Pozvání do psychoterapie
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Pozvání do psychoterapie
Info
Term
Spring 2025

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do psychoterapie ve smyslu nácviku praktických dovedností explorace procesů prožívání, poznávání a jednání. Nácvik dovedností je opřen o koncept terapie založené na společných faktorech (BAILEY, OGLES, 2023) a pomáhajícíchc dovednostech (HILL, 2020). 

Forma výuky: (1) Úvodní a závěrečná přednáška zahrnující trénink dovedností do širšího rámece psychoterapie. (2) Pět dvojic seminářů věnovaných jednotlivým tématůmprvní seminář je vždy diskusně zkoumající, druhý je pak převážně tréninkový. (3) Kolokvium na kterém prezentujete výsledky skupinového projektu, na kterém čtveřice studentů pracuje v průběhu celého semestru.

Určeno: Psychologie – bakalářské studium (inklinace k poradenskému, klinickému či psychoterapeutickému směřování)

Ukončení kurzu: Kurz je ukončen kolokviem, na kterém prezentujete výsledky skupinového projektu, na kterém čtveřice studentů pracuje v průběhu celého semestru. Na základě analýzy výzkumných deníků vaší čtveřice představíte v 10minutách proces a výsledky toho, co jste se v kurzu naučily se zaměřením se na: 1) dovednosti, které jsem objevil v jednotlivých rolích nácviků; 2) limity, které jsem si v jednotlivých rolích uvědomil; 3) témata / dovednosti které chci dále rozvíjet.

Podmínky pro obhajobu skupinového projektu: 1) prezence na 80% seminářů (8 z 10; na nácvikových seminářích je důležitá vaše přítomnost, jinak buda vaše čtveřice o vaši přítomnost ochuzena a naruší to její trénink); 2) Odevzdání "výzkumného deníku" po každém tréninkovém semináři do odevzdávárny v Informačním systému (termín - pátek daného týdne v němž tréninkový seminář proběhl včetně); 3) vedení výzkumného deníku - ve studijních materiálech budou umístěny šablony pro zaznamenání vaší zkušenosti v jednotlivých tréninkových rolí (facilitátor-explorující-pozorovatel), podrobnosti budou vysvětleny na prvním tréninkovém semináři;

Program kurzu:
1.Co mají různé psychoterapeutické přístupy společné? (úvodní přednáška)
2.Terapeutický vztahnejsilnější společný factor; Sebe-uvědomění jako zdroj sebepoznání a schopnosti terapeuta spoluutvářet terapeutický vztah
3.Tréninkový seminář - Jak se starat se o~bezpečné prostředí
4.Dovednosti naslouchání, pozorování a utváření vztahu
5.Tréninkový seminářMinikontraktování, dodávání podpory
6.Dovednosti explorace myšlenkových obsahů, narativů a příběhů
7.Tréninkový seminářExplorace procesů porozumění
8.Dovednosti explorace prožívání
9.Tréninkový seminář - Explorace procesů prožívání
10.Integorvání dovedností explorace
11. Tréninkový seminář – Jak vše integrovat dohromady?
12.Proč se psychoterapie ne vždy podaří? (závěrečná přednáška)
13.Kolokviumprezentace skupinového projektu

Literatura

Russell J Bailey, Benjamin M. Ogles (2023). Common Factors Therapy: A Principle-Based Treatment Framework 1st Edition

C. Hill. (2020). Helping skills: Facilitating Exploration, Insight and Action (5th. ed). Washington, APA. (s. 77- 187)5

Previous
Next