Tato kapitola obsahuje mimo jiné povinné požadavky na ukončení předmětu a kritéria hodnocení úkolů. Předmět se zaměřuje na představení transakční analýzy jako jednoho z možných přístupů k práci s lidmi v organizacích. Jeho cílem je poskytnout studentům znalosti a dovednosti umožňující aplikaci teorie transakční analýzy při práci s jednotlivci a skupinami v pracovním prostředí i mimo něj. Klíčovou částí studia v předmětu je seznámení se základními koncepty transakční analýzy, jejich teoretickými východisky a nácvik jejich využívání. Studenti se v předmětu naučí, jak uzavřít kontrakt při nastavování spolupráce, jak analyzovat jednotlivé transakce nebo jak předcházet hraní „psychologických her“ na pracovišti.
Setkání je věnováno představení vzniku transakční analýzy a její praktické využitelnosti v nejrůznějších oblastech psychologie. Zaměříme se na historii, filozofická východiska a základní koncepty tohoto směru. Ukážeme si prakticky, jak zasahuje koncept do referenčního rámce a životních pozic v naší každodenní realitě, a jak je možné s ním pracovat. Ukážeme si, jak aplikovat získané znalosti v praxi a jak se vyhnout nedorozumění při spolupráci. Vyzkoušíme si vlastní hranice a limity v rámci zmíněných oblastí.
Téma je věnováno základním konceptům transakční analýzy. Představíme si strukturální model prvního a druhého řádu a jeho využití. Budeme se podrobněji věnovat rozlišení jednolitých ego stavů a jejich patologii. Zaměříme se na vysvětlení behaviorálního modelu a jeho odlišení od strukturálního. Definujeme si možnosti značení a rozpoznávání ego stavů. Vysvětlíme si vznik a udržování scénářového chování.
Téma je věnováno tomu, jak správně nastavit a formulovat kontrakt. Představíme si hlavní zásady oboustranně fungující a bezpečné spolupráce. Seznámíme se základní jednotkou komunikace v transakční analýze, transakcí, a vyzkoušíme si diagnostikování jejích jednotlivých typů. Představíme si základní intervenční techniky dle Berneho a jejich příklady.
Téma je věnováno rozpoznání ocenění (strokes) a základních principů psychologických her. Seznámíme se s typy stroků, jak je dávat a přijímat. Představíme si základními aspekty psychologických her a vyzkoušíme si jejich diagnostikování. Za využití modelových situací si představíme plán her a možnosti, jak z nich vystoupit.
Téma je věnováno propojení dosavadních znalostí studentů o vhodném a nevhodném vedení skupiny. Ukážeme si, jak vnímat při práci s organizací její systém a představíme si na něm model rolí. Vyzkoušíme si, jak začlenit jednotlivé role do svého každodenního života a jak rozpoznat jejich patologii. Představíme si také fáze vývoje vzniku skupiny.
Setkání je věnováno aplikaci znalostí do praxe. Budeme analyzovat úkol Trénink dovedností a dávat si něj zpětnou vazbu.