Cíle předmětu
Po absolvování předmětu jsou studující schopni: popsat a
ukázat techniku základních lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy,
skoky, poskoky a lezení; prokázat znalost metodiky nácviku běhů, skoků a hodů
hravou formou jako průpravy pro pozdější nácvik základních atletických
disciplín přiměřených cíli předmětu a předškolnímu věku dětí. Seznámí se
prakticky se sadami atletických pomůcek Atletická školka ČAS Jipast a naučí se
ji využívat při organizaci pohybových aktivit pro děti předškolního věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující rozumí, vysvětlí a
v praxi aplikují základní poznatky z oblasti lokomočních činností se
zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení.
Osnova
- Základní
lokomoční pohybové činnosti - chůze, běhy, skoky, lezení.
- Manipulační
činnosti a úkony spojené s házením různých náčiní.
- Průpravná
a herní cvičení pro rozvoj běžecké rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a
obratnosti vhodná pro děti předškolního věku. Rozvoj fyzické a psychické
zdravotně orientované zdatnosti.
- Činnosti
zaměřené na poznávání lidského těla a jeho částí v jednoduchých
úkonech s předměty, pomůckami, pracovními nástroji, náčiním a věcmi,
které je obklopují.
- Zásady
bezpečnosti a hygieny při průpravném výcviku v herně i na hřišti,
prevence úrazů, stavba rozcvičení.
- Samostatná
práce: Technika a metodika nácviku zadané konkrétní činnosti hravou formou
pohybové pohádky a možnosti jejího zařazení do režimu dne v mateřské
škole v herně i na hřišti.
- Průpravné
hry a cvičení ke všem dovednostem s využitím atletické sady Atletická
školka ČAS Jipast.
Literatura
povinná literatura
- Kaplan,
A.,Bartůněk, D., & Neuman, J. (2015). Skáčeme, běháme a
hrajeme si na hřišti i pod střechou (vydání třetí). Portál. info
- Dvořáková,
H. (2009). Sportujeme s nejmenšími dětmi (vyd. 2.,
přeprac.). TeMi CZ. info
doporučená literatura
- Vrbas,
J., Trávníček, M., & Šauerová, K. (2013). Atletika v
předškolním a mladším školním věku – učební materiál (1. vyd.). https://zdravi.ped.muni.cz/media/3382905/atletika_final_.pdf
- Kaplan,
A. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Olympia.
- Mazal,
F., & Chlopková, J. (1994). Pohybové pohádky předškoláků (vyd.
1.). Hanex. info
Výukové metody
Praktická cvičení: metody slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Diagnostické hodnocení metodických řad u nácviku
průpravných atletických a herních dovedností; ukázky organizace atleticky
zaměřené pohybové hry na zadané téma.
Komunikace s vyučujícími:
Individuální nebo skupinové konzultace je možné sjednat
e-mailem: