MUNI FF UAV
Audio software (podzim 2024)
Zadání samostatných prací
Ing. Jaroslav Musil
Zadání samostatné práce č.1
- Spusťte a nastavte program Cubase (pro domácí práce použijte Cubase Trial - viz metodika).
- Ověřte správnost jeho nastavení - zvuková karta, vstupy/výstupy
- Importujte libovolný audio soubor (lze použít některý ze složky IS MUNI - Učební materiály nebo vlastní)
- Ověřte správnost přehrávání importovaného souboru, nastavení poslechové cesty atd.
Termín splnění samostatné práce: ve výuce
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.2
- V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
- Prostředí programu Cubase omezte jen na základní editační část, postranní okna zavřete
- Importujte stereo zvukový (audio) soubor, můžete použít (*.wav, *.mp3) a to buď ze systému IS MUNI - Učební materiály nebo vlastní, ale dobré kvality.
- Vkusně upravte délku audio klipu asi na 60 sekund, dbejte na střih v nule.
- Snižte hlasitost audio klipu o 3dB
- Vytvořte postupné zesílení (Fade In) délky 5s a postupné zeslabení 5s (Fade Out) s ohledem na nelineární průběh vnímání hlasitosti lidského sluchu.
- Pomocí funkce pro výpočet tempa určete tempo audio souboru a zadejte je do audio souboru (Pool)
- Nastavte režim synchronizace tempa audio souboru s tempem projektu (Musical Mode)
- Proveďte plynulé snížení tempa audio souboru asi o 10% v časovém úseku od 20s do 25s a plynulý návrat do původního tempa v úseku od 35s do 40s (doporučení - časová osa v časových jednotkách)
- Zvyšte ladění audio souboru o velkou sekundu nahoru v úseku 25s až 35s
- Přepněte časovou osu do hudebních jednotek (takty, doby)
- Přesunem audio klipu jej sesouhlaste s hudebními časovými jednotkami - takty a dobami na časové ose, případě upravte i taktové značení
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
- Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
- Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP2/
Termín splnění samostatné práce:
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.3
- V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
- Prostředí programu Cubase omezte jen na základní editační část, postranní okna zavřete
- Importujte libovolný mono audio soubor (.wav) obsahující zpěv ze složky IS MUNI - Učební materiály - RECORD do DAW nebo použijte vlastní mono záznam zpěvu nebo mluveného slova dobré kvality
- Vkusně upravte začátek, konec a délku audio klipu, max. délka asi 60 sekund, dbejte na střih v nule.
- Ručně srovnejte dynamický rozsah záznamu střihem a úpravou úrovní jednotlivých audio klipů, dbejte na střih v nule.
- Podle typu zpěvního hlasu použijte a vhodně nastavte "Equalizer - EQ" a proveďte omezení frekvencí pod 30Hz a nad 18kHz s útlumem 24dB na oktávu
- Otočte fázi audio klipu o 180 stupňů
- Vhodně použijte "Insert" efekt "Compressor" pro celkovou úpravu dynamiky záznamu s parametrem komprese 4:1 a maximálním omezením úrovně nejvyšší špičky o -6dB.
- Vhodně použijte "Insert" efekt "Expander" nebo "Gate" pro vyčištění tichých pasáží
- Vhodně použijte "Insert" efekt "De-Esser" pro odstranění sykavek s ohledem na typ vokálu (ženský/mužský)
- Vhodně použijte "Send" efekt "Reverb" v konfiguraci stereo, pro dodání prostorového dojmu, nastavte jej tak, aby se s efektem nepřimíchával původní neefektovaný zvuk. Dále upravte frekvenční charakteristiku dozvuku na pásmo od 500Hz do 10kHz.
- Vhodně použijte "Send" efekt "Ping-Pong Delay" pro dodání dojmu stereo ozvěny, nastavte jej tak, aby se s efektem nepřimíchával původní neefektovaný zvuk.
- Automatizujte efekt "Ping-Pong Delay" tak, aby byl aplikován jen na poslední akcentovanou frázi audio klipu.
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
- Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s, zohledněte efekt Delay
- Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP3/
Termín splnění samostatné práce:Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.4
- V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
- Z knihovny smyček (Loops) programu Cubase vyberte a použijte audio smyčku bicích nástrojů, obsahující výrazný velký buben, dále pak malý buben, Hi-Hat, případně i další.
- Z knihovny smyček (Loops) programu Cubase vyberte a použijte audio smyčku basy (může být akustická, elektrická,…), lépe motiv s dlouhými tóny
- U obou smyček zjistěte jejich výchozí tempa, zadejte vhodné tempo projektu, obě smyčky přizpůsobte tempu projektu a zarovnejte na klik.
- Kopírováním, případně střihem upravte délku audio klipů asi na 10 až 20 sekund
- Použijte funkci Side-Chain, pomocnou stopu Group, Compressor a Gate tak, aby přibližně v první polovině délky projektu v místech úderu velkého bubnu (Kick) byla basa utlumena, alespoň o 15dB a v druhé polovině aby basa hrála jen v místech úderu velkého bubnu.
- K filtrování řídícího signálu (oddělení velkého bubnu od ostatních bicích nástrojů) pro funkci Side-Chain použijte i vhodně nastavený EQ.
- Pro kontrolní poslech pouze filtrovaného signálu použijte umístění Send za ovladačem hlasitosti (Post-Fader), stejně jako u pomocné Group stopy.
- Důležité je, aby po úpravě stopa bicích nástrojů hrála tak, jak byla importována z knihovny, tedy všechny její nástroje (pro řízení Side-Chain je třeba využít pomocnou stopu Group).
- Otevřete audio klip bicích nástrojů v Sample editoru, vytvořte pouze časové body úderů (Hitpoints) velkého bubnu pomocí nastavení citlivosti a jejich ruční editací.
- Vytvořte MIDI události (noty) pro velký buben
- Vytvořené MIDI stopě přiřaďte virtuální zvuk bicích nástrojů, MIDI notám velkého bubnu přiřaďte vhodný virtuální zvuk a vkusně přimíchejte k ostatním stopám projektu
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
- Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
- Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP4/
Termín splnění samostatné práce:
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.5
- V programu Cubase proveďte následující operace, výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3 uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Ze složky IS MUNI - Učební materiály - RECORD si stáhněte tři zvukové soubory: XXX_BABKA.wav, XXX_Bici.wav a XXX_Piano.wav.
- Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný projekt
- Do otevřeného projektu importujte postupně všechny tři stažené audio soubory a to do jedné audio stopy za sebou s mezerami asi 2s v pořadí: XXX_BABKA, XXX_Piano, XXX_Bici.
- Všechny audio soubory vyčistěte podle možností, použijte dynamické procesory, frekvenční úpravy a ruční úpravy v prostředí Sample Editor.
- U audio souboru XXX_BABKA proveďte korekci intonace (doladění).
- Za XXX_Bici proveďte do nové mono audio stopy asi 10s nahrávku vlastního mluveného slova pomocí mikrofonu, vyčistěte, upravte dynamiku, přidejte prostor dle vlastní fantazie
- Na celou nahrávku proveďte rozšířená sterea (Mono To Stereo, Stereo Enhancer,…) a použijte Maximizer
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k překročení povolené úrovně
- Proveďte export projektu do souboru *.mp3, 192kbps, aby na začátku i konci bylo ticho 2s
- Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI - Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP5/
Termín splnění samostatné práce:
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.6
- V programu Cubase proveďte následující operace,
výsledný projekt včetně jeho pomocných složek (Audio,...) a finální MP3
uložte, nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Připojte MIDI klaviaturu k počítači pomocí USB panelu
- Spusťte program Cubase a vytvořte nový, prázdný
projekt
- Ověřte rozpoznání MIDI klaviatury programem Cubase
(Studio - Studio Setup - MIDI Port Setup)
- Prostředí programu Cubase omezte jen na základní
editační část, postranní okna zavřete
- Nastavte výchozí virtuální nástroj pro MIDI soubor:
Edit - Preferences - MIDI - MIDI File - Import Options - Destination -
HALion Sonic SE
- Importujte MIDI soubor, můžete použít ze
systému IS MUNI - Učební materiály - MIDI nebo vlastní (File -
Import - MIDI File)
- Odstraňte případné prázdné MIDI stopy
- Spusťte přehrávání, ověřte nebo změňte přiřazení
virtuálních nástrojů jednotlivým stopám MIDI souboru podle vlastního citu
a vkusu (otevření virtuálního nástroje HALIon Sonic SE - klik na ikonu
Edit Instrument v zobrazeném panelu Inspector dané MIDI stopy)
- Vytvořte novou MIDI stopu (Project - Add Track -
MIDI), v panelu Inspector ověřte její vstup - All MIDI Inputs a výstup -
HALion Sonic SE, nastavte MIDI kanál (Channel) na volný kanál,který
nevyužívá importovaný MIDI soubor, nastavte zvuk pro MIDI stopu (klik na
ikonu Edit Instrument v zobrazeném panelu Inspector dané MIDI stopy),
hraním na připojenou MIDI klaviaturu ověřte funkčnost, proveďte záznam
jednoduché melodie
- Naprogramujte MIDI klaviaturu, její příslušná
tlačítka pro spuštění a zastavení přehrávání Cubase projektu a jeden
otočný ovládací prvek pro nastavení celkové hlasitosti projektu
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k
překročení povolené úrovně
- Proveďte export do souboru *.mp3, 192 kbps, aby na
začátku i konci bylo ticho 2s
- Cubase projekt, jeho pomocné složky i výsledný
soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI -
Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP6/
Termín splnění samostatné práce:
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236
Zadání samostatné práce č.7
- V programu Pro Tools proveďte následující operace,
výsledný projekt včetně jeho pomocných složek a finální MP3 uložte,
nejlépe komprimovaný (*.zip), do IS MUNI - Odevzdávárny
- Spusťte program Pro Tools a vytvořte nový, prázdný
projekt (Dashboard - Create – Name, Bit Depth: 24-bit, Sample Rate:
44.1kHz)
- Ověřte nastavení programu Pro Tools a jeho hardware
(Setup - Hardware, Playback Engine, I/O, pro učebnu MUNI nastavte zvukovou
kartu: Komplete audio ASIO Driver)
- Prostředí programu Pro Tools nastavte na editační
okno, mixer a transportní panel (Window - Mix, Edit, Transport – zobrazte
všechny sekce - kliknutím na šipku v pravém horním rohu panelu)
- Importujte stereo zvukový (audio) soubor, můžete
použít (*.wav) a to buď ze systému IS MUNI - Učební materiály nebo
vlastní, ale dobré kvality (přetažením do editačního okna nebo File –
Import - Audio)
- Vkusně upravte délku audio klipu asi na 60 sekund
(tažením za levý a pravý okraj audio klipu)
- Výhodné zkratky: Kolečko myši +Shift (posun klipu
vodorovně), +Alt (zoom vodorovně), +Alt+Shift (zoom svisle)
- Podle potřeby upravte hlasitost klipu (svislým
tažením za ikonu faderu v levém dolním rohu klipu nebo kliknutím
pravým tlačítkem na audio klip, Clip Gain – Show Line), aby byl klip
dostatečně hlasitý, ale aby nedocházelo k přebuzení (indikátor úrovně
hlasitosti vpravo na horní liště editačního okna nebo v mixeru)
- Vytvořte postupné zesílení (Fade In) délky 5s a
postupné zeslabení 5s (Fade Out) s ohledem na nelineární průběh vnímání
hlasitosti lidského sluchu (vodorovným tažením myší za ikonu Fadu
v levém a v pravém horním rohu klipu, křivku nastavte kliknutím
do oblasti vytvořeného Fadu a vodorovným tažením, lze využít i funkce Edit
– Faders nebo klik pravým tlačítkem na audio klip a funkce Fades a Delete
Fades)
- Určete výchozí tempo audio klipu (na Transport
panelu deaktivujte tlačítko Conductor Track, klikněte na číselný údaj
tempa a tapujte tempo klávesou T na klávesnici počítače podle poslechu
přehrávaného audio klipu, také lze použít funkci Event – Beat Detective –
sekce Detection), zjištěné tempo zadejte do údaje Tempo v Transport
panelu.
- Aktivujte funkci pro časové úpravy audio klipu (v
hlavičce audio stopy kliknout v dolní části na Current Elastic Audio
Plug-in a zvolit režim Polyphonic)
- Nastavte režim synchronizace tempa audio souboru s
tempem projektu (klikněte pravým tlačítkem myši na označený audio klip a
aktivujte funkci Conform to Tempo)
- Proveďte plynulé snížení tempa audio souboru asi o
10% v časovém úseku od 20s do 25s a plynulý návrat do původního tempa v
úseku od 35s do 40s pomocí vykreslení křivky v ose tempa nástrojem
tužky (klikněte na šipku vlevo časové osy Tempo pro rozbalení stopy tempa
a aktivujte tlačítko Conductor Track na Transport panelu)
- Zvyšte ladění audio souboru o velkou sekundu nahoru
v úseku 25s až 35s (pro rozdělení klipu v místě kurzoru použijte
zkratku Ctrl + E nebo klikněte pravým tlačítkem myši na kurzor a zvolte funkci
Separate, na vyříznutou oblast aplikujte funkci Audio Suite – Pitch Shift
nebo Clip – Elastic Properties – Pitch Shift)
- Na audio stopu aplikujte Compressor, nastavte jeho
parametry tak, aby byl funkční (klikněte do volného pole hlavičky audio
stopy ve sloupci INSERTS A-E, zvolte Multichannel Plug-in - Dynamics -
Dyn3 Compressor/Limiter, spusťte přehrávání, nastavte parametry
kompresoru)
- Na audio stopu aplikujte Reverb, jako Send efekt,
nastavte jeho parametry, aby byl funkční (v hlavičce audio stopy aktivujte
Send efekt - sloupec SENDS A-E a směrujte jej na sběrnici Bus 1-2,
nastavte úroveň pro Send pomocí zobrazeného faderu, vytvořte pomocnou
stereo stopu Aux 1 z nabídky Track - New …, vstup I/O v hlavičce stopy
nastavte na Bus 1-2, do této stopy, jako INSETRT A-E, vložte efekt Reverb
- D-Verb (stereo), spusťte přehrávání, nastavte parametry reverbu)
- Upravte výstupní úroveň hlasitosti, aby nedošlo k
překročení povolené úrovně
- Proveďte export projektu do souboru *.mp3, aby na
začátku i konci bylo ticho 2s (File - Bounce To...)
- Pro Tools projekt, jeho pomocné složky i výsledný
soubor *.mp3, popis práce v PDF, komprimujte (zip) a uložte do IS MUNI -
Odevzdávárny
Odevzdání: https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2023/ZDK_18/ode/OSP7/
Termín splnění samostatné práce:
Případná pomoc:
Ing. Jaroslav Musil
242788@mail.muni.cz
+420 604 490 236