Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
Autumn 2022

Úvodní seminář

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích.

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Jazyk přípravy: český

Samotný výstup

  • By měl být v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny.

Užitečné odkazy:


Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Rozpis témat pro PS 2022

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum
1. Prvek, sloučenina, směs, fáze. Klasifikace směsí a jejich příklady. Simona Hanzlíková
Dagmar Šašinková
5. 10. 2022
2. Hmotnost atomů a molekul, relativní atomová a molekulová hmotnost, molární hmotnost. Navazující výpočty.
Leoš Sáblík
Eva Dobrovolná
5. 10. 2022
3. Molární koncentrace roztoku, výpočty koncentrace z navážky a objemu a výpočty navážky pro přípravu roztoku definované koncentrace. Leona Zuzáková
Eva Dobrovolná
12. 10. 2022
4. Hmotnostní zlomek směsi a související výpočty. Aneta Fuksová
Veronika Kyasová
12. 10. 2022
5. Ředění (mísení) roztoků s různým hmotnostním zlomkem a související výpočty s využitím směšovací rovnice.  Iveta Němcová
Veronika Kyasová
19. 10. 2022
6. Ředění (mísení) roztoků s různým hmotnostním zlomkem a související výpočty s využitím křížového pravidla.  David Novák
Eva Dobrovolná
19. 10. 2022

7. Základní výpočty z vyčíslených chemických rovnic (výpočty navážek a výtěžků).

Terezie Šťastná
Veronika Kyasová
26. 10. 2022
8. Základní výpočty z vyčíslených chemických rovnic (výpočty navážek a výtěžků), kdy reagující látka je kapalina nebo je v roztoku či ve směsi. David Novák
Eva Dobrovolná
26. 10. 2022
9. Radioaktivita a její historie, typy rozpadů. Rozpadové řady. Miriama Mateášová
Veronika Kyasová
2. 11. 2022
10.  Voda, její struktura, vlastnosti. Výroba pitné vody.  Tvrdost vody. Význam vody pro život. Ráchel Zálešáková
Veronika Kyasová
2. 11. 2022
11. Fosfor, výskyt, vlastnosti, příprava. Alotropy fosforu. Oxidy fosfor. Daniela Kratochvilová
Eva Dobrovolná
9. 11. 2022
12. Halogeny, výskyt, vlastnosti, příprava.Ráchel Zálešáková
Veronika Kyasová
9. 11. 2022
13. Názvosloví koordinačních sloučenin. Iveta Němcová
Dagmar Šašinková
16. 11. 2022
14. Výroba železa a oceli Leoš Sáblík
Eva Dobrovolná
16. 11. 2022
15. Obecná charakteristika organických látek, struktura organických molekul a používané typy vzorců. Terezie Šťastná
Dagmar Šašinková
23. 11. 2022
16. Alkany, vlastnosti, výskyt a jejich zdroje, charakteristika využití.Lívia Rigasová
Dagmar Šašinková
23. 11. 2022
17. Organické halogenderiváty, vlastnosti, výskyt, využití. Daniela Kratochvilová
Veronika Kyasová
30. 11. 2022
18. Lipidy, jejich společné vlastnosti. Struktura, výskyt a význam tuků, vosků a fosfolipidů. Nasycené a nenasycené mastné kyseliny, jejich vlastnosti. Miriama Mateášová
Dagmar Šašinková
30. 11. 2022
19. Terpeny a steroidy. Výskyt, struktura a význam. Lívia Rigasová
Dagmar Šašinková
7. 12. 2022
20. Alkaloidy, struktura, výskyt, vlastnosti a význam pro člověka. Aneta Fuksová
Eva Dobrovolná
7. 12. 2022
21. Charakteristika struktury a vlastností sacharidů. Prostorové uspořádání molekul monosacharidů. Monosacharidy, jejich lineární a cyklická forma (není potřeba cvičit převádění vzorců). Simona Hanzlíková
Eva Dobrovolná
14. 12. 2022
Leona Zuzáková
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/9/2022 to 18/9/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/10/2022 to 9/10/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/10/2022 to 16/10/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/10/2022 to 23/10/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/10/2022 to 30/10/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/10/2022 to 6/11/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/11/2022 to 13/11/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/11/2022 to 20/11/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/11/2022 to 27/11/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/11/2022 to 4/12/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 5/12/2022 to 11/12/2022.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/12/2022 to 18/12/2022.
Teacher recommends to study from 19/12/2022 to 25/12/2022.
Teacher recommends to study from 26/12/2022 to 1/1/2023.
Previous