Výzkum učitele chemie na ZŠ
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Výzkum učitele chemie na ZŠ

Časová náročnost: přibližně 30 hodin.

Harmonogram předmětu: Dle rozvrhu v IS. Nadto probíhá komunikace s vyučujícím dle potřeby (např. e-mail, MS-Teams, osobní konzultace). V případě kombinovaného studia jde o 4 dvojhodinová setkání. Přibližně čtvrtinu času (první setkání kombinovaného studia) je probírána problematika pedagogického výzkumu orientovaného na výuku chemie, opora viz povinný . Zbývající čas výuky je rozvržen podle konkrétních aktuálních potřeb studujících (bude dohodnuto na prvním setkání): 

a) praxe: elektronické vyhodnocení dat pedagogického výzkumu 

b) vlastní výzkum studujících, zpravidla zaměřený na motivaci žáků k chemii a/nebo na školní chemické pokusy, případně na výuku chemie s principy STEM.  

Závěrečná přibližně čtvrtina času je věnována společnému zhodnocení výsledků práce, seznámení s nalezenými informacemi, předvedení pokusů apod. 

Klíčový studijní obsah: viz povinný studijní materiál, str. 5-21.

Poskytování zpětné vazby: 

Při volbě varianty a) budou dílčí konkrétní problémy se studujícími diskutovány individuálně, protože data ke zpracování a konkrétní požadavky na práci s nimi si studenti přinesou vlastní, v závislosti na vlastních potřebách, obvykle plynoucích z jejich konkrétní diplomové práce. 

Při volbě varianty b) studující nejdříve během 2., případně 3. bloku diskutují dílčí problémy přímo s vyučujícím. Při následujícím referování (3. nebo 4. blok) jim pak zpětnou vazbu formou dotazů a připomínek poskytnou zejména jejich spolužáci. V případě nutnosti vyučující může konzultovat problémy i prostřednictvím e-mailu, MS-Teams nebo formou osobní konzultace.

Podpora komunikace: Diskuse o řešení úkolů s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací. Při volbě varianty b) je diskuse a vzájemná komunikace součástí výuky - navazuje na referování o výsledcích vlastního výzkumu.