Audio software
Ing. Jaroslav Musil
Audio software
Info
Term
Autumn 2023

MUNI FF UAV

Audio software (podzim 2024)

Zadání samostatných prací

Ing. Jaroslav Musil

 

Zadání samostatné práce č.1 

  • Spusťte a nastavte program Cubase (pro domácí práce použijte Cubase Trial - viz metodika).
  • Ověřte správnost jeho nastavení - zvuková karta, vstupy/výstupy
  • Importujte libovolný audio soubor (lze použít některý ze složky IS MUNI -  Učební materiály  nebo vlastní)
  • Ověřte správnost přehrávání importovaného souboru, nastavení poslechové cesty atd.

Termín splnění samostatné práce: ve výuce

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

 

Zadání samostatné práce č.2 

  • V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
  • Prostředí programu Cubase omezte jen na základní editační část, postranní okna zavřete
  • Importujte stereo zvukový (audio) soubor, můžete použít (*.wav, *.mp3) a to buď ze systému IS MUNI -  Učební materiály nebo vlastní, ale dobré kvality.
  • Vkusně upravte délku audio klipu asi na 60 sekund, dbejte na střih v nule.
  • Snižte hlasitost audio klipu o 3dB
  • Vytvořte postupné zesílení (Fade In) délky 5s a postupné zeslabení 5s (Fade Out) s ohledem na nelineární průběh vnímání hlasitosti lidského sluchu.
  • Pomocí funkce pro výpočet tempa určete tempo audio souboru a zadejte je do audio souboru (Pool)
  • Nastavte režim synchronizace tempa audio souboru s tempem projektu (Musical Mode)
  • Proveďte plynulé snížení tempa audio souboru asi o 10% v časovém úseku od 20s do 25s a plynulý návrat do původního tempa v úseku od 35s do 40s (doporučení - časová osa v časových jednotkách)
  • Zvyšte ladění audio souboru o velkou sekundu nahoru v úseku 25s až 35s
  • Přepněte časovou osu do hudebních jednotek (takty, doby)
  • Přesunem audio klipu jej sesouhlaste s hudebními časovými jednotkami - takty a dobami na časové ose, případě upravte i taktové značení
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
  • Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny

Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP2/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

 

Zadání samostatné práce č.3 

  • V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
  • Prostředí programu Cubase omezte jen na základní editační část, postranní okna zavřete
  • Importujte libovolný mono audio soubor (.wav) obsahující zpěv ze složky IS MUNI - Učební materiály - RECORD do DAW nebo použijte vlastní mono záznam zpěvu nebo mluveného slova dobré kvality
  • Vkusně upravte začátek, konec a délku audio klipu, max. délka asi 60 sekund, dbejte na střih v nule.
  • Ručně srovnejte dynamický rozsah záznamu střihem a úpravou úrovní jednotlivých audio klipů, dbejte na střih v nule.
  • Podle typu zpěvního hlasu použijte a vhodně nastavte "Equalizer - EQ" a proveďte omezení frekvencí pod 30Hz a nad 18kHz s útlumem 24dB na oktávu
  • Otočte fázi audio klipu o 180 stupňů
  • Vhodně použijte "Insert" efekt "Compressor" pro celkovou úpravu dynamiky záznamu s parametrem komprese 4:1 a maximálním omezením úrovně nejvyšší špičky o -6dB.
  • Vhodně použijte "Insert" efekt "Expander" nebo "Gate" pro vyčištění tichých pasáží
  • Vhodně použijte "Insert" efekt "De-Esser" pro odstranění sykavek s ohledem na typ vokálu (ženský/mužský)
  • Vhodně použijte "Send" efekt "Reverb" v konfiguraci stereo, pro dodání prostorového dojmu, nastavte jej tak, aby se s efektem nepřimíchával původní neefektovaný zvuk. Dále upravte frekvenční charakteristiku dozvuku na pásmo od 500Hz do 10kHz.
  • Vhodně použijte "Send" efekt "Ping-Pong Delay" pro dodání dojmu stereo ozvěny, nastavte jej tak, aby se s efektem nepřimíchával původní neefektovaný zvuk.
  • Automatizujte efekt "Ping-Pong Delay" tak, aby byl aplikován jen na poslední akcentovanou frázi audio klipu.
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s, zohledněte efekt Delay
  • Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny 

Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP3/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

 

Zadání samostatné práce č.4 

  • V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
  • Z knihovny smyček (Loops) programu Cubase vyberte a použijte audio smyčku bicích nástrojů, obsahující výrazný velký buben, dále pak malý buben, Hi-Hat, případně i další.
  • Z knihovny smyček (Loops) programu Cubase vyberte a použijte audio smyčku basy (může být akustická, elektrická,…), lépe motiv s dlouhými tóny
  • U obou smyček zjistěte jejich výchozí tempa, zadejte vhodné tempo projektu,  obě smyčky přizpůsobte tempu projektu a zarovnejte na klik.
  • Kopírováním, případně střihem upravte délku audio klipů asi na 10 až 20 sekund
  • Použijte funkci Side-Chain, pomocnou stopu Group, Compressor a Gate tak, aby přibližně v první polovině délky projektu v místech úderu velkého bubnu (Kick) byla basa utlumena, alespoň o 15dB a v druhé polovině aby basa hrála jen v místech úderu velkého bubnu.
  • K filtrování řídícího signálu (oddělení velkého bubnu od ostatních bicích nástrojů) pro funkci Side-Chain použijte i vhodně nastavený EQ.
  • Pro kontrolní poslech pouze filtrovaného  signálu použijte umístění Send za ovladačem hlasitosti (Post-Fader), stejně jako u pomocné Group stopy.
  • Důležité je, aby po úpravě stopa bicích nástrojů hrála tak, jak byla importována z knihovny, tedy všechny její nástroje (pro řízení Side-Chain je třeba využít pomocnou stopu Group).
  • Otevřete audio klip bicích nástrojů v Sample editoru, vytvořte pouze časové body úderů (Hitpoints) velkého bubnu pomocí nastavení citlivosti a jejich ruční editací.
  • Vytvořte MIDI události (noty) pro velký buben
  • Vytvořené MIDI stopě přiřaďte virtuální zvuk bicích nástrojů, MIDI notám velkého bubnu přiřaďte vhodný virtuální zvuk a vkusně přimíchejte k ostatním stopám projektu
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
  • Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny 

Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP4/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

 

Zadání samostatné práce č.5 

  • V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Ze složky IS MUNI - Učební materiály - RECORD si stáhněte tři zvukové soubory: XXX_BABKA.wav, XXX_Bici.wav a XXX_Piano.wav.
  • Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
  • Do otevřeného projektu importujte postupně všechny tři stažené audio soubory a to do jedné audio stopy za sebou s mezerami asi 2s v pořadí: XXX_BABKA, XXX_Piano, XXX_Bici.
  • Všechny audio soubory vyčistěte podle možností, použijte dynamické procesory, frekvenční úpravy a ruční úpravy v prostředí Sample Editor.
  • U audio souboru XXX_BABKA proveďte korekci intonace (doladění).
  • Za XXX_Bici proveďte do nové mono audio stopy asi 10s nahrávku vlastního mluveného slova pomocí mikrofonu, vyčistěte, upravte dynamiku, přidejte prostor dle vlastní fantazie
  • Na celou nahrávku proveďte rozšířená sterea (Mono To Stereo, Stereo Enhancer,…) a použijte Maximizer
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
  • Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny 

Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP5/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236


Zadání samostatné práce č.6

  • V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Připojte MIDI klaviaturu k počítači pomocí USB panelu
  • Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
  • Ověřte rozpoznání MIDI klaviatury programem Cubase (Studio - Studio Setup - MIDI Port Setup)
  • Prostředí programu Cubase omezte jen na základní editační část, postranní okna zavřete
  • Nastavte výchozí virtuální nástroj pro MIDI soubor: Edit - Preferences - MIDI - MIDI File - Import Options - Destination - HALion Sonic SE
  • Importujte MIDI soubor, můžete použít ze systému IS MUNI - Učební materiály - MIDI nebo vlastní (File - Import - MIDI File)
  • Odstraňte případné prázdné MIDI stopy
  • Spusťte přehrávání, ověřte nebo změňte přiřazení virtuálních nástrojů jednotlivým stopám MIDI souboru podle vlastního citu a vkusu (otevření virtuálního nástroje HALIon Sonic SE - klik na ikonu Edit Instrument v zobrazeném panelu Inspector dané MIDI stopy)
  • Vytvořte novou MIDI stopu (Project - Add Track - MIDI), v panelu Inspector ověřte její vstup - All MIDI Inputs a výstup - HALion Sonic SE, nastavte MIDI kanál (Channel) na volný kanál,který nevyužívá importovaný MIDI soubor, nastavte zvuk pro MIDI stopu (klik na ikonu Edit Instrument v zobrazeném panelu Inspector dané MIDI stopy), hraním na připojenou MIDI klaviaturu ověřte funkčnost, proveďte záznam jednoduché melodie
  • Naprogramujte MIDI klaviaturu, její příslušná tlačítka pro spuštění a zastavení přehrávání Cubase projektu a jeden otočný ovládací prvek pro nastavení celkové hlasitosti projektu
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export do souboru *.mp3, 192 kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
  • Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny

Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP6/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

 

Zadání samostatné práce č.7

  • V programu Pro Tools proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
  • Spusťte program Pro Tools a vytvořte nový, prázdný projekt (Dashboard - Create – Name, Bit Depth: 24-bit, Sample Rate: 44.1kHz)
  • Ověřte nastavení programu Pro Tools a jeho hardware (Setup - Hardware, Playback Engine, I/O, pro učebnu MUNI nastavte zvukovou kartu: Komplete audio ASIO Driver)
  • Prostředí programu Pro Tools nastavte na editační okno, mixer a transportní panel (Window - Mix, Edit, Transport – zobrazte všechny sekce -  kliknutím na šipku v pravém horním rohu panelu)
  • Importujte stereo zvukový (audio) soubor, můžete použít (*.wav) a to buď ze systému IS MUNI - Učební materiály nebo vlastní, ale dobré kvality (přetažením do editačního okna nebo File – Import - Audio)
  • Vkusně upravte délku audio klipu asi na 60 sekund (tažením za levý a pravý okraj audio klipu)
  • Výhodné zkratky: Kolečko myši +Shift (posun klipu vodorovně), +Alt (zoom vodorovně), +Alt+Shift (zoom svisle)
  • Podle potřeby upravte hlasitost klipu (svislým tažením za ikonu faderu v levém dolním rohu klipu nebo kliknutím pravým tlačítkem na audio klip, Clip Gain – Show Line), aby byl klip dostatečně hlasitý, ale aby nedocházelo k přebuzení (indikátor úrovně hlasitosti vpravo na horní liště editačního okna nebo v mixeru)
  • Vytvořte postupné zesílení (Fade In) délky 5s a postupné zeslabení 5s (Fade Out) s ohledem na nelineární průběh vnímání hlasitosti lidského sluchu (vodorovným tažením myší za ikonu Fadu v levém a v pravém horním rohu klipu, křivku nastavte kliknutím do oblasti vytvořeného Fadu a vodorovným tažením, lze využít i funkce Edit – Faders nebo klik pravým tlačítkem na audio klip a funkce Fades a Delete Fades)
  • Určete výchozí tempo audio klipu (na Transport panelu deaktivujte tlačítko Conductor Track, klikněte na číselný údaj tempa a tapujte tempo klávesou T na klávesnici počítače podle poslechu přehrávaného audio klipu, také lze použít funkci Event – Beat Detective – sekce Detection), zjištěné tempo zadejte do údaje Tempo v Transport panelu.
  • Aktivujte funkci pro časové úpravy audio klipu (v hlavičce audio stopy kliknout v dolní části na Current Elastic Audio Plug-in a zvolit režim Polyphonic)
  • Nastavte režim synchronizace tempa audio souboru s tempem projektu (klikněte pravým tlačítkem myši na označený audio klip a aktivujte funkci Conform to Tempo)
  • Proveďte plynulé snížení tempa audio souboru asi o 10% v časovém úseku od 20s do 25s a plynulý návrat do původního tempa v úseku od 35s do 40s pomocí vykreslení křivky v ose tempa nástrojem tužky (klikněte na šipku vlevo časové osy Tempo pro rozbalení stopy tempa a aktivujte tlačítko Conductor Track na Transport panelu)
  • Zvyšte ladění audio souboru o velkou sekundu nahoru v úseku 25s až 35s (pro rozdělení klipu v místě kurzoru použijte zkratku Ctrl + E nebo klikněte pravým tlačítkem myši na kurzor a zvolte funkci Separate, na vyříznutou oblast aplikujte funkci Audio Suite – Pitch Shift nebo Clip – Elastic Properties – Pitch Shift)
  • Na audio stopu aplikujte Compressor, nastavte jeho parametry tak, aby byl funkční (klikněte do volného pole hlavičky audio stopy ve sloupci INSERTS A-E, zvolte Multichannel Plug-in - Dynamics - Dyn3 Compressor/Limiter, spusťte přehrávání, nastavte parametry kompresoru)
  • Na audio stopu aplikujte Reverb, jako Send efekt, nastavte jeho parametry, aby byl funkční (v hlavičce audio stopy aktivujte Send efekt - sloupec SENDS A-E a směrujte jej na sběrnici Bus 1-2, nastavte úroveň pro Send pomocí zobrazeného faderu, vytvořte pomocnou stereo stopu Aux 1 z nabídky Track - New …, vstup I/O v hlavičce stopy nastavte na Bus 1-2, do této stopy, jako INSETRT A-E, vložte efekt Reverb - D-Verb (stereo), spusťte přehrávání, nastavte parametry reverbu)
  • Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
  • Proveďte export projektu do souboru *.mp3, aby na začátku i konci bylo ticho 2s (File - Bounce To...)
  • Pro Tools projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny

 Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP7/

Termín splnění samostatné práce:

Případná pomoc:

Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz

jarek.musil60@gmail.com

+420 604 490 236

Previous
Next