Časová náročnost:
8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace s přednášející dle osobní potřeby
26 hodin přímé výuky pro studující PS + příprava na test a ústní zkoušku dle potřeby
12 hodin přímé výuky pro studující
SZc053/Kombi01 Didaktika chemie 2 (podzim 2024) + samostudium a konzultace s přednášející dle osobní potřeby
Harmonogram předmětu:
Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU.
Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
CŽV Ped (SZc0053): 3 setkání po 4 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
Povinný studijní materiál:
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/FC4002/index.qwarp
- PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s.
- BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0.
- DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1995, 101 s. ISBN 8070420820.
Klíčový studijní obsah:
V rámci předmětu Didaktika chemie 2, který navazuje na předmět Didaktika chemie 1 a Školní chemické pokusy 1 se studující naučí aktivní didaktické a metodické práci s učivem chemie pro ZŠ i SŠ dle aktuálního RVP ZV. Zároveň je tento předmět velmi úzce propojen s předmětem Školní chemické pokusy 2 a studenti tak mohou přímo propojovat a aplikovat svoje znalosti a dovednosti a osvojí si schopnosti transformace školních chemických informací a experimentů v rámci poznatkové báze oboru chemie. Studující rovněž aplikují a interpretují teoretické poznatky Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie z předmětu Didaktika chemie 1. Studující se seznamují s jednotlivými tématy předmětu chemie a osvojují si jejich obsah. Zároveň se učí, jak dané téma didakticky a metodicky transformovat pro žáky 8. a 9. ročníku na ZŠ a jak jim tato témata zajímavě, odborně správně a popularizační formou interpretovat. Díky tomu, že nově dochází k revizi RVP ZV s platností na 2. stupni ZŠ od šk. roku 2027/2028, osvojí si studující i alternativní a moderní vyučovací postupy a metody.
Témata s nimiž se studenti během výuky setkají:
1. Seznámení s cílem a smyslem předmětu.
2. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ.
3. Pozorování a pokus v chemii.
4. Směsi.
5. Částicové složení látek.
6. Periodický zákon.
7. Chemické reakce a slučovací poměry.
8. Roztoky a výpočty v chemii.
9. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli.
10. Vlivy na rychlost chemických reakcí.
11. Redoxní reakce.
12. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti.
13. Ekologizace chemického učiva.
14. Diagnóza chemické školní práce.
15. Přírodní organické sloučeniny.
Poskytování zpětné vazby: V rámci každého tématu jsou studentům zadávány praktické úkoly a studenti si losují téma výstupu (40 min), na kterých aplikují teoretický podklad a vytvářejí klasickou přípravu na vyučovací hodinu dle příslušného formuláře (1. zpětná vazba). V průběhu semestru a tedy i výuky tohoto předmětu, studenti vybrané učební téma odučí před svými spolužáky a vyučující (metody výuky didaktická hra a simulace běžné výuky na ZŠ a SŠ), zde aplikují získané teoretické znalosti z Didaktiky chemie 1,2 a rovněž ze Školních chemických pokusů 1,2. Po realizaci každého výstupu získávají studující zpětnou vazbu od spolužáků i vyučující předmětu (2. zpětná vazba). Po prvním kole individuálních výstupů nastává druhé kolo výstupů na vybrané téma (témata se nesmí dublovat s tématy individuálních výstupů). Zde je podmínkou, aby si studující osvojili formu tzv. tandemové výuky (výuka ve dvojici). Opět si vytvoří přípravu na zadanou vyučovací hodinu, kterou mají možnost konzultovat s vyučující (3. zpětná vazba). Připravený výstup opět představí v simulované výuce před svými spolužáky a vyučující a je jim z jejich strany i z pohledu vyučující poskytnuta zpětná vazba (4. zpětná vazba). Studující vzájemně sdílí prokonzultované a revidované přípravy se svými spolužáky a mají možnost je využít ve své učitelské praxi na ZŠ či SŠ. Uvedené je pak konzultováno u zkoušky či kolokvia předmětu s vyučující. (5. zpětná vazba)
Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace v pátečních a sobotních termínech výuky CŽV Ped a KS.
Podpora komunikace: Komunikace s vyučující i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací (mezi studujícími i přes sociální sítě - většinou facebookové skupiny). Lze využít Diskusní fórum předmětu.