • Interakce a její význam ve vývoji dítěte.
    • Intersubjektivní vztah,
    • Pojem attachment, jak ovlivňuje interakce mezi učitelkou a dítětem.
  • Dítě a dětství 13. 4. 2021 (Mgr. Andrea Hřavová)
    • Historický vývoj pohledu na dítě a dětství.
    • Rozdíl mezi objektem a subjektem vzdělávání (pojem kolektivizace a individualizace).
    • Jedinečnost dítěte, modely potřeb (Matějček, Langmeier, Maslow).
  • Emoční rozvoj dítěte 20. 4. 2021 (Mgr. Andrea Hřavová)
    • Jak rozumím emocím u dítěte předškolního věku. Jak můžu pomoci dětem zvládnout jeho emoce.
    • Jak ovládat vlastní emoce.
    • Empatie, sociálních dovedností.
    • Rozvoj emoční inteligence dítěte.-           
  • Vzdělávání dětí od dvou do tří let 27. 4. 2021 (Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.)
    • Cíle a změny koncepce rodinné politiky v průběhu let. Prorodinná opatření.
    • Zákonné možnosti vzniku zařízení pro vzdělávání pro děti mladší 3 let. Další možnosti péče o děti (ne-veřejná péče, institucionální péče v historii).
    • Péče o děti do 3 let v zahraničí.
  • Společné vzdělávání 4. 5. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
    • Vymezení pojmů - dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, děti nadané, děti s odlišným mateřským jazykem, asistent pedagoga, osobní asistent, kompenzační pomůcky. 
    • Pojmy „integrace, inkluze, exkluze“.
    • Formy předškolního vzdělávání dětí se SVP.
    • Podpůrná opatření, jejich stručná charakteristika.
  • Návaznost předškolního a základního vzdělávání 11. 5. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
    • Povinné předškolní vzdělávání
    • Školní zralost, školní připravenost, odklady povinné školní docházky. 
    • Přípravná třída.
  • Participace rodiny a mateřské školy 18. 5. 2021 (Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.)
    • Základní požadavky RVP PV, rozdíl mezi spoluprací a spoluúčastí.
    • Role rodičů ve vztahu k MŠ. Povinnosti učitele MŠ ve vztahu k rodičům.
    • Důležité aspekty úspěšné komunikace s rodiči.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 1/3/2021 to 2/3/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 3/3/2021 to 9/3/2021.
Chapter contains:
2
PDF
10
Study Materials
4
Web
Teacher recommends to study from 10/3/2021 to 16/3/2021.
Chapter contains:
5
PDF
1
Study Materials
2
Video
2
Web
Teacher recommends to study from 17/3/2021 to 23/3/2021.
Chapter contains:
3
PDF
2
Study Materials
1
Video
2
Web
Teacher recommends to study from 24/3/2021 to 30/3/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
3
Video
2
Web
Teacher recommends to study from 31/3/2021 to 6/4/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 7/4/2021 to 13/4/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 14/4/2021 to 20/4/2021.
Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
PDF
3
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 21/4/2021 to 27/4/2021.
Chapter contains:
4
PDF
4
Web
Teacher recommends to study from 28/4/2021 to 4/5/2021.
Chapter contains:
3
PDF
2
Study Materials
5
Web
Teacher recommends to study from 5/5/2021 to 11/5/2021.
Chapter contains:
5
PDF
2
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 12/5/2021 to 18/5/2021.


Previous