Experimentální studie
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Experimentální studie
Info
Term
Autumn 2023

Cíle předmětu

Cílem je seznámit studenty s podstatou experimentální studie, znát její silné a slabé stránky, především s ohledem na validitu dat. Absolventi kurzu budou schopni porozumět a kriticky zhodnotit experimentální studie s ohledem na konkrétní metodologii a na analýzu a interpretaci zjištění. Budou schopni sami navrhnout a provést experimentální výzkum a vyvodit validní závěry s ohledem na získaná data a jejich limity. Součástí kurzu není úvod do metod statistické analýzy dat (studentům je výrazně doporučeno absolvovat  ZURn6302 Statistická analýza dat).

 

Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:

·             Interpretovat a kriticky zhodnotit výsledky experimentálních studií

·             Navrhnout vhodný design experimentální studie

·             Provést experiment


Metody výuky:

přednáška, seminář, četba

 

Požadavky na ukončení kurzu:

V předmětu je nutná aktivní účast.

Předmět má pouze poloviční hodinovou dotaci, povolena je proto pouze 1 absence.

V průběhu semestru je nutno včas odevzdat dva úkoly, jejich přijetí je podmínkou přístupu ke zkoušce.

Předmět je zakončen ústní zkouškou.

 

 

Povinná literatura:

Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc. Kap. 5, Introduction to Experimental Research, str. 161-194, Kap. 6, “Control problems in Experimental Research”, str. 195-231.

Shadish, W., Campbell, D., & Cook, T. (2002): Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference (Second edition). Boston, MA: Houghton Mifflin Company

Shaughnessy, J., Zechmeister, E., & Zechmeister, J. (2012): Research methods in psychology. (9th ed.) Boston: McGraw-Hill. Kap. 6, "Experimental methods", str. 183-224, Kap. 10, "Quasi-Experimental Designs and Program Evaluation", str. 309-344


22.9. Výuka není
29.9. Úvodní přednáška: vymezení cílů, obsahu a požadavků předmětu
6.10. Podstata experimentálního výzkumu – kdy zvolit experiment?
13.10. Typy experimentálních designů I
20.10. Výuka není
27.10. Typy experimentálních designů II
3.11. Měření a podnětové materiály 
10.11. Výuka není
17.11. Výuka není
24.11. Externí a interní validita
1.12. Výuka není
8.12. Příprava experimentu: hypotézy, preregistrace, power analýza, pilotáž, sampling
15.12. Výuka není
Teacher recommends to study from 18/9/2023 to 24/9/2023.
Teacher recommends to study from 25/9/2023 to 1/10/2023.
Teacher recommends to study from 2/10/2023 to 8/10/2023.
Teacher recommends to study from 9/10/2023 to 15/10/2023.
Teacher recommends to study from 16/10/2023 to 22/10/2023.
Teacher recommends to study from 23/10/2023 to 29/10/2023.
Teacher recommends to study from 30/10/2023 to 5/11/2023.
Teacher recommends to study from 6/11/2023 to 12/11/2023.
Teacher recommends to study from 13/11/2023 to 19/11/2023.
Teacher recommends to study from 20/11/2023 to 26/11/2023.
Teacher recommends to study from 27/11/2023 to 3/12/2023.
Teacher recommends to study from 4/12/2023 to 10/12/2023.
Teacher recommends to study from 11/12/2023 to 17/12/2023.
Previous