Fyzikální chemie
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Fyzikální chemie
Info
Term
Autumn 2024

Časová náročnost: přibližně 50-90 hodin.

Harmonogram předmětu: Dle rozvrhu v IS. Nadto probíhá komunikace s vyučujícím dle potřeby (např. e-mail, MS-Teams, osobní konzultace). V případě kombinovaného studia jde celkem o 12 hodin. Předmět je zaměřen na teoretické učivo fyzikální chemie. Je doporučeno absolvovat i podpůrný předmět FC3809 Seminář z fyzikální chemie, kde jsou teoretické informace prakticky procvičovány.

Povinné studijní materiály viz IS MU:

1. Skupenské stavy látek, kap. 20.1-20.3

2., 3. Chemická termodynamika, kap. 2

4. 5. Fázové rovnováhy , kap. 3

6. Chemické rovnováhy, kap. 4

7., 8. Chemická kinetika, kap. 5

9., 10. Elektrochemie, kap. 6

11. Disperzní soustavy, kap. 7

12. Optické metody, kap. 8

Klíčový studijní obsah: Ve studijních materiálech jsou nejdůležitější vzorce a zákony zdůrazněny 

zarámečkováním.

U zkoušky nebude vyžadována aktivní dovednost práce s matematickým aparátem vyžadujícím diferenciální a integrální počet. Bude vyžadována dovednost propojit učivo fyzikální chemie s odpovídajícím učivem obecné chemie (např. důkladné porozumění chemické vazbě v souvislosti s elektrochemií). Bude vyžadována základní praktická představa o probíraných fyzikálně-chemických jevech (např. konkrétní příklady látek s velkou a malou viskozitou, příklady Tyndallova jevu v přírodě, konkrétní příklad ebulioskopického efektu v domácnosti, příklad projevu osmózy v přírodě,...). Bude vyžadována dovednost řešit základní výpočetní fyzikálně chemické příklady (typ a obtížnost obdobné úkolům řešeným v předmětu FC3809 Seminář z fyzikální chemie. Viz seznam úkolů v IS MU dle učebnice  

  • KLOUDA, Pavel. Fyzikální chemie. Ostrava: Pavel Klouda, 1997, 179 s. ISBN 80-902155-2-1.

Poskytování zpětné vazby: Cvičení doporučená v  seznamu úkolů v IS MU mají v učebnici (Klouda: Fyzikální chemie) uvedeny i výsledky, použitelné jako zpětnou vazbu. Další problematiky jsou diskutovány přímo ve výuce. Lze využít i Diskusní fórum předmětu. V případě potřeby vyučující s řešením úkolů pomůže (např. v rámci rozvrhovaného setkání, e-mail, MS-Teams, osobní konzultace).

Podpora komunikace: Diskuse o řešení úkolů s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací. Lze využít Diskusní fórum předmětu.