Vývojová psychologie II
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vývojová psychologie II
Info
Term
Autumn 2019

Vítejte ve Vývojové psychologii II. 

Od tohoto semestru jsou informace a pokyny k předmětu přesunuty z "papírového" sylabu do interaktivních osnov. Informace o obsahu předmětu a jeho výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde Vývojová psychologie II. Na tomto místě v interaktivních osnovách pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.

Je možné, že s přesunem došlo k nějakým drobným pochybením, za která se omlouváme. Budeme rádi, když nám o nich napíšete, budeme interaktivní osnovy průběžně vylepšovat :-).

Konzultace

Své seminární práce, skupinový úkol či jakoukoli jinou otázku z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z uvedených vyučujících či konzultantů.

Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných problémů):

  • pokyny obsažené v sylabu – tzn. jakákoli pravidla, požadavky, termíny, atd.
  • hodnocení již opravených seminárních prací - dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá minimálnímu počtu bodů za seminární práci nutných k zápočtu. Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je proto bezpředmětné

Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.

Jakékoli výjimky (individuální studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na počátku semestru, nejpozději do 30. 9. 2019. Další výjimky v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech na základě oficiální omluvenky v ISu

Průběh a příprava na semináře

Studenti se na každý seminář připravují dle pokynů uvedených v sylabu a též nastudováním povinné literatury k danému tématuPovinnou literaturu k příslušnému tématu je nutné prostudovat před seminářem. Témata probíraná na seminářích jsou nedílnou součástí zkoušky, průběžným studiem si tedy usnadníte přípravu na zkoušku. Doporučujeme, aby studenti pravidelně četli svou e-mailovou poštu v IS, materiály a úkoly mohou být během semestru doplňovány a specifikovány. 

Po dobu výkladu (týká se audiovizuálních ukázek), zadávání seminárních úkolů a diskusí zákaz používání elektronických zařízení (notebooky, tablety, telefony atd.). Výjimkou jsou situace, kdy vyučující zadá úkol, u kterého nevyloučí možnost vyhledávání informací v elektronických zdrojích. Děkujeme za pochopení.

Požadavky pro získání zápočtu

Zápočet je udělován za aktivní účast na seminářích (viz níže), vypracování skupinového úkolu a získání alespoň minimálního počtu bodů za seminární práci.

Za aktivní účast na seminářích se považuje:

  • účast na seminářích ve své seminární skupině (povolena je maximálně jedna absence);
  • aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu semináře
  • vypracování, odevzdání a prezentace skupinového seminárního úkolu během zápočtového týdne

Seminární práce:

  • odevzdání seminární práce v řádném termínu (viz níže)
  • splnění požadavků na seminární práci (viz níže)
  • získání alespoň minimálního počtu bodů 

Seminární práce

V rámci PSYb1040 budete navazovat na své seminární práce, které jste vypracovali v předchozím semestru. K seminárním pracím odevzdaným v PSY103 jste dostali podrobné komentáře, hodnocení a návrhy na vylepšení. Vaším úkolem během tohoto semestru bude seminární práce dle komentářů a návrhů upravit, dopracovat a vylepšit. Během semináře S4 budete mít možnost individuálních konzultací postupu úprav svých textů (organizační informace naleznete v popisku týdne 7 a 8).

Seminární práce budou po odevzdání hodnoceny nezávisle na hodnocení v předchozím semestru. Součástí seminární práce bude také vaše písemná reakce na zpětnou vazbu z předchozího semestru – budete postupovat podobným způsobem jako autoři studií v recenzním řízení -  v procesu recenzního procesu v odborných časopisech je nutné reagovat písemně na recenzentské posudky a popsat zcela konkrétně provedené změny (popisují se provedené změny, ale také to, pokud na určitý komentář recenzenta autor „nepřistupuje“ – v tomto případě je vždy nutno uvést relevantní argumentaci, která podpoří autorovo stanovisko změnu neprovést). Odevzdávat tedy budete nejen přepracovanou seminární práci, ale ve stejném souboru za seznamem použitých zdrojů popíšete, v čem jste konkrétně práci vylepšili, změnili, opravili.

Odevzdání seminární práce

Odevzdání práce je podmínkou k udělení zápočtu. Práce se odevzdává ve formátu .doc do složky Seminární práce v odevzdávárně PSYb1040. Odevzdávaný soubor prosím pojmenujte pouze následovně: Příjmení_jméno.

Za odevzdání seminární práce se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu či zjevně poškozeného, nesmyslného či nesprávného dokumentu, ani dokumentu v jiném než zadaném rozsahu či formátu. Zkontrolujte si proto, jaký dokument jste do odevzdávárny vložili a zda ho lze bezproblémově otevřít pomocí programu Word.

Proces a termín odevzdávání

V rámci seminářů S4 proběhnou individuální konzultace. Ke konzultaci si připravíte aktuální stav práce (vytištěnou verzi) a připravené dotazy ohledně nejasností, problémů atd. Aktuální verzi práce pro konzultaci vložte prosím do odevzdávárny s názvem Ke konzultaci do 18.00 v neděli předcházející vašemu semináři S4.

Revidovanou seminární práci je nutné odevzdat 13. 12. 2019 (práce odevzdané po tomto datu nebudou přijaty).

Rozsah

Rozsah seminární práce zůstává stále nejméně 9 000 znaků s mezerami (5 normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6 normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce a seznam literatury.

Forma

Jen pro zopakování:

Seminární práce do vývojové psychologie je odborným textem, který má podobu tzv. Introduction (tedy přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu IMRaD). 

Co je smyslem revize a přepracování seminární práce a co je též součástí jejího hodnocení?

Revizí své seminární práce prokazujete, že jste schopni reagovat na poskytnutou zpětnou vazbu a využít ji ke zvýšení kvality odborného textu, který zpracováváte. Přepracováním seminární práce dále prokazujete, že jste schopni dohledat si další potřebné relevantní odborné zdroje a že na základě zpětné vazby s nimi dokážete lépe pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné otázky, hypotézy apod.

Jen pro zopakování:

Odbornými zdroji jsou monografie a články z odborných periodik (dostupné např. v knihovně FSS či v elektronické podobě prostřednictvím fulltextových databází) apod., nikoliv učebnice (např. učebnice autorů – Čačka; Vágnerová; Thorová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl, Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.

Využít můžete tyto zdroje:

Jak napsat Introduction

Citing Sources According to APA Guidelines: A CONCISE GUIDE

Purdue OWL

Hodnocení seminární práce

Bodově se hodnotí míra vyhovění kritériím uvedeným v tabulce níže, především pak dodržení základních pokynů k psaní seminární práce (viz předchozí semestr PSY103) a schopnost poučit se a profitovat z poskytnuté zpětné vazby.

Upozornění

Seminární práce vypracovávejte samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně). Výše uvedené počiny jsou automaticky postupovány k řešení disciplinární komisi. 

Skupinový úkol

Přihlášení se ke skupinovému úkolu (tzn. vytvoření pracovní skupiny), jeho vypracování, prezentace a odevzdání jsou nedílnou součástí podmínek k získání zápočtu.

Zadání skupinového úkolu bude upřesněno na semináři S1. Potřebné pokyny a materiály k zpracování úkolu naleznete v týdnech 1 a 2 (Materiály ke skupinovému úkolu). Účast na prvním semináři je proto doporučena. V případě, že se student nemůže tohoto semináře zúčastnit, je povinen se předem (tzn. před konáním semináře příslušné seminární skupiny) domluvit s vyučující, do které pracovní skupiny bude zařazen.

Odevzdání

Každá pracovní skupina bude prezentovat splnění skupinového úkolu na semináři S6. Vypracovaný úkol každá pracovní skupina vloží do odevzdávárny v IS Skupinový úkol nejpozději do 18.00 den před konáním semináře. 


Hodnocení

Hodnoceno bude celkové splnění skupinového úkolu, nikoliv podíl jednotlivců na něm. Všichni členové jedné pracovní skupiny tedy obdrží stejné hodnocení. Za způsob, jakým si členové pracovní skupiny mezi sebou rozdělí práci, nese odpovědnost každý z členů skupiny. Za splnění skupinového seminárního úkolu je možné získat 0 – 15 bodů. U tohoto úkolu je stanoveno minimum 8 bodů nutných pro získání zápočtu. Pro získání zápočtu je dále nutné být včas (viz výše) přihlášen k pracovní skupině, vypracovat, odevzdat a odprezentovat seminární úkol. Za odevzdání seminárního úkolu se nepovažuje odevzdání prázdného dokumentu nebo nedostatečně či zjevně nesmyslně vyplněného dokumentu.

Požadavky na ukončení kurzu

Kurz je ukončen ústní zkouškou, která zahrnuje témata jak z PSY103 (Vývojová psychologie I), tak z PSYb1040 (Vývojová psychologie II), která pokrývají zkušební okruhy k SZZ. Přípravou na ústní zkoušku se již připravujete na závěr svého bakalářského studia. Zkušební okruhy zahrnují:

  • témata prezentovaná na seminářích a přednáškách PSY 103 (Vývojová psychologie I) a PSYb1040 (Vývojová psychologie II)
  • povinnou literaturu a materiály v IS
  • okruhy mají integrativní charakter a očekává se, že si je student samostatně zpracuje na základě znalostí získaných během obou semestrů výuky vývojové psychologie

Zde naleznete okruhy k SZZ, vyberte si dle svého studia jednooborovou či dvouoborovou variantu: 

Okruhy ke zkoušce

Studenti mohou získat celkem 65 bodů, minimální počet bodů je 36.

maximum bodůminimum bodů

Skupinový seminární úkol


15
158

Ústní zkouška

3518

Celkové hodnocení

60 - 65 bodůA – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve všech oblastech PSYB1040
54 – 59
bodů 
B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a), že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYB1040 podávat výborné výkony 
48 – 53 
body 
C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYB1040
42 – 47
bodů  
D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYB1040 více „slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat
36 – 41 
bod 
E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYB1040 značně zlepšit a rozšířit
F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYB1040


Chapter contains:
5
PDF
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 16/9/2019 to 22/9/2019.

Chapter contains:
5
PDF
1
Study Materials
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 29/9/2019.
Chapter contains:
10
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 30/9/2019 to 6/10/2019.
Chapter contains:
10
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 7/10/2019 to 13/10/2019.
Chapter contains:
8
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 14/10/2019 to 20/10/2019.
Chapter contains:
8
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/10/2019 to 27/10/2019.
Chapter contains:
2
PDF
2
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 28/10/2019 to 3/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 10/11/2019.
Chapter contains:
11
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 11/11/2019 to 17/11/2019.
Chapter contains:
9
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 18/11/2019 to 24/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 25/11/2019 to 1/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 2/12/2019 to 8/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/12/2019 to 15/12/2019.
Previous