doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Lékařská psychologie a psychosomatika-cvičení

Cvičení z lékařské psychologie tvoří neoddělitelnou a zásadní část vzdělávacího procesu na lékařských fakultách, neboť jsou klíčová pro rozvoj teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou nezbytné pro efektivní komunikaci s pacienty v rámci lékařské praxe. Tato cvičení nabízí studentům jedinečnou příležitost naučit se, jak navazovat a udržovat empatický a profesionální vztah s pacienty, a to i v náročných podmínkách a specifických kontextech, s jakými se mohou setkat ve své budoucí kariéře. Důraz je kladen na rozvoj komunikačních dovedností, pochopení psychologických aspektů onemocnění a schopnost adaptace na různé pacientské potřeby a situace.

Cvičení z lékařské psychologie představuje základní průpravu pro praktické nácviky v rámci simulační medicíny, které se konají v Simulačním centru SIMU LF MU. Simulační medicína umožňuje studentům získat praktické zkušenosti v bezpečném a kontrolovaném prostředí, kde mohou aplikovat a procvičit naučené dovednosti bez rizika pro skutečné pacienty. To je neocenitelné pro budování sebevědomí a kompetencí v oblasti pacientské komunikace a celkové lékařské péče. Tato integrovaná a prakticky zaměřená část výuky tak připravuje studenty na výzvy a požadavky moderní lékařské praxe, posiluje jejich schopnost empatie a zvyšuje jejich profesionální efektivitu.

První psychická pomoc a psychosociální pomoc představují klíčové oblasti podpory pro jedince v akutním psychickém nebo sociálním stresu.

Chapter contains:
1
Video
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 20/6/2024.

Efektivní a citlivá komunikace s pacienty, kteří se dozvídají o závažné diagnóze, je klíčovou dovedností lékařů a ostatních zdravotníků. Algoritmy GUIDE a SPIKES jsou strukturované přístupy, které lékařům pomáhají zvládnout tento náročný úkol s empatií a profesionalitou.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 26/2/2024 to 28/6/2024.

Efektivní komunikace lékařů s pacienty prožívajícími silné emoce, jako je například úzkost, stres, strach, deprese, či zlost, je zásadní pro poskytování empatické a bezpečné péče. Umožňuje lékařům lépe rozumět potřebám a obavám pacientů, což mimo jiné podporuje i přesnější diagnostiku a adherenci k léčbě. Navíc je taková komunikace prevencí stížností a psychické zátěže i na straně zdravotníků.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 28/6/2024.

Jak přistupovat k sobě a ke druhému člověku v roli pacienta během klinického rozhovoru

Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 11/3/2024 to 17/3/2024.
Teacher recommends to study from 18/3/2024 to 24/3/2024.
Teacher recommends to study from 25/3/2024 to 31/3/2024.
Teacher recommends to study from 1/4/2024 to 7/4/2024.
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.
Teacher recommends to study from 20/5/2024 to 26/5/2024.
Teacher recommends to study from 27/5/2024 to 2/6/2024.
Previous