Teorie a výzkum online komunikace
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Teorie a výzkum online komunikace

Základní charakteristika:

Kurz je jednosemestrový, probíhá formou přednášek a seminářů, na nichž budou studenti prezentovat zadaná témata a diskutovat.

Cíle předmětu:

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky online komunikace, s jejím teoretickým uchopením, různými formami a se způsoby jejího zkoumání. Po absolvování budou studenti znát teorie zabývající se mediovanou komunikací a chováním lidí v různých online prostředích. Budou také schopni popsat, jak kontext, vnímání a osobnostní charakteristiky ovlivňují chování uživatelů internetu. Jednotlivé hodiny budou zaměřeny na vybraná témata řešená v rámci výzkumu online komunikace.

Požadavky na zápočet:

1. Prezentace vybraného tématu – skupinový úkol

2. Seminární práce – individuální úkol

3. Participace na hodině (účast 80%)

 

POKYNY K PREZENTACI

Prezentace vybraného tématu probíhá ve skupině 2 studentů za využití PowerPointu. Prezentace bude prezentována v daném termínu na hodině. Témata určí vyučující, přehled témat najdete v Rozpisech témat předmětu v IS a v prezentaci „ZURn6211_organizace_pozadavky“ ve Studijních materiálech. K tématu se přihlašujte v IS do 5.3. 17:00 (Rozpisy témat) – k tématu je NUTNO se přihlásit do tohoto data. Je možná i domluva vlastního tématu – ozvěte se vyučující/mu konkrétní přednášky. Dané téma studenti na základě odborné literatury - konkrétně minimálně 5 odborných zdrojů - zpracují do cca 20min prezentace (+ 10 min čas na diskuzi s ostatními studenty). Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny. Prezentace by měla podat základní přehled o daném tématu (definovat, vysvětlit, ukázat směry aktuálního výzkumu/vývoje a základní výsledky); najděte i něco zajímavého (ukázky, videa…), čím spolužáky zaujmete. Počítejte s tím, že základní pojmy (např. online agrese) definující hodinu budou prezentovány v rámci hodiny. Prezentaci je nutno odevzdat do odevzdávárny nejpozději 24 hodin před datem konání prezentace. Nevložení je důvodem k neudělení zápočtu. Při nevyhovující prezentaci (chybí klíčové informace, prezentace není strukturovaná, neodpovídá zadanému tématu, chybí odborné zdroje, neadekvátní formální úprava prezentace) je vypracován náhradní úkol po dohodě s garantkou.

 

POKYNY K SEMINÁRNÍ PRÁCI

Práce musí mít rozsah minimálně 6 NS a maximálně 8 NS (1NS = 1800 znaků včetně mezer). Do rozsahu se započítává pouze text práce, nezapočítává se titulní strana ani seznam literatury. Student/ka vypracuje seminární práci o vybraném (i okrajovém) tématu z celého kurzu, zaměří se především na porovnání vlastních zkušeností s odbornou literaturou. Práce musí vycházet z alespoň 10 odborných zdrojů. Téma si studenti volí samostatně. Nesmí být příliš široké (např. „Komunikace na Facebooku“) a musí pocházet z oblasti výzkumu online komunikace. V případě pochyb se obraťte na Mgr. Hálovou. Práce musí představit zvolený problém, komentovat jej s ohledem na odborné poznatky, a poskytnou vlastní kritické zhodnocení. Lze jej podložit vlastní zkušeností, ovšem s dodáním kritického zhodnocení této zkušenosti na základě literatury. Práce musí obsahovat jak stručný úvod do problematiky, tak i shrnující závěr. Práci je nutno odevzdat do odevzdávárny do 30.5. (pokud je potřeba předmět ukončit dříve, např. kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 1.5. a JE NUTNO o tomto dopředu informovat Mgr. Terčovou mailem).

Struktura a podoba argumentu:

- text musí sledovat konkrétní myšlenku, zbytečně neodbíhat a nezacházet do přílišných detailů, ale ani nezůstávat příliš na povrchu

- argument musí být podán jasně, nesmí být příliš triviální

- argument musí být podložen odbornou literaturou

Nutná je absence chyb a překlepů a celkově vyhovující a korektní jazyková stránka textu.


 

Poznámka: Za odborné zdroje jsou považovány články z odborných recenzovaných časopisů nebo kapitoly z odborných knih, nikoliv popularizační texty, diplomové práce, výzkumné reporty apod. K vyhledání použijte: http://scholar.google.cz/ nebo dostupné elektronické zdroje: http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=31&podsekce=55 . Vhodné publikace naleznete především v databázi EBSCO.

Podrobnější detaily ohledně prezentace i seminární práce najdete v prezentaci „ZURn6211 _organizace_pozadavky“ ve Studijních materiálech (bude vyvěšena po první vyučované hodině v semestru).

 

Důležité termíny:

1) 5.3. - Přihlášení k tématu prezentace (do 17:00)

2) 24 hodin před datem konání prezentace - vložení prezentace do odevzdávárny

3) 30.5. - odevzdání seminární práce (1.5. pro ty kdo musí předmět ukončit dříve)


Garantka: Doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

Organizační dotazy směřujte na Hanu Macháčkovou (hmachack@fss.muni.cz)

Dotazy ohledně seminární práce směřujte na Mgr. Terezu Hálovou ( halova.tereza@mail.muni.cz ).


Předběžný harmonogram:

Datum Vyučující Téma Téma na prezentaci
18.2.
Hodina není
25.2. Úvodní hodina - představení kurzu x
4.3. Dr. Vojtěch Mýlek Úvod: komunikační teorie x
11.3. prof. David Šmahel Zdraví a internet: eHealth a mHealth Faktory důvěry v mHealth aplikace
18.3. Dr. Vojtěch Mýlek Interakce dospívajících s lidmi z internetu Sexting mezi dospívajícími
25.3. Mgr. Natálie Terčová Digital skills Genderové rozdíly v kontextu používání digitálních technologií (gender digital divide)
1.4. Doc. Andraž Petrovčič The indirect forms of digital engagement: The implications of proxy internet use for digital inclusion Mezinárodní host - výuka v angličtině
8.4. Den fakulty

15.4. čtecí týden

22.4. doc. Hana Macháčková Důvěra a kredibilita v online prostředí Důvěra v AI
29.4. Dr. Marie Jaroň Bedrošová
Online agrese a online nenávist
6.5. Mgr. Tereza Hálová Anonymita v mediované komunikaci Anonymita a self-disclosure
13.5. Dr. Lenka Dědková, Mgr.Barbora Lisztwan Honusová Rodičovská mediace Sharenting
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 23/2/2025.
Study now
Teacher recommends to study now - from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.
Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Teacher recommends to study from 21/4/2025 to 27/4/2025.
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Teacher recommends to study from 5/5/2025 to 11/5/2025.
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.
Previous