Základy psychologického výzkumu
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Základy psychologického výzkumu

Shrnutí rozvrhu

Přednášky jsou v P52 každou druhou středu počínaje 25. zářím a konče 4. prosincem. Budeme mít tedy celkem 6 přednášek.

Pro semináře jsou studující rozděleni do 4 seminárních skupin. Dvě (s1 a s4) následují po přednášce (v U33 a U53) a dvě se konají o týden později (s2 od 14:00 v U33 a s3 od 16:00 v U53). Do seminárních skupin se můžete zapisovat od 9. září 17h; ale nebojte, změny jsou možné až dokonce druhého týdne semestru.

Sylabus

Základní informace o předmětu, jako jsou cíle, obsah, či způsoby hodnocení jsou uvedeny v Katalogu předmětů v IS: https://is.muni.cz/auth/predmet/fss/podzim2024/PSYb1121

Předmět je určen pro studenty v prvním semestru, a tak nemá žádné prerekvizity či odborné předpoklady.


Cíle předmětu

Představení úlohy výzkumu v psychologii.
Seznámení s procesy výzkumu a jejich logikou.
Získání osobní zkušenosti s těmito procesy včetně analýzy dat.
Získání schopnosti konzumovat výsledky výzkumu.

Studující budou po absolvování předmětu:
- znát roli výzkumu v psychologii;
- mít přehled o základních procesech, z nichž se výzkumný projekt skládá;
- umět v základních rysech posuzovat validitu výzkumných zjištění;
- mít schopnost být užitečným pomocníkem při realizaci psychologického výzkumu;
- obecně schopní kompetentně užívat (konzumovat) výsledky výzkumu

Literatura

Morling, B. (2020). Research methods in psychology: evaluating a world of information, Fourth Edition. New York: W. W. Norton & Company, nebo 3. vydání z r. 2017.

Publication manual of the American Psychological Association : the official guide to APA Style. Seventh edition. Washington, DC: American Psychological Association. xxii, 427. ISBN 9781433832161.


Semináře

Na seminářích, kromě toho prvního, si zkusíme společně postupně zrealizovat tři různé výzkumné studie. I když jsou naše cíle v tomto předmětu pro první semestr bakalářského studia zaměřeny především na porozumění výzkumným výsledkům, s nimiž se setkáváte v učebnicích, článcích, či populárních médiích, toto porozumění je náramně usnadněno a prohloubeno vlastní zkušeností s realizací výzkumu. Vyzkoušíte si tak jak roli pozorovatelů, roli zkoumaných osob, roli badatelů žádajících lidi o spolupráci i roli (sebe)kritických analytiků předkládající svá zjištění s vědomím jejich slabin.   

Seminární aktivity obvykle vyústí v zadání úkolu, na jehož splnění bude týden času. V každé seminární skupině budou pracovat pětičlenné týmy. Rozpis týmů je .


Hodnocení

30 % bodů bude udělováno za plnění průběžných úkolů na projektech.
70 % bodů bude udělováno za zkoušku. Zkouška bude mít písemnou podobu s různými typy položek. 

Hodnoticí škála bude A: >89 %, B: >79 %, C: >69 %, D: >59 %, E: >49%, F: < 50%.

V absolutních číslech je maximem 100b (30 za úkoly v semestru a 70 ve zkouškovém testu).

Chapter contains:
4
PDF
1
Study Materials
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 23/9/2024 to 13/10/2024.
Chapter contains:
10
Study Materials
3
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 27/10/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 3/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 8/12/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 1/12/2024.
Study now
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study now - from 2/12/2024 to 5/1/2025.
Previous