Základy tělesné výchovy 3
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Základy tělesné výchovy 3

Cíle předmětu

Po absolvování předmětu je student schopen popsat a ovládat techniku a metodiku nácviku základních herních činností a jejich uplatnění v tělesné výchově s pravidly přizpůsobenými pohybovým schopnostem a dovednostem žáků mladšího školního věku. Umí definovat rozdělení pohybových her a prakticky je využívat v hodinách tělesné výchovy. Dokáže vytvořit a správně využít odpovídající zásobník základních pohybových a netradičních her ve výuce předmětu tělesná výchova na 1. stupni ZŠ.

Výstupy z učení

Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti pohybových a sportovních her. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při výuce pohybových a sportovních her u dětí mladšího školního věku. Dokáže diagnostikovat techniku provedení jednotlivých pohybových dovedností a navrhnout vhodná průpravná cvičení a hry pro zlepšení kvality provedení určité pohybové dovednosti. Orientuje se v pravidlech pohybových a sportovních her, která jsou upravena pro potřeby mladšího školního věku (např. barevný volejbal) a dokáže organizovat školní turnaje na úrovni 1. stupně základní školy. Je schopen organizovat a vhodně zařazovat pohybové hry podle potřeby do jednotlivých částí vyučovací hodiny tělesné výchovy.

Osnova

1. Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí.
2 – 12. Cvičení jsou rovnoměrně rozdělena mezi pohybové hry a sportovní hry basketbal, florbal, fotbal, házená a volejbal. Obsahová náplň pohybových her: osvojení si základních pojmů souvisejících s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci pohybových her, bezpečnost při hrách, pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, pohybové hry pro manipulaci s náčiním, soutěživé, bojové, tvořivé hry, ukázky dělení pohybových her z pohledu více autorů v praxi, pohybové hry ve vztahu ke sportovním hrám, vytváření zásobníku pohybových her vhodných ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ podle ročníků a vzdělávacích plánů. Obsahová náplň sportovních her: značení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech, průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana, průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením školy a předpoklady žáků.

Literatura

  • Matušinová, S. (2012). Minivolejbal na 1. stupni základní školy. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/209730/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Matysková, A. (2013). Sportovnì hry na 1. stupni ZŃ: metodický materiál pro studenty. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/322133/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Nykodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovnìch her. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rjabcová, H., & Skruņný, Z. (2014). Rekreačnì pohybové a sportovnì hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivnìho ņivotnìho stylu. Liberec: TUL.
  • Bailey, S. (1996). Science in the service of physical education and sport: the story of the International Council of Sport Science and Physical Education, 1956-1996. New York: J. Wiley and Sons.
  • Hondlìk, J. (1992). Sportovnì a pohybové hry na 1. stupni základnì ńkoly. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU České Budějovice.
  • Mužík, V., & Nováček, V. (1993). Nehrajme jen vybíjenou: herní činnosti s míčem pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex. neurčeno
  • Večeřa, K., & Nováček, V. (1995). Sportovnì hry. Brno: Masarykova univerzita.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 292 s. ISBN 80-85783-29-0.

Výukové metody

Slovní, názorně demonstrační a praktické.

Metody hodnocení

Teoretický test, ukázka správné techniky vybraných praktických pohybových dovedností.

Sebereflexe studujících

  • Jaké hry jsou vhodné pro úvodní část hodiny TV, tedy pro zahřátí a přípravu organizmu na fyzickou zátěž?
  • Jaká jsou specifika rozvíjení síly u dětí mladšího školního věku?
  • Uveďte dvě hry vhodné pro rozvíjení vytrvalosti u dětí. Svou volbu zdůvodněte.
  • Ve dvojici si předveďte horní odbití míče (volejbal). Vzájemně si poskytněte zpětnou vazbu.
  • Ve dvojici si předveďte volejbalové vrchní podání. Vzájemně si poskytněte zpětnou vazbu.
  • Ve dvojici si předveďte dribling (basketbal). Vzájemně si poskytněte zpětnou vazbu.
  • Ve dvojici si předveďte hokejový a florbalový dribling (florbal). Vzájemně si poskytněte zpětnou vazbu.

Komunikace s vyučujícím

Konzultace jsou možné osobně, prostřednictvím e-mailu a aplikace MS Teams. 
Termín konzultace si prosím předem dohodněte s vyučujícím.
Kontakt na vyučující najdete v ISu v rozvrhu, aplikaci 'Studium' či v sylabu předmětu pro konkrétní semestr.


Téma 1: Hry pro rušnou část hodiny
Téma 2: Rozvíjení rychlosti
Téma 3: Rozvíjení vytrvalosti
Téma 4: Rozvoj síly a úpolové hry
Téma 5: Volejbal
Téma 6: Basketbal
Téma 7: Florbal


Previous
Next