Základy atletiky a atletických her
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Základy atletiky a atletických her

Cíle předmětu

Po absolvování předmětu jsou studující schopni: popsat a ukázat techniku základních lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení; prokázat znalost metodiky nácviku běhů, skoků a hodů hravou formou jako průpravy pro pozdější nácvik základních atletických disciplín přiměřených cíli předmětu a předškolnímu věku dětí. Seznámí se prakticky se sadami atletických pomůcek Atletická školka ČAS Jipast a naučí se ji využívat při organizaci pohybových aktivit pro děti předškolního věku.

Výstupy z učení

Po absolvování předmětu studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikují základní poznatky z oblasti lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení.

Osnova

  • Základní lokomoční pohybové činnosti - chůze, běhy, skoky, lezení.
  • Manipulační činnosti a úkony spojené s házením různých náčiní.
  • Průpravná a herní cvičení pro rozvoj běžecké rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti vhodná pro děti předškolního věku. Rozvoj fyzické a psychické zdravotně orientované zdatnosti.
  • Činnosti zaměřené na poznávání lidského těla a jeho částí v jednoduchých úkonech s předměty, pomůckami, pracovními nástroji, náčiním a věcmi, které je obklopují.
  • Zásady bezpečnosti a hygieny při průpravném výcviku v herně i na hřišti, prevence úrazů, stavba rozcvičení.
  • Samostatná práce: Technika a metodika nácviku zadané konkrétní činnosti hravou formou pohybové pohádky a možnosti jejího zařazení do režimu dne v mateřské škole v herně i na hřišti.
  • Průpravné hry a cvičení ke všem dovednostem s využitím atletické sady Atletická školka ČAS Jipast.

Literatura

povinná literatura

  • Kaplan, A.,Bartůněk, D., & Neuman, J. (2015). Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou (vydání třetí). Portál. info
  • Dvořáková, H. (2009). Sportujeme s nejmenšími dětmi (vyd. 2., přeprac.). TeMi CZ. info

doporučená literatura

  • Kaplan, A. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Olympia.
  • Mazal, F., & Chlopková, J. (1994). Pohybové pohádky předškoláků (vyd. 1.). Hanex. info

Výukové metody

Praktická cvičení: metody slovní, názorně demonstrační a praktické.

Metody hodnocení

Diagnostické hodnocení metodických řad u nácviku průpravných atletických a herních dovedností; ukázky organizace atleticky zaměřené pohybové hry na zadané téma.

Komunikace s vyučujícími:

Individuální nebo skupinové konzultace je možné sjednat e-mailem:

muzik@ped.muni.cz 

Previous
Next