Vědecká propedeutika, etika v práci psychologa a kritické myšlení
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Vědecká propedeutika, etika v práci psychologa a kritické myšlení

Tento předmět je zaměřen na podporu a rozvoj kritického myšlení a na polemické "nastavení mysli" při studiu psychologie. Cílem je  osvojení si některých základních elementů vědeckého myšlení a vědeckého přístupu v psychologii. Rovněž by měly být podpořeny některé studentské dovednosti, zejména psaní odborných textů. V úvodu je předmět postaven na několika přednáškách, které mají především inspirovat řadou různorodých příkladů. Ve druhé části je předmět zaměřen na vědeckou komunikaci, akademické psaní a korektní prezentaci výsledků. Věříme, že vás s námi předmět bude bavit a že si například z množství doporučené literatury najdete takové články nebo knihy, které vás nejenom zaujmou, ale přijdou vám velmi užitečné jak nyní, tak do budoucna. Za tým vyučujících

Zbyněk Vybíral


Harmonogram předmětu PSYb2540 v PS 2024:

Rozpis přednášek

Část první

25. 9.                    Vybíral / Kritické myšlení v psychologii: osobnosti, témata, vodítka

2. 10.                    Vybíral / „Fallacies in reasoning“ a další postupy ohrožující vědeckost

9. 10.                    Vybíral / Serióznost a neserióznost, potřeba obezřetnosti – několik příkladů

16. 10.                  Vybíral / Pseudověda

23. 10.                  Vybíral / Replikační studie a replikační krize (na příkladech)

 

Část druhá – zatím předběžně, bude ještě drobně pozměněno (doplněno)

30. 10.                  Téma je zatím vyhrazeno

6. 11.                    Šerek / Psaní odborného textu - styl

13. 11.                  Švestková / Psaní odborného textu - proces výroby

20. 11.                  Kvardová / Příprava prezentace

27. 11.                  Kvardová / Open Science

4. 12.                    Macháčková, Šerek /Korektní komunikace vědeckých zjištění médiím a veřejnosti

 

 

11. 12.                  Pátková Daňsová /Věda a pseudověda ve školní a pedagogické psychologii

18. 12.                  Vybíral / Závěrečné inspirace ke kritickému myšlení


Tři písemné úkoly k ukončení předmětu. Na základě posouzení úkolů je udělena známka.

Úkol č. 1: Co je z hlediska vědecké psychologie nebo odborného podání v daném textu sporné, resp. mohli bychom o tom diskutovat? Identifikace problému.

Nechejte se inspirovat kteroukoliv knihou/textem/přednáškou (autor musí být psycholog); a citujte příslušná tvrzení, jež vás inspirovala. V návaznosti na vybrané pasáže (resp. na vybraná tvrzení) argumentujte, proč se vybraná tvrzení buď zpronevěřují vědeckému myšlení v psychologii nebo jsou minimálně sporná. Proč vyvolávají přinejmenším pochybnosti a mohly (měly) by být námětem diskuse.

V knize Psychologie jinak (2006) vás mohou inspirovat např. strany: 57–63, 69–76, 156–168; o kategoriích lidí: 77–136. Leccos vás může inspirovat v knize Co je nového v psychologii (2017).

Forma: Text / min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS. Je-li užitečné nebo nezbytné uvést kontext Vámi vybraných tvrzení, uveďte např. delší pasáž, z níž jste vybírali, v příloze. (Tato příloha ale není nezbytně nutná.)

 

Úkol č. 2: Diskuze v odborném článku

Přečtěte si následující text: Calfee, R. (2000). What does it all mean? The discussion. In R. J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 133-145). Cambridge: Cambridge University Press [dostupný ve studijních materiálech v IS]. Článek obsahuje doporučení, jak má v odborném článku vypadat dobře napsaná diskuze. Dále najděte jeden libovolný empirický psychologický článek, publikovaný v českém či zahraničním odborném časopise, který má podle vás špatně napsanou diskuzi. Na základě přečtených doporučení a doporučení, která byla zmíněna na semináři, popište, v jakých konkrétních bodech je diskuze posuzovaného článku špatná. U každé výtky prosím uveďte rovněž přesné znění příslušné pasáže z posuzovaného článku.

Forma: Min. rozsah 1 NS, max. rozsah 2 NS.  Citované pasáže z posuzovaného článku do zadaného rozsahu nezapočítávejte. Kromě svého textu odevzdejte rovněž pdf verzi posuzovaného článku.

 

Úkol č. 3 („Závěrečný úkol“): Dobrý popularizační článek

Verze A: Mýtus v (populární) psychologii („to debunk a myth“)

Vyberte si z tzv. „Dalších mýtů k prozkoumání“ jeden a o něm připravte podobný text jako autoři. V knize lze vybrat z 250 „mýtů“.

Verze B: Vlastní vybrané téma – např. validita výsledků projektivního testu, diskuse o poruchách osobnosti, o psychopatických rysech, kritické pohledy na existenci primingu atd. lze zpracovat jako krátkou popularizační přehledovou stať nebo polemický text Jsou možná další témata a zaměření závěrečného úkolu, pokud si nebudete jisti akceptováním, konzultujte s garantem.

Forma: Min. rozsah 4 NS, max. rozsah 5 NS. Předpokládám důkladnou práci s odkazy k zahraničním pracím.

 

BODY za ÚKOLY

 

 

Bodů max. 40

Garant hodnocení

Datum odevzdání

Úkol 1

10, min. nutno získat 5

Z. Vybíral

31. 10. 2024

Úkol 2

10, min. nutno získat 5

J. Šerek

30. 11. 2024

Úkol 3 (závěrečný)

20, min. nutno získat 11

Z. Vybíral

5. 1. 2025

 

Hodnocení:

A 37-40, B 33-36, C 29-32, D 25-28, E 21-24

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2024 to 29/9/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.
Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.
Teacher recommends to study from 11/11/2024 to 17/11/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.
Chapter contains:
1
Image
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.
Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.
Chapter contains:
6
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.
Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.
Previous