Vážené studentky, vážení studenti,
děkujeme, že jste projevili zájem o naši interaktivní gramatiku angličitiny, která by vám měla pomoci se nejen vyrovnat s obtížnějšími kapitolami anglické gramatiky, ale měla by zároveň vaši znalost angličtiny posunout na vámi požadovanou úroveň.
Nejdříve mi dovolte, abych vás úvodem seznámila se základním konceptem této on-line gramatiky. Gramatika vznikla jako součást celouniverzitního projektu pod vedením doc. Matysky z Fakulty informatiky. U zrodu koncepce tohoto dílčího projektu byla praktická zkušenost vyučujících na ESF MU s výukou obchodní angličtiny, kteří se při své práci potýkají s problémem nestejné úrovně znalosti anglického jazyka studentů. V hodinách angličtiny se primárně probírá odborná slovní zásoba a gramatice se vyučující už věnují pouze okrajově či formou opakování, což může části studentů činit problémy. A právě jim nabízíme možnost si interaktivně své chybějící znalosti formou samostudia doplnit a postupně posunout na požadovanou úroveň.
Z tohoto požadavku se pak odvíjí i celá koncepce on-line gramatiky. V prvé řadě je třeba podotknout, že se nejedná o ucelenou gramatiku jazyka, ale pouze o výběr těch gramatických jevů, které podle našich zkušeností činí často potíže.
Gramatika se skládá z 8 základních kapitol, přičemž se každá kapitola věnuje jednomu gramatickému celku. Na začátku každé kapitoly si student projde diatest, který by mu měl pomoci odhalit jeho slabá místa a nasměrovat ho dál. Diatest má 10 položek s rostoucí obtížností a za každou položkou se uživateli nabízí sada cvičení s interaktivní výkladem.
Kapitoly jsou řazeny v tomto pořadí:
I. TENSES I - ČASY I
II. TENSES II - ČASY II
III. TENSES III – ČASY III
IV. GERUNDS AND INFINITIVES – SLOVESNÉ VAZBY
V. THE PASSIVE – TRPNÝ ROD
VI. MODALS – MODÁLNÍ SLOVESA
VII. CONDITIONALS – PODMÍNKOVÉ VĚTY
VIII. REPORTED SPEECH – NEPŘÍMÁ ŘEČ
Jak se v on-line gramatice orientovat?
Po přečtení tohoto úvodního slova se Vám nabídne výše uvedený seznam gramatických kapitol. Jakmile jednu kapitolu zvolíte, nabídne se vám odpovídající DIATEST. Na začátku každého diatestu je krátký popis, který by vás měl seznámit s tím, co lze pod jednotlivými odkazy level očekávat.
Po provedení diatestu a jeho vyhodnocení pak dle vlastního uvážení můžete projít všechny úrovně – tedy i ty, kde jste měli správnou odpověď – nebo se zaměřit na úrovně, kde jste chybovali, či u kterých si nejste svými odpověďmi příliš jisti. Po zvolení úrovně level se Vám nabídne sada cvičení s úvodním interaktivním výkladem THEORY.
Interaktivní výklad stručně shrnuje základní pravidla, nabízí velké množství ukázkových vět a v rámci tohoto interaktivního výkladu jste často vyzýváni si pravidla sami odvodit či zopakovat, což má vést k jejich lepšímu zapamatování a snazší aplikaci při provádění cvičení. Zde bychom vám vřele doporučovaly si výklad projít před tím, než se pustíte do cvičení, neboť jen tak se vyhnete možnému "hádání" správných odpovědí při provádění cvičení.
Jakmile dokončíte interaktivní výklad, můžete se pustit do cvičení, jejichž obtížnost je také obvykle rostoucí.
Dovolte mi tedy ještě jednou stručně shrnout doporučený postup:
1. Výběr gramatické kategorie – TENSES I ... REPORTED SPEECH
2. Provedení příslušného diatestu - DIATEST
3. Interaktivní výklad - THEORY
4. Cvičení – PRACTICE
Na závěr mi ještě dovolte jedno drobné upozornění – výklad i zadání cvičení jsou v angličtině, pouze popisky u Diatestů a úvod jsou v češtině.
Hodně studijních úspěchů Vám přejí autorky
Mgr. Lucie Fialová
Mgr. Blanka Pojslová