Vstupní pedagogická praxe
Mgr. Lucie Štěpánková
Vstupní pedagogická praxe

Vstupní pedagogická praxe probíhá blokově ve vybraných mateřských školách v Brně. Školy jsou voleny tak, aby se lišily svým zaměřením. Praxe bývá v rozvrhu zpravidla čtvrtý týden od zahájení prvního semestru. Praxe probíhá každý den od 8.00 do 14.00 hodin, po tuto dobu jste omluveni z jiné výuky. Během pěti dnů se seznamujete s různými stupni vzdělávání a s různými typy zařízení.  Pro mnohé z vás, je to první nahlédnutí do vzdělávání v různých typech škol v jiné roli, než jako přímý účastník vzdělávání.

Cíle a úkoly praxe

Cílem vstupní praxe je poskytnout vám počáteční empirickou orientaci v současné mateřské škole. Vaším úkolem je pozorovat edukační realitu v různých zařízeních, zjistit, že existují různé programy, různé styly pedagogických přístupů apod., pozorovat chování dětí, jejich reakce a interakci s učitelem. K záznamům z pozorování slouží reflektivní listy, které jsou pak, společně s deníkem praxe využity i jako podklad pro reflektivní semináře k této praxi. Při vstupní pedagogické praxi získáváte také první artefakty do svého portfolia (SWOT analýza vlastní osobnosti, zamyšlení nad vlastními percepčními stereotypy, reflektivní listy a seminární práce - viz níže). Vytváříte si tak empirickou základnu, kterou budete postupně propojovat s teoretickými znalostmi pedagogiky a psychologie pro okruhy státní závěrečné zkoušky (SZZ), Budete pozorovat různé způsoby a možnosti předškolního vzdělávání, seznamovat se s různými koncepcemi MŠ a nahlédnete do propojení předškolního se základním vzděláváním. Vnímání rozdílných osobnosti učitelů a učitelek mateřských škol a jejich přístupů ke vzdělávání by vám mělo napomoci v hledání vlastních postojů k profesi učitele mateřské školy.

Průběh praxe

Studenti se rozdělí do menších skupin, (cca šestičlenných), ve kterých navštíví první den praxe dětskou skupinu. Další tři dny navštívíte různé typy mateřských škol (běžnou mateřskou školu, MŠ s Daltonským plánem, s programy Škola podporující zdraví či Začít spolu) a poslední den nahlédnete do prvních tříd základní školy.

Praxe je doplněna třemi reflektivními semináři, které jsou vedeny pedagogem a psychologem. Seminář před praxí se zaměřuje na přípravu toho, jak pozorovat v mateřské škole (objektivně a popisně viděné a slyšené), pokládá základy profesního vidění a objasňuje, jak fungují procesy vnímání. Další dva semináře po praxi se zaměřují na reflexi pozorované reality (viz níže), poznání svých vlastních silných a slabých stránek a přijetí sebe sama, popř. na to, jak na sobě cíleně pracovat.

Praxe je koncipována jako hospitační, převažovat by mělo soustředěné pozorování dění ve škole. Provázející učitel by vás měl seznámit s předpokládaným harmonogramem dne a stanovit pravidla vašeho pobytu ve třídě (např. kde si odložit věci, kde se můžete pohybovat nebo sedět). Tato pravidla je potřeba respektovat. Samozřejmostí by měly být vypnuté mobily, přezůvky a minimum věcí, které si do třídy přinášíte. Po domluvě s provázejícími učiteli se můžete případně zapojit do aktivit dětí (např. při převlékání dětí v šatně, účastnit se her při pobytu venku) a vyzkoušet si různé interakce a dětmi.

Na závěr každého dne by měla proběhnout krátká reflexe, jejíž součástí jsou i odpovědi na vaše dotazy. Na závěr vám provázející učitel potvrdí docházku na předepsaném formuláři.

Zkušenosti a zážitky z praxí a názory na zhlédnutou realitu předškolního vzdělávání budete společně sdílet na reflektivních seminářích k vstupní motivační praxi. Předpokladem je vaše aktivní zapojení do diskuze a kvalitně zpracované podklady (deník praxe, reflektivní listy). Vyučující praxe diskusi usměrňují a vhodnými otázkami podněcují k argumentaci a výměně názorů.

Následně je vaším úkolem svá přemýšlení o tom, co jste vnímali v jednotlivých vzdělávacích institucích shrnout v eseji na téma „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe. Esej by vás měla vést k zamyšlení nad tím, s jakými postoji a zkušenostmi začínáte své studium. Tato esej slouží i akademickým pracovníkům jako důležitý materiál zejména z hlediska porozumění tomu, jací studenti přicházejí studovat program Učitelství pro mateřské školy. Toto porozumění přispívá k úpravě studijního programu tak, aby vycházel z prekonceptů, se kterými studenti do studia nastupují, aby vyhovoval jejich potřebám a očekáváním a zároveň je vedl k vytvoření nových pedagogických konceptů a teorií nezbytných pro dosahování kvalit učitele mateřské školy.


Chapter contains:
7
PDF
8
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 20/9/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
Chapter contains:
3
Study Materials
Previous