Život v kyberprostoru: návod k přežití
Mgr. Kateřina Rajsová
Život v kyberprostoru: návod k přežití
Info
Term
Spring 2023

Organizační informace k harmonogramu výuky, úkolům a kritériím pro řádné ukončení předmětu; představení témat předmětu, kontexty, výzvy. - PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Study text

V rámci tohoto bloku se zaměříme na fenomén proměny vzdělávání v souvislosti s nástupem moderních technologií. Jakým způsobem si vytvořit osobní vzdělávací prostředí? Co jsou to MOOC a čím mohou být zajímavé? Co je pro studium online kurzů potřeba a jak v případě studia postupovat tak, aby člověk kurz dostudoval? A jak a proč se vlastně učíme? - RNDr. Michal Černý

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 7/3/2023.

V této části se zaměříme na téma otevřeného vzdělávání, otevřených zdrojů a sebeřízeného učení. Podíváme se na fenomén občanské a otevřené vědy. Současně se pokusíme zamyslet nad tím, co moderní technologie znamenají pro obsah a způsob toho, co konzumuje v edukačním procesu. - RNDr. Michal Černý

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 14/3/2023.

Přednáška bude zaměřena na představení národních portálů, digitálních knihoven a služeb, které vznikají v rámci Moravské zemské knihovny. Nejprve bude představen portál Knihovny.cz, který je stěžejním projektem českých knihoven a umožňuje využívat fondy a služby knihoven online z jednoho místa. Portál propojuje různé služby knihoven a je nedocenitelným pomocníkem při studiu i v běžném životě. Následovat bude představení projektu Digitalniknihovna.cz, což je rozcestník českých digitálních knihoven. Zjistěte, jaké zdigitalizované dokumenty tento projekt nabízí a k jakým z nich se díky službě DNNT dostanete i z pohodlí domova. - PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D.

Chapter contains:
3
Image
1
Homework Vault
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 21/3/2023.

Společně se dnes zaměříme na nástroje, které mohou zásadně zjednodušovat práci a automatizovat každodenní činnosti. Kromě praktických tipů se cestou zastavíme i u témat jako je robotizace, základy algoritmického myšlení, smart city, IoT, chytrá domácnost nebo smart dust. Tak vzhůru do studia! - Mgr. Tomáš Marek

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
2
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 28/3/2023.

Fenomén otevřených dat navíc mění způsob občanské participace. V některých zemích jde otevírání samo, někde to trochu drhne. I proto se společně podíváme na cesty, jak se k datům dostat u nás (například skrze zákon 106/1999), a k čemu existence otevřených dat může vést: fact-checking služby, registry smluv, atp. Mluvit budeme i o důležitosti otevírání dat ve vědě. A k čemu nám mohou být v běžném každodenním životě? - Mgr. Tomáš Marek

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2023 to 4/4/2023.

Využívání imerzivní virtuální reality představuje nový trend ve vzdělávání v mnoha oborech. Imerzivní virtuální realita představuje médium, které nabízí uživateli možnost významně realističtějšího prožitku, dokáže přenést člověka do jiného času (např. středověkého hradu), těžko dostupného prostoru (např. do vesmíru), a nebo nahlížet svět z neobvyklé perspektivy (např. být uvnitř buňky). Kruciální otázka je, jaké výhody a nebo nevýhody virtuální realita představuje a jakým způsobem by měla být využívána. - Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 11/4/2023.

Imerzivní virtuální realita představuje nástroj, který přímo vybízí k tomu, aby byl využit pro výzkum v sociálních vědách. Ve virtuální realitě můžeme velice přesně kontrolovat výzkumné podmínky a zároveň máme možnost s prostředím kreativně manipulovat a dosahovat takového prožitku zkoumaných osob, který se blíží reálným podmínkám. Můžeme zároveň získávat velice podrobná data o chování jedince, počínaje trekováním pohybu, přes trekování pohybu očí až po měření fyziologických a neurofyziologických proměnných. - Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 18/4/2023.

Tematický blok se zaměří jednak na oblast Digital Humanities v kontextu akademického prostředí, jednak na to, co nás v kyberprostoru obklopuje nebo těší také v čase volna a pro povznesení ducha – např. na paměťové instituce (digitální knihovny a sbírky, repozitáře), či platformy jako Europeana, Historiana, Manuscriptorium apod. - Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/4/2023 to 25/4/2023.

Po 90 společných minutách budete znát triky kybernetických zločinců, které jim zpravidla dobře fungují, umět využít udržitelná doporučení jak žít a přežít v kybersvětě a ovládat nástroje, které zvýší vaši osobní bezpečnost a soukromí v kyberprostoru. Nemusíte se bát, nepotřebujete žádné pokročilé IT dovednosti. Školení je vhodné pro všechny, kdo dokážou obsluhovat digitální zařízení a internet. P.S.: Věděli jste, že i v České republice si lze jednoduše koupit špionážní techniku, kterou ve filmech používá James Bond? - Mgr. David Kurdna

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 9/5/2023.

V rámci tematického bloku budou představeny zajímavé kyberplatformy čtenářství a fanouškovství ve čtení a kulturním rozhledu; dále si ukážeme, jak se dá v kyberprostoru tvořivě fungovat jako autor i konzument krásného slova. - Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/5/2023 to 16/5/2023.

Po odklonu od modernismu můžeme tvrdit, že současná města nejsou pouhými sídly sdružujícími obyvatele za účelem určité funkcionality, jak tvrdil například Le Corbusier. Města dnes chápeme jako místa s heterogenními komunitami a jednotlivci, asambláže budov, lidí, zeleně, fauny a technologií a jejich digitálních vrstev. V přednášce si řekneme, jak můžeme k městskému plánování přistupovat skrze designovou perspektivu, přičemž zjistíme, kdo všechno jsou „obyvatelé“ města a jak můžeme akcentovat jejich „právo na město“.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/5/2023 to 23/5/2023.

V rámci tohoto bloku se budeme věnovat tomu, jak si organizovat vlastní informace a znalosti (osobní informační a znalostní management) a osobní time management – s online nástroji od poznámek, přes úkoly až po kalendáře či maily apod. Dále se přednáška bude věnovat spolupráci a sdílení v digitálním prostředí a vhodným nástrojům pro jeho rozvíjení. - PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.

Chapter contains:
1
Image
1
Homework Vault
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/5/2023 to 30/5/2023.
Previous