Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Výukové bloky jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci modelových situací a kazuistik z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
• Orientovat se v základní školské legislativě;
• Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
• Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
• Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
• Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
• Orientovat se ve složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
• Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami
OSNOVA KURZU
1. Uvedení do předmětu, pozice školního psychologa, nejčastější typy zakázek a práce, plán práce na školní rok, potíže, se kterými se ŠP setkává. Legislativní aspekty práce školního psychologa.
2. Práce s jednotlivcem na škole (ZŠ i SŠ). Příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod.
3. Diagnostika třídních kolektivů. Nejčastější důvody pro diagnostiku třídních kolektivů, vhodné postupy a možná rizika. Dostupné metody používané v praxi a jejich interpretace. Komunikace výsledků skupinové diagnostiky (rodičům, samotným žákům, vedení školy) a další práce s těmito zjištěními.
4. Práce se třídou na škole (ZŠ i SŠ). Zásady práce se třídou, vývoj třídního kolektivu, pozice žáka ve třídě, preventivní a intervenční práce se třídou, příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách.
5. Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa. Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie). Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Příklady z praxe.
6. Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa. Náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU
Kurz je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část. Zkoušky se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:
Aktivní účastí se rozumí kromě interakce s vyučujícími také případná příprava na blok dle pokynů vyučujícího zadaná v interaktivní osnově k příslušnému bloku.
Jednotlivé bloky probíhají v termínech: 3. 10.; 17.10.; 31.10.; 14. 11.; 28. 11.; 12. 12. 2024.
Seminární práce:
Vaším úkolem bude vypracování seminární práce na zadané téma týkající se praktické situace v oblasti školní psychologie. Zadání jsou vypsána v rozpisu témat a studenti se k nim přihlašují v ISu od 7. 10. od 17:00 do 25. 10 včetně. Jednotlivá zadání vychází z látky probírané v jednotlivých blocích.
Úkolem vaší práce bude navrhnout možný postup práce školního psychologa při dané zakázce, popsat jednotlivé kroky, použité techniky, jejich výhody a možná rizika, zvážit alternativní možnosti postupu práce. Cílem práce je tedy navrhnout a zdůvodnit řešení vybraného školně-psychologického problému.
Cílem je umět aplikovat teoretické i praktické dovednosti získané v tomto i dalších psychologických předmětech na konkrétní oblast školně-psychologického problému.
Minimální a maximální rozsah nejsou omezeny.
Za seminární práci lze získat max. 25 bodů.
Termín pro odevzdání práce je 20. 12. 2024.
Zkouška:
Písemná část:
Písemná část zkoušky bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Písemnou část zkoušky je nutné absolvovat před ústní částí.
Za písemnou část zkoušky lze získat max. 15 bodů.
Ústní část:
Ústní část zkoušky bude sestávat z rozboru vaší seminární práce a přípravy v podobě seznamu literatury. Vaším úkolem bude najít si ke čtyřem z šesti bloků studii, jejíž výsledky by byly využitelné v praxi školního psychologa, a vymyslet možnou aplikaci těchto poznatků do praxe. Např. u práce s jednotlivcem si zvolíte úzkostné dítě, pokusíte se najít studii, která se tomuto tématu věnuje a která má potencionální praktický dopad na práci s úzkostným dítětem na půdě školy a tento praktický aspekt popíšete.
Za ústní část zkoušky lze získat max. 10 bodů.
Bonusový úkol:
Jako ŠP budete potřebovat různé “letáčky” na nástěnku, do pracovny nebo pro děti, rodiče či učitele na rozebrání. V praxi z mé zkušenosti na jejich vytváření již není až tak moc času, takže je fajn mít nějaké v zásobě.
Bonusový úkol - vytvořit leták na nějaké vhodné téma (může se jednat o leták pro děti, rodiče i učitele).
Možná témata: Tipy na lepší usínání; Jak se lépe soustředit; Co je a co není žalování; Jak zvládat neúspěch; Jak si najít kamarády; Co říct, když je někdo smutný.
Lze si vymyslet cokoliv dalšího, podmínkou je zapsání do online tabulky zde a odsouhlasení vyučující.
K letáku dostanete zpětnou vazbu od vyučujících a bude následně k dispozici také pro ostatní spolužáky. Potencionálně tak můžete v kurzu získat více praktických letáků do vaší praxe :-)
Za splnění bonusového úkolu je možné získat 5 bodů/leták.
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
A - 50 - 44 bodů
B - 43 - 37 bodů
C - 36 - 30 bodů
D - 29 - 21 bodů
E - méně než 20 bodů.
Základní literatura ke kurzu:
- Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
- Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
- Zapletalová a kol. (2014). Metodika pro práci školního psycholoha. Praha: NÚV.