Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v oblasti vývojové psychologie se zaměřením na jejich aplikaci na nejčastější výchovné a vzdělávací výzvy v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti v průběhu kurzu získají schopnost aplikovat poznatky vývojové psychologie do výchovného a vzdělávacího procesu tak, aby intervence u dítěte byla vedena odborně s ohledem na současný stav poznání a na konkrétní vývojovou úroveň dítěte.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni:
1) popsat nejčastější výchovné a vzdělávací výzvy v jednotlivých vývojových obdobích,
2) umět využít poznatky vývojové psychologie při řešení běžných výchovných a vzdělávacích výzev, se kterými se rodiče a učitelé dítěte setkávají a
3) umět navrhnout a zdůvodnit konkrétní postupy při řešení těchto výzev.
Osnova:
Batolecí období: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u batolete (např. emoční regulace, separační úzkost, regulace chování batolete, odměny a tresty ve výchově apod.).
Předškolní období: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u dítěte předškolního věku (např. adaptace na mateřskou školu, separační úzkost, strachy, kamarádské vztahy, sourozenecké vztahy, vztah k učiteli či autoritám obecně).
Současné výchovné trendy. Alternativní vzdělávací systémy.
Mladší školní věk: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u dítěte mladšího školního věku (např. adaptace na školu, pozornost a exekutivní funkce, vztah k učiteli, kamarádské vztahy, učení apod.). Vztahy mezi žáky a učiteli optikou teorie vazby.
Adolescence: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu v rané, střední a pozdní adolescenci (např. exekutivní funkce, emoční prožívání, potíže v chování, tendence riskovat, vztah s rodiči, vztah k učiteli a vrstevníkům, přístup k učení, volba střední školy, přijímací zkoušky apod.).
Základní teorie učení.
Prezentace skupinových prací.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU
Kurz je zakončen skupinovým kolokviem. Kolokvia se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:
Aktivní účastí se rozumí kromě interakce s vyučujícími také případná příprava na blok dle pokynů vyučujícího zadaná v interaktivní osnově k příslušnému bloku.
Jednotlivé bloky probíhají v termínech: 23. 9.; 7.10.; 21.10.; 4. 11.; 18. 11.; 2. 12. a 16.12. 2024.
Skupinová práce:
zpracování a prezentace vybraného výchovného či vzdělávacího problému
prezentace budou probíhat na posledním bloku - účast je v těchto blocích tedy pro prezentující (resp. minimálně nějakého zástupce ze skupiny) povinná
skupinu tvoří 4-5 lidí (domluvíme se dle počtu studentů v předmětu)
skupina si připraví prezentaci na zadané téma (není potřeba zpracovávat seminární práci ani text k prezentaci, odevzdává se pouze prezentace)
prezentace by měla být zhruba na 5 - 10 minut, poté bude následovat diskuze
zadání:
Kolokvium:
Kolokvium bude sestávat z rozboru vámi vybraných studií týkajících se různých aspektů psychologie výchovy a vzdělávání. Vaším úkolem bude najít si ke každému ze čtyř bloků věnujícímu se konkrétnímu vývojovému období studii, jejíž výsledky by byly využitelné ve výchově či vzdělávání dítěte daného věku, a vymyslet možnou aplikaci těchto poznatků do praxe (např. si u předškolního období najdete nějakou studii týkající se nočních děsů a zkusíte vymyslet, jak by poznatky dané studie šlo uplatnit v praxi v rámci výchovného či vzdělávacího procesu u dítěte s nočními děsy).
Seznam literatury je nutné poslat mailem vyučující den před termínem kolokvia.
Kolokvium bude probíhat ve skupinách po 4 - 6 lidech, termíny budou vypsány na konci semestru.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Student je na základě splnění předchozích požadavků hodnocen prospěl - neprospěl.
Základní literatura ke kurzu:
Vágnerová - Vývojová psychologie I, II.