Individuální učitelská praxe 1
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Individuální učitelská praxe 1
Anotace: Předmět je orientován na prohloubení vědomostí a dovedností potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem všeobecně vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů spojených s oborem studia studenta.
Cíle:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou předmětů.
Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním předmětem, oborem.
Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.
Cíle předmětu

Cíle:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou předmětů.
Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním předmětem, oborem.
Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.

Výstupy z učení

Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Vyhledat a orientovat se v konkrétních kurikulárních dokumentech potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní předmět.
- Analyzovat, svoje oborové vědomosti a dovednosti. V souladu s rozvojem svého oboru vzdělání cíleně prohlubovat svoji odbornost.
- Plánovat a realizovat vybrané výchovně-vzdělávací aktivity
- Participovat na výchovně-vzdělávacích aktivitách jako pomocný nebo hlavní lektor dané aktivity

Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu

Rozsah: 30 hodin praxe ve školském zařízení

  • Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student absolvuje aktivity, při kterých pracuje ve zvolené výukové oblasti se skupinou vzdělávaných. Nejvhodnější formy činnosti jsou: asistentské/učitelské činnosti ve školách, spolupráce s učiteli z praxe, příprava školních akcí, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování atd.
  • Individuální příprava studujícího zahrnuje studium zdrojů, příprava podkladů pro výkon praxe, pomoc s organizací vzdělávacích programů, výroba a příprava praktických výstupů pro praxi.
Rozvrh setkání pro kombinované studium

Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.

Hodnocení a zpětná vazba

Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí.

Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
  • Kyriacou, Ch. (Ed.). (2008). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • Dytrtová, R., Krhutová, M. (2009). Učitel : příprava na profesi (vyd. 1.). Grada. URL info
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/9/2024 to 22/9/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2024 to 29/9/2024.
Chapter contains:
2
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Study text
Previous