Ochrana člověka za mimořádných událostí
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Ochrana člověka za mimořádných událostí
Info
Term
Autumn 2024
Předmět má vytvořen kurz v moodlince: 

https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2946

Komunikace s vyučujícím (konzultace, reflexe, evaluace) : primárně online přes platformu TEAMS

Cíl předmětu:

Cílem je seznámit studující s jednotlivými mimořádnými událostmi, naučit studující jednat v případě mimořádné situace, vědět, na kterou složku IZS se obrátit v případě nouze. Seznámení studujících s protipožární prevencí a poskytnutím adekvátní první pomoci. Dílčím cílem je také seznámení studujících s ochranou žáků a laické veřejnosti při evakuaci osob (evakuační zavazadlo, únikové východy v budovách, organizace evakuace osob) a ochraně majetku. V neposlední řadě je studující připraven také na některé typy mimořádných událostí, které mohou nastat na základní škole.

Výstupy z učení:

Po absolvování kurzu studující: 

• identifikovat mimořádnou situaci, rozumět jejímu nebezpečí a různým dalším jejím aspektům;

• bude schopen ochránit sebe, případně svěřené osoby (děti), resp. udělat pro ochranu vše, co je v jeho možnostech; 

• bude znát základní principy první pomoci a laické krizové intervence.

Osnova: 

1. Pojem "mimořádné události a krizové situace", jejich klasifikace. Civilní ochrana a obrana; bezpečnostní gramotnost/kompetence, krizová připravenost. OČMU ve vzdělávání na ZŠ.

2. Varování a tísňové informování obyvatelstva. Evakuace. 

3. Integrovaný záchranný systém, tísňová volání. 

4. Přírodní mimořádné události. 

5. Povodně. 

6. Požár. 

7. Zásah elektrickým proudem. 

8. Individuální ochrana. 

9. Antropogenní mimořádné události. 

10. Orientace v terénu. 

11. Webový portál "Hasičský záchranný sbor ČR". 

12. Studijní základ II - obsah a význam vzdělávání v OČMU.

Výukové metody:

Přednášky doplněné ilustrativními videozáznamy a odbornými videoprogramy. Semináře - simulace, nácviky reakcí při mimořádných událostech, práce s metodickou příručkou pro učitele.

Metody hodnocení:

Zpětnovazebná skupinová diskuse.

Studující si prostuduje dílčí kapitoly - prezentace a studijní text v metodických materiálech - ve kterých jsou také náměty k procvičování a otázky, které studujícímu poskytnou zpětnou vazbu, zda dosáhl stanovených výstupů předmětu.

Chapter contains:
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 16/9/2024 to 22/9/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 23/9/2024 to 29/9/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.
Chapter contains:
1
PDF
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.
Chapter contains:
2
Web
Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.
Chapter contains:
2
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.
Previous