Bezpečnost: teorie a koncepty
doc. Mgr. Petr Ocelík, Ph.D.
Bezpečnost: teorie a koncepty

Výuka                                                                                                          podzimní semestr 2020, čtvrtek, 12:00–13:40  

Počet kreditů                                                                                             8

Typ výuky                                                                                                   přednášky a semináře online formou (Zoom)

Vyučující                                                                                                     Mgr. Petr Ocelík, Ph.D.

                                                                                                                      Mgr. Nikita Minin, Ph.D.       

Cvičící                                                                                                          Mgr. Petr Ocelík, Ph.D.

                                                                                                                      Mgr. Colin Kimbrell

Kontaktní osoby                                                                                        Petr Ocelík (ocelik@mail.muni.cz)

                                                                                                                      stran prezentací a posiiton papers kontaktuje:

                                                                                                                       Colin Kimbrell (442840@mail.muni.cz)

Konzultační hodiny                                                                                    viz záložka výuka 


1. Cíle kurzu 

V kurzu se studenti seznámí s hlavními teoretickými přístupy ke studiu mezinárodních vztahů (MV) s důrazem na bezpečnostní a energetická témata. Úvod kurzu se věnuje třem tradičním přístupům k analýze MV, tedy realismu, liberalismu a marxismu. A v prvním a druhém případě na nich založených pojetích energetické bezpečnosti, tj. strategickému a tržnímu přístupu. Představen je rovněž sociální konstruktivismus – coby sociální teorie i systémová teorie MV. Další přednášky jsou zaměřeny na tzv. revizionistické přístupy k bezpečnosti. Jedná se o velšskou školu kritických bezpečnostních studií, kodaňskou školu a teorii sekuritizace, vybrané koncepty pařížské školy založené na sociologii Pierra Bourdieua a nakonec nový materialismus, který rozvíjí myšlení Bruno Latoura. Závěrečné dvě přednášky představují teorie politického procesu a konkrétně pak analytického rámce advokačních koalicVelmi důležité je přitom zapojení studentů v rámci semináře, jejichž součástí jsou také prezentace studentů modelových aplikací daných teoretických přístupů, v němž si formou diskuse studenti jednotlivé argumenty, koncepty, teorie, atd. aktivně osvojují. Studenti tak získají komplexní vhled do problematiky, který jim umožní s jednotlivými koncepty a teoriemi nakládat informovaným a tvůrčím způsobem.  

Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni:

  1. porozumět obecným charakteristikám jednotlivých přístupů k bezpečnosti v kontextu sociálních teorií a teorií MV;
  2. posoudit využitelnost jednotlivých přístupů ve vztahu k aktuálním problémům proměňujícího se domácího a mezinárodního prostředí;
  3. použít jednotlivé přístupy ke kritické reflexi a analýze témat v oblasti domácí a mezinárodní bezpečnosti a politik souvisejících s energetickými tématy.

Pro přednášky i semináře bude využita volně dostupná platforma Zoom. Tutoriál pro instalaci Zoom je k dispozici zde. Tutoriál pro připojení se k setkání skrze odkaz je zde.

Na všechny přednášky i semináře se připojíte za pomoci Zoom prostřednictvím tohoto odkazu: https://cesnet.zoom.us/j/91753871101

V úterý 6. X. 2020 v 17:20-17:35 proběhne na témže odkazu test připojení. Půjde výhradně o to, zda se všichni studenti mohou připojit k Zoom setkání s funkčním přenosem zvuku a obrazu.  

2. Organizace kurzu a podmínky jeho absolvování

Kurz proběhne formou přednášek a navazujících seminářů (struktura kurzu detailněji viz dále). Účast na přednáškách je doporučená, nikoli povinná. Aktivita studentů na seminářích bude bodově hodnocena. Každý student přednese prezentaci v rámci některého ze seminářů. Poslední částí hodnocení je závěrečná zkouška (hodnocení detailněji viz dále).

Nedílnou součástí kurzu je závěrečná evaluace formou on-line dotazníku.

 

2.1 Seminář (57 %)

Plnohodnotné zapojení studentů do práce v semináři vyžaduje, aby si do každého semináře k danému datu, vypracovali seminární přípravu (position paper) na základě zadané povinné literatury a případně také doporučené a další literatury. Přípravy budou vypracovány pro setkání (2) až (5) a (7) až (13); tj. celkem 11 příprav. Do hodnocení nebude zahrnuta jedna příprava s nejmenším bodovým ziskem. Jinými slovy, celkové hodnocení bude zahrnovat jen 10 nejlépe hodnocených příprav. Za přípravu je možné získat nejvýše 3 body (celkem tedy 30 bodů). 

Seminární příprava (position paper) musí mít 3 části: (1) reflexi/polemiku; (2) otázky do diskuse (alespoň tři); a (3) seznam literatury. Příprava bude psána v anglickém jazyce. Příprava zahrne všechny texty zadané v povinné literatuře s výjimkou textů označených jako „pouze četba“. Rozsah části (1) musí být striktně alespoň 3600 znaků včetně mezer (jedná se tedy o minimální rozsah přípravy bez (2) otázek a (3) seznamu literatury). Horní hranice rozsahu části (1) je 4500 znaků včetně mezer. Doporučuje se seznámit se s manuálem psaní seminárních příprav i vzorovými přípravami, které naleznete ve složce "organizační pokyny". 

Svoji přípravu student odešle elektronicky nejpozději 2 dny před konáním semináře (tj. do pondělní půlnoci včetně) do příslušné „odevzdávárny“. Z textu musí být patrné, kdo je autorem, a na který seminář je příprava zpracovávána. Formální požadavky viz vzor v organizačních pokynech. Soubor bude pojmenován v tomto formátu: Prijmeni_cislo (např. Novakova_3).

Hodnocena bude také aktivita v semináři. Student může v jednom semináři získat nejvýše 2 body (celkem tedy 22 bodů). Hodnoceny jsou pouze původní příspěvky do debaty, které rozvíjejí a posouvají diskuzi (tj. nikoli příspěvky jako: „To jsem chtěl říct také, myslím, že kolega to vystihl“).

 

2.3 Prezentace (11 %)

Součástí kurzu je prezentace (max. 5 minut), jejímž obsahem bude ukázka aplikace vybrané teorie či konceptu na konkrétní energeticky rámovaný problém. Prezentace by měla sledovat formu konferenčního příspěvku. Musí být zpracována v textové formě (detaily viz níže). K tématům prezentací se studenti přihlásí prostřednictvím online seznamu témat, který jim bude zaslán emailem nejpozději během prvního týdne semestru.

Prezentaci je nutné odevzdat nejpozději 2 dny před jejím konáním (pondělí) do příslušné „odevzdávárny“. Rozsah textové formy prezentace by se měl pohybovat cca mezi 5400 až 7200 znaky (bez seznamu literatury). Text bude splňovat standardní formální požadavky kladené na seminární práce. Textová forma prezentace bude v anglickém jazyce. Odevzdání textové formy prezentace je povinné. Soubor bude pojmenován v tomto formátu: Prijmeni_prezentace (např. Novakova_prezentace). Užití Power Pointu či jiných prezentačních nástrojů je možné.

Za řádně odevzdanou a přednesenou prezentaci lze získat nejvýše 10 bodů. Hodnocení bude reflektovat (1) naplnění daného tématu (4 body), (2) přidanou hodnotu prezentace v porovnání se zadanou literaturou (4 body), (3) prezentaci příspěvku a naplnění formálních požadavků textové jeho formy (2 body). Zbývající studenti jsou povinni se s obsahem prezentace v rámci přípravy seznámit tak, aby byli schopni (v několika bodech) definovat vlastní pozici vůči textu. Povinná literatura nesmí být použita jako jediný hlavní zdroj příspěvku (jedním z účelů prezentace je dohledat k tématu alternativní a doplňující informace).

Studenti si témata prezentace vyberou prostřednictvím online seznamu, který jim bude zaslán emailem během prvního týdne v semestru. 

Prezentace proběhnou vždy v úvodu příslušného semináře. Ústní prezentace proběhne v češtině.  


2.4 Závěrečná zkouška (32 %)

Závěrečná zkouška se bude sestávat z 6 otevřených otázek (každá hodnocena 0–5 body) v rozsahu zadané povinné literatury a odpřednášené látky témat (1) až (5) a (7) až (13). Zkouška proběhne online formou prostřednictvím odpovědníku v informačním systému. Přesné termíny a časy zkoušky budou oznámeny v posledním týdnu semestru. Doba trvání zkoušky je 50 minut. Nejvýše je tak možné získat 30 bodů.

Pro úspěšné dokončení kurzu je závěrečnou zkoušku nutné absolvovat alespoň na 33 %, tj. 10 bodů.

V případě, že student získá více než 25 bodů, zvýší se jeho celkové hodnocení o jeden stupeň; a to s výjimkou dvou situací: (1) bodový zisk bez této „prémie“ již odpovídá hodnocení A; (2) bodový zisk bez této „prémie“ odpovídá hodnocení F.

Otázky budou zaměřeny především na probírané koncepty/teorie a (typicky) rovněž jejich aplikace na modelový případ. Např.: Vysvětlete koncept sekuritizace a uveďte jeho modelovou aplikaci


2.5 Hodnocení 

Výsledné hodnocení studenta bude stanoveno na základě součtů bodových zisků z následujících úkolů:

(1)    aktivita na semináři: 22 bodů

(2)    seminární příprava: 30 bodů

(3)    prezentace: 10 bodů

(4)    závěrečná zkouška: 30 bodů


Celkem je možno dosáhnout 92 bodů:

A – Výborně                                    85–92 bodů

B – Velmi dobře plus                     77–84 bodů

C – Velmi dobře                              70–76 bodů

D – Dobře plus                                63–69 bodů

E – Dobře                                         56–62 bodů

F – Neprospěl                                  méně než 56 bodů


Důležité upozornění k podvodnému plnění studijních povinností

Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví.

Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nedostatečným hodnocením (F) v kurzu a předáním případu disciplinární komisi FSS k dalšímu šetření. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout - viz zdeV případě, že i nadále máte otázky, kontaktujte Petra Ocelíka.  

Chapter contains:
2
Homework Vault
6
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
3
PDF
3
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
4
PDF
3
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
1
Image
Chapter contains:
2
Homework Vault
5
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
3
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
4
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
4
PDF
2
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
4
PDF
3
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
5
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
2
Homework Vault
5
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Previous