Cílem předmětu je, aby budoucí vyučující přírodovědných
předmětů dokázali uplatňovat mezipředmětové vztahy prostřednictvím integrované
výuky, motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, k ochraně
životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání
v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na
základní škole). Důraz je kladen zejména na praktické úlohy a projekty
podporující mezipředmětové vztahy, aplikaci učiva při řešení problémových
situací v běžném životě, technické aplikace apod.
Měli byste být schopni zvládnout tématiku Mezioborové výuky v následujícím rozsahu:
- Správně vymezit a využívat pojmy mezipředmětové vztahy a integrovaná výuka.
- Diskutovat hlavní příčiny současného nepříznivého stavu integrované výuky na našich základních školách.
- Posoudit stav integrované přírodovědné výuky u vybraných zahraničních vzdělávacích systémů.
- Rozvíjet mezipředmětové vztahy prostřednictvím koordinace obsahové, metodické, časové i cílové.
- Vyhledat a didakticky zpracovat témata vhodná pro uplatňování mezipředmětových vztahů v rámci vzdělávacích oborů patřících do vzdělávací oblasti Člověk a příroda.
- Využívat aktivizační výukové metody jako nástroj integrace vzdělávacích obsahů.
- Využívat přírodovědné vědomosti a dovednosti při uplatňování integrované výuky a při řešení praktických problémových úloh.
Dále byste měli získat:
- Vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, k přírodě, k technickým aplikacím apod.
- Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, naplánovat zájmové přírodovědné činnosti vedoucí k motivaci žáků a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma.
- Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí (student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě).
Výuka bude probíhat v blocích, jejichž osnova bude přizpůsobena vybraným tématům.
Doplňte si další poznatky z doporučené literatury, popř. studijních opor.
Učební materiály a doporučená literatura:
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574899/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575102/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574980/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575033/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156590833/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575146/
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574937/
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571.
JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s.
SVATOŇOVÁ, Hana. Integrovaná přírodověda 1-6. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 461 stran. ISBN 9788021058019.
JANÁS,
Josef. Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. In Fyzika a
didaktika fyziky 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 14-17.
Sborník prací pedagogické fakulty. ISBN 80-210-1405-9.
HORKÁ,
Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75
s. ISBN 8085931338.
1. Motivace žáků ve výuce přírodovědných předmětů.
Teacher recommends to study from 20/2/2025 to 26/2/2025.
2. Role STEM ve vzdělávání, Integrovaná výuka jako nástroj uplatňování mezipředmětových vztahů
Teacher recommends to study from 27/2/2025 to 5/3/2025.
3. Struktura a obsah RVP ZV, Průřezová témata RVPZV jako prostředek pro uplatňování mezipředmětových vztahů
Teacher recommends to study from 6/3/2025 to 12/3/2025.
4. Aktivizační výukové metody vhodné pro utváření mezipředmětových vztahů
Teacher recommends to study from 13/3/2025 to 19/3/2025.
5. Projektová výuka v přírodovědných předmětech.
Teacher recommends to study from 20/3/2025 to 26/3/2025.
6. Prezentace a diskuse vybraných přírodovědných témat
Teacher recommends to study from 27/3/2025 to 2/4/2025.
Chapter contains:
2
ROPOT
1
Study text
Previous