Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Term
autumn 2021

Úvodní seminář

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích.

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.

Samotný výstup

  • By měl být v délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.

Užitečné odkazy

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Katalog požadavků k státní maturitě z chemie

Výpis požadavků k dřívější státní maturitě z chemie


Rozpis témat pro PS 2021

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum

1. Struktura atomu. Protonové a nukleonové číslo. Nuklidy a isotopy.




2. Radioaktivita, jaderné reakce. Přirozená a umělá radioaktivita, typy záření.




3. Periodická soustava prvků a periodický zákon. Klasifikace prvků. Zákonitosti a vztahy mezi periodickou soustavou prvků a elektronovým obalem atomu. Vztahy mezi prvky ve skupinách.




4. Oxidační číslo v anorganických sloučeninách a jeho výpočet ze strukturního vzorce.




5. Vyčíslování redoxních rovnic.




6. Hmotnostní zlomek. Výpočty hmotnostního zlomku směsi, výpočty hmotností výchozích složek (pevná látka i kapalina se známou hustotou) pro přípravu směsi (roztoku) o dané koncentraci.




7. Hmotnostní obsah prvků ve sloučenině a stechiometrický vzorec z hmotnostního zlomku prvku ve sloučenině.




8. Ředění roztoků a změna hmotnostního zlomku. Ukázky použití směšovací rovnice a křížového pravidla.




9. Rychlost chemické reakce a její definice. Rychlostní rovnice. Základní faktory ovlivňující rychlost chemické reakce (koncentrace látek a teplota).




10. Reakční teplo a standardní reakční teplo a klasifikace chemických dějů podle tepelné bilance (exotermické a endotermické reakce). Termochemické zákony.




11. Termochemické výpočty. Výpočet reakčního tepla pomocí I. a II. termochemického zákona (s využitím standardních slučovacích tepel a standardních spalných tepel).




12. Součin rozpustnosti. Výpočet rozpustnosti málo rozpustných látek.




13. Vzácné plyny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.




14. Kyslík, jeho vlastnosti, výskyt, výroba, charakteristika reaktivity. Alotropy kyslíku.




15. Prvky druhé skupiny. Souvislost jejich vlastností a reaktivity s krystalovou strukturou a počtem valenčních elektronů. Výskyt a výroba.




16. Uhlík, výskyt, vlastnosti, charakteristika reaktivity. Alotropy uhlíku. Použití čistého uhlíku.



17. Oxidy uhlíku, oxokyseliny uhlíku a jejich soli. Využití a zpracování vápence a vápna (tuhnutí malty).



18. Křemík, jeho výskyt, výroba a použití. Struktura oxidu křemičitého, jeho krystalové modifikace, vlastnosti a reakce, srovnání s oxidem uhličitým. Použití křemičitanů. Sklo a jeho složení.



19. Obecná charakteristika přechodných kovů. Výskyt (významné rudy) a metody výroby kovů.



20. Alkoholy a ethery, struktura, vlastnosti, příprava. Zástupci jednosytných alkoholů.



21. Karbonylové sloučeniny, struktura, příprava, charakteristika vlastností a úvod do základní reaktivity (bez mechanismu nukleofilní adice).



22. Zástupci aldehydů a ketonů, jejich význam, použití. Důkaz aldehydů.



23. Estery, názvosloví, příprava, struktura, vlastnosti, použití.



24.Aminokyseliny (struktura, acidobazické vlastnosti, chiralita alfa-aminokyselin) a vznik peptidové vazby.


25. Struktura bílkovin (primární, sekundární, terciární a kvarterní).



26. Vitaminy, charakteristika struktury a funkce.



27. Světelná fáze fotosyntézy.



28. Temnostní fáze fotosyntézy.



29. Terpeny, struktura, klasifikace, zástupci a jejich význam. Steroidy.
Teacher recommends to study from 13/9/2021 to 19/9/2021.
Teacher recommends to study from 20/9/2021 to 26/9/2021.
Teacher recommends to study from 27/9/2021 to 3/10/2021.
Teacher recommends to study from 4/10/2021 to 10/10/2021.
Teacher recommends to study from 11/10/2021 to 17/10/2021.
Teacher recommends to study from 18/10/2021 to 24/10/2021.
Teacher recommends to study from 25/10/2021 to 31/10/2021.
Teacher recommends to study from 1/11/2021 to 7/11/2021.
Teacher recommends to study from 8/11/2021 to 14/11/2021.
Teacher recommends to study from 15/11/2021 to 21/11/2021.
Teacher recommends to study from 22/11/2021 to 28/11/2021.
Teacher recommends to study from 29/11/2021 to 5/12/2021.
Teacher recommends to study from 6/12/2021 to 12/12/2021.
Teacher recommends to study from 13/12/2021 to 19/12/2021.
Previous