Cíle předmětu
Cílem předmětu je orientace studentů v základních právních pojmech, v metodikách a zákonných normách souvisejících s pedagogickou praxí pedagoga a osvojení si práce s projevy rizikového chování žáků. Důraz je kladen zejména na osvojení si základních právních aspektů výchovy ke zdraví.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: je schopen orientovat se v právní problematice; rozumí právním vztahům mezi manželi, mezi rodiči a dětmi, mezi ostatními příbuznými a právním vztahům při náhradní rodinné výchově; orientuje se v dokumentech MŠMT, MPSV , MZ a MV. Student dokáže právně relevantně vyhodnotit základní rizikové faktory prostředí z hlediska zdraví dětí a vést děti ke zdravému životnímu stylu. Je schopen nabyté znalosti aplikovat při řešení některých konkrétních situací v běžném životě.
Osnova
- 1. – 2. Prameny práva ČR (druhy normativních aktů, normativní systém, platnost a účinnost právní normy, právní vztahy právo EU)
- 3. – 4.: Vznik a zánik manželství (vztahy mezi manžely, rozvod manželství vyživovací povinnost, náhradní rodinná výchova, pěstounská péče, profesionální pěstounská péče, porozvodová péče o děti – výhradní péče, střídavá péče)
- 5. – 6.: Metodické pokyny MŠMT, Sociálně právní ochrana dětí – práva a povinnosti dětí související se školní docházkou, projevy rizikového chování dětí - agresivita, šikana, kyberšikana, krádeže, poškozování cizí věci)
- 7. – 8.: Multidisciplinární spolupráce v sociálně právní ochraně dětí (syndrom CAN, domácí násilí, týrání a sexuální zneužívání, oznamovací povinnost, nejčastější trest. činy a přestupky ve školním prostředí, spolupráce Policie ČR a OSPOD se školami)
- 9. – 10.: Rodina a sociálně patologická rodina (záškoláctví, sebepoškozování a suicidální chování, sportovní a divácké násilí, péče o bezpečnost a ochranu zdraví žáka, mobbing, bossing, sexuální deviace, typologie sekt a subkultur, nové typy závislostí).
- 11. - 12.: Základní právní rámec ochrany zdraví. 15. - 16.: Právní ochrana zdraví před hlukem, zářením, nebezpečnými chemickými látkami a jinými negativními vlivy prostředí.
- 13. - 14.: Právní aspekty ochrany zdraví dětí ve škole a hromadných pobytových akcích. 19. - 20: Zdravý životní styl a právní aspekty ochrany před rizikovým chováním z hlediska zdraví dětí.
Literatura
povinná literatura
- Jindrová, M. (2012). Rizikové chování a jeho právní dopady – příručka učitele. Univerzita Karlova.
- Hrušáková, M., & Králíčková, Z. (2000). Rodinné právo: příklady k řešení. Masarykova univerzita.
- Hrušáková, M., & Králíčková, Z. (2001). České rodinné právo. Masarykova univerzita.
- Dandová, E. (2008). Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. ASPI, a.s.
- Miovský, M., Skácelová, L, Zapletalová, J., & Novák, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Togga.
doporučená literatura
- Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě - ohrožený druh? MŽP
- Kemm, J., & Parry, J. The development of HIA. Oxford University Press.
- Harrison, L. Environmental health and safety auditing handbook. Mc Graw-Hill.
- Riegel, Bahýľová, Kudrová, Moravec,
& Puškinová (2014). Školský zákon, komentář, Beckova edice komentované zákony. C.H. BECK.
- Dudová, J. (2013). Právní aspekty ochrany veřejného zdraví před environmentálním hlukem. Dostupné z: science.law.muni.cz/knihy/monografie/Pravni_aspekty_ochrany.pdf
- Dudová, J. (2011). Právo na ochranu veřejného zdraví: ochrana veřejného zdraví před rizikovými faktory venkovního prostředí. Linde.
- Meier, B.M. (2000). The World Health Organisation. The evolution of human rights. Edited .by J. Harrington and M. Stuttaford. New York.
- Baggott, R. (2000). Public Health Policy and Politics. Palgrave Macmillan.
- Vanderbroucke, J.P. (2004). New public health and the rhetoric (editiorial). London.
- Bassett, W.H. (2012). Environmental Health procedures, 6 th. Edn. Spon Press.
Výukové metody
Výklad, teoretická příprava, přednášky doplněné praktickými ilustrativními příklady, diskuse, interaktivní metody práce se skupinou.
Metody hodnocení
Kolokviální rozprava.
Sebereflexe studujících
Otázky a úkoly k procvičení jsou dostupné v kapitole Vyzkoušejte si...
Komunikace s vyučujícím
Konzultace jsou možné osobně, prostřednictvím e-mailu a aplikace MS Teams.
Termín konzultace si prosím předem dohodněte s vyučujícím.
Kontakt na vyučující najdete v ISu v rozvrhu, aplikaci 'Studium' či v sylabu předmětu pro konkrétní semestr.