Vážené kolegyně/vážení kolegové,
touto e-learningové aplikací se Vám budu snažit ulehčit
průběh kurzu a přispět tak k úspěšnému složení zkoušky. Kromě požadavků nutných
pro jeho zvládnutí a tematických okruhů zde naleznete zejména studijní materiály
s vybranými tématy diskutovanými během kontaktní výuky, ale i
ty, které jsou primárně určeny pro samostudium.
-
Požadavky pro úspěšné absolvování kurzu
- účast na přednáškách
- povinná literatury ke zkoušce:
PEVSNER, Nikolaus. A History of Building Types, 8 – Museums,
Princeton University Press 1979. AMBROSE, Timothy – PAINE, Crispin. Museum
Basics, 6 – Museums and its Buildings, Routledge 2018. GIEBELHAUSEN, Michaela.
Museum Architecture: A Brief History, in: A Companion to Museum Studies (ed.
MACDONALD, Sharon). Blackwell Publishing Ltd. 2006. NAREDI-RAINER, Paul von.
Museum Buildings: A Design Manual. Princeton Architectural Press 2004. Muzea
pro všechny. Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí (ed. BRYCH,
Vladimír). ČV ICOM 2003.
- četba zadaných materiálů v průběhu semestru
- ústní zkouška
OSNOVA KURZU
TÉMATA
1) VÝVOJ MUZEJNÍ ARCHITEKTURY. TYPICKÉ
STAVEBNÍ PRVKY. TYPY MUZEJNÍCH BUDOV.
Vývoj účelových muzejních staveb – vazba na antiku. Kunstkamery,
kabinety Galerie jako součásti paláců, přístupnost/nepřístupnost galerií. 18.
století – účelové stavby muzeí zpřístupňovány veřejnosti, design pro muzea.
Rotunda a pantheon, řecký kříž, sochy v lodžiích, grand staircase. Typy
muzejních budov – historické budovy neúčelové (radnice, školy, zámky apod.),
historické budovy účelové, moderní účelové budovy
2) DÉLENÍ MUZEJNÍCH PROSTORŮ.
Prostory sbírkové veřejné (výstavy, expozice, knihovna, archiv, místa
pro studium sbírek a další, kde se návštěvnická veřejnost setkává
s muzejními sbírkami), prostory nesbírkové veřejné (muzejní restaurace,
šatna, toalety, recepce, vstupní prostor muzea, odpočinkové prostory, lektorské
místnosti, muzejní zahrady apod.), prostory sbírkové neveřejné (depozitáře,
restaurátorské dílny, prostory přípravy výstav a expozic), prostory nesbírkové
neveřejné (kanceláře zaměstnanců muzea, technické zázemí muzea apod.)
3) PŘÍSTUPNOST, DOSTUPNOST, BEZPEČNOST BUDOVY.
ÚDRŽBA.
Dostupnost v rámci měst. Parkovací plochy. Bezbariérový vstup. Otevírací
doba/cena/schody/osvětlení/museum fatigue/flow – pohyb ve výstavách a
expozicích. Orientace v muzejní budově. Odhadnutí bezpečnostních rizik –
okolí, budova (střecha, zdi, okna, dveře, zámky). Znalost budovy, důležitost
údržby – externí, interní.
4) PROJEKTOVÁNÍ MUZEJNÍCH BUDOV
SWOT analýza. Feasibility study. Budování týmů. Projektový manažer. Výzkum
prostředí budoucí muzejní budovy. Vize-zvážení
možností-zrealizování-nastěhování se-vyhodnocování. Etapy práce – úkoly-stavba-provedení-dokončení.
Definice odpovědností, vysvětlení cílů, odsouhlasení projektu. Spolupráce
s architektem – prostorové požadavky, náklady, rozpis. Life cycle muzeí. Finanční
plánování. Sponzorství. Řešení osvětlení, rozvržení prostorů, rozvodů, topení,
ventilace, rozvody vody, bezpečnostní systémy. Vstup, šatna a další nesbírkové
veřejné prostory, vazba na předpokládané počty návštěvníků. Komunikace
s veřejností.
5) ARCHITEKTI MUZEJNÍCH BUDOV, VYBRANÉ MUZEJNÍ
STAVBY.
Jacques-Francois Delannoy, Jean-Nicolaus-Louis Durand, Joan Sloan. Karl von
Fischer, Leo von Klenze, Johan Martin Wagner. Karl Friedrich Schinkel.
Gottfried Semper. Mies van der Rohe, Le Corbusier. Renzo Piano, Daniel
Libeskind, Santiago Calatrava, Frank O. Gehry, Frank Lloyd Wright. Zaha Hadid.
Antonín Balšánek, Josef Schulz, Jan Kotěra, Milan Babuška. Designy pro muzea –
historie. Museum Fridericianum, Villa Albani, Museo Pio-Clementino. Musée Francais
Louvre, Prado. Glyptotéka, Alte Pinakothek Mnichov, Altes Museum, Neues Museum,
National Galerie Berlín. Victoria and Albert Museum. Guggenheimovo muzeum New
York, Bilbao. Centre Pompidou.
1) VÝVOJ MUZEJNÍ ARCHITEKTURY. TYPY MUZEJNÍCH BUDOV.
TYPICKÉ STAVEBNÍ PRVKY - KONTROLNÍ OTÁZKY K SAMOSTUDIU:
1. Co předcházelo účelově budovaným
muzejním stavbám k uložení/vystavení sbírek?
2. Vysvětlete pojmy rotunda, grand
staircase, lodžie a galerie ve vazbě na architekturu muzeí.
3. Uveďte původně funkce obvyklých
historicky budov, která se později stala muzei.
4. Která muzea v České republice
sídlí v účelově postavených budovách?
5. Čím se vyznačují moderní účelové
stavby muzeí. Vysvětlete problematiku art vs container.
2) DĚLENÍ MUZEJNÍCH PROSTORŮ - KONTROLNÍ OTÁZKY K
SAMOSTUDIU:
1. Co označujeme jako sbírkové
neveřejné prostory muzea?
2. Které části muzejní budovy
patří mezi sbírkové veřejné prostory?
3. Co to jsou muzejní
nesbírkové, veřejnosti nepřístupné prostory?
4. Vysvětlete označení
nesbírkové veřejné prostory.
5. Existují tzv. muzejní
prostory i mimo muzejní budovy? Pokud ano, tak které?
3) PŘÍSTUPNOST, DOSTUPNOST, BEZPEČNOST BUDOVY. ÚDRŽBA -
KONTROLNÍ OTÁZKY K SAMOSTUDIU:
1. Co se rozumí dostupností muzea? Má
tento termín nějakou vazbu na muzejní zákon?
2. Popište funkci bezbariérové využití
muzejních prostor (vstup, výstavní sály ad.).
3. Co je třeba zohlednit v rámci
zajištění odpovídajícího procházení muzejními prostory?
4. Co patří mezi hlavní bezpečnostní
rizika? Co označujeme jako bezpečnostní perimetr?
5. Co je třeba zohlednit při provádění
údržby muzejních prostor (interních, externích)?
4) PROJEKTOVÁNÍ MUZEJNÍCH BUDOV - KONTROLNÍ OTÁZKY K
SAMOSTUDIU:
1. Vysvětlete pojem SWOT
analýza ve vazbě na projektování nové muzejní budovy.
2. Jaké pracovní týmy je třeba
sestavit?
3. Jaká je funkce projektového
manažera?
4. Popište potřebné postupy při
řešení rozvržení rozvodů, topení, ventilace, vody ad.
5. Uveďte specifika práce
s budoucími typy muzejních prostor (sbírkový veřejný, neveřejný atd.)
5) ARCHITEKTI MUZEJNÍCH BUDOV, VYBRANÉ MUZEJNÍ STAVBY -
KONTROLNÍ OTÁZKY K SAMOSTUDIU:
1. Kdy začaly vznikat první
návrhy designu muzejních staveb?
2. Vyjmenujte významné
historické muzejní stavby a uveďte jejich autory.
3. Která účelová muzejní stavba
byla v České republice/Československu zbudována jako první?
4. Co se rozumí pojmem
star-architect? Uveďte několik konkrétních autorů moderních účelových muzejních
staveb.
5. Uveďte situace, kdy je
používán pojem Bilbao effect.
Zkuste si zodpovědět uvedené otázky. Pokud na některou
z nich nebudete znát odpověď, projděte si znovu materiály či vaše poznámky
z přednášky. Pokud ani v tomto případě nenaleznete řešení, připravte
si své otázky na kontaktní blokovou výuku, na níž budeme nad problematikou
společně diskutovat anebo požádejte o individuální konzultaci.