Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
K předmětu je vytvořen moodl kurz: 
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048

Heslo pro vstup do moodlinky obdrží studující první týden výuky.


Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studující popíše hlavní cíle a obsah vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen:
aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia;
definovat specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV;
definovat didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví;
používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví;
analyzovat vyučovací jednotku.
Osnova
  • 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVP ZV, Standardy, Metodické komentáře). Pojetí předmětu výchova ke zdraví.
  • 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
  • 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
  • 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
  • 6. Příprava učitele na vyučování. Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
  • 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
  • 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
  • 9. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
  • 10. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
  • 11. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
  • 12. Programy podpory zdraví na ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • Metodický portál RVP.cz: https://rvp.cz/
  • Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví. E-kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
    doporučená literatura
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a jsou doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. V seminárních skupinách studující hodnotí výuku výchovy ke zdraví dle daných kritérií (na základě zkušenosti z asistentské praxe), diskutují o ní a vytváří vlastní návrhy a doporučení k pojetí reálných vyučovacích hodin.
Metody hodnocení
Odborná rozprava, ve které studující dokáže teoretické poznatky propojit s příklady z pedagogické praxe

Study now
Chapter contains:
1
PDF
4
Web
Teacher recommends to study now - from 17/2/2025 to 23/2/2025.

Publikace Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí (Marádová, Kovaříková) je dostupná v moodlince. Text obsahuje pasáže , které slouží k zamyšlení se nad učebním obsahem, jeho fixaci a otázky k ověřování pochopení učebního obsahu.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Previous