Školský a školní management

Základní informace, osnova a seznam literatury

Školský a školní management


Forma předmětu: seminář v dvouhodinovém bloku


Výuka probíhá od 13. 2. do 15. 5. 2023. Výuka v seminářích je povinná (akceptovány jsou max. dvě neúčasti). Pokud si studenti budou chtít nahradit výuku, mohou tak učinit v jiné skupině téhož vyučujícího, či v jiné skupině po domluvě s vyučujícími obou skupin. Na semináři je nezbytná aktivní účast a participace studentů na výuce, splnění dílčích úkolů, včetně úkolu portfoliového. Portfoliový úkol je součástí SZZ.


Na jednom ze seminářů budete mít možnost reflektovat svoji zkušenost, ale i klást dotazy otevřeně aktivnímu řediteli.   


Výstupy z učení


Na konci tohoto kurzu student:
• zná a aplikuje základní pojmy školského a školního managementu,
• umí pracovat s aktuálními legislativními a kurikulárními dokumenty a použít je v každodenní pedagogické praxi,
• charakterizuje českou a evropskou vzdělávací politiku a diskutuje o vybraných tématech v kontextu aktuální školské legislativy,
• popíše jednotlivé články řízení třídy, školy a školství a rozpozná specifika školského a školního managementu,
• analyzuje dokumenty vnitřní a vnější evaluace vybrané školy a definuje, jak se jednotlivá hodnocení projevují v její praktické činnosti.


Osnova předmětu


- Školský management: Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Lisabonský proces, Boloňská deklarace, Memorandum o celoživotním učení). Strategie 2030+. Principy vzdělávací politiky ČR (celoživotního učení pro všechny, rovných vzdělávacích příležitostí).
- Školský management: Školská legislativa platná v ČR (školské zákony, zákon o pedagogických pracovnících). Vzdělávací soustava. Kurikulární reforma. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR. Řízení rozvojově-vzdělávacích projektů ve škole. Financování podpůrných opatření.
- Význam legislativy v profesi učitele: Základní pojmy a teorie. Školský a školní management, pedagogický management, manažerské kompetence učitele. Základní legislativa. Seznámení studentů se základními zákony a zdroji, kde je najdou. Organizační pokyny k předmětu + Informace k portfoliovému úkolu.
- Školní management: Správa, řízení a vedení školy. Organizační struktura školy. Kvalita školy a koncepce řízení kvality, autoevaluace a evaluace školy, vnitřní rozvoj škol. = Diskuse s představiteli managementu škol. Seznámení studentů s průběhem výběrových řízení na pozice učitelů/manažerů škol. Platové třídy, zařazení učitelů do platových tříd.
- Školní management: Decentralizace, autonomizace, „skládání účtů“. Škola jako učící se organizace. Zavádění inovace do škol, řízení procesu změny. Školská rada jako ústřední prvek systému správy škol.
- Pedagogický management: Kompetence učitele a třídního učitele z legislativního hlediska. Vedení třídnických hodin. Nový žák ve třídě. Učitel a mezioborový přesah jeho kompetencí. Organizace akcí souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy.
- Pedagogický management: Strategie řízení třídy - výsledky výzkumu, organizace výuky, formy moci. Organizační formy vyučování. Diferenciace výuky. Personalizované učení. Spolupráce s asistentem pedagoga.

Evaluace předmětu


Požadavky k zakončení předmětu:
●      aktivní účast a participace studentů na výuce, (a to i v případě on-line výuky se zapnutou kamerou),
●      písemné zpracování portfoliového úkolu,
●      absolvování testu (minimálně 70% správně), test formativní
●      představení výsledků své práce (portfoliového úkolu)  na seminářích v průběhu semestru,
●      plnění průběžných úkolů včetně samostudia.  


Doporučená literatura: (většinu titulů najdete dostupnou přímo elektronicky v interaktivní osnově)

Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého.
Školská legislativa: www.msmt.czwww.csicr.cz
Hamplová, D., & Katrňák, T. (2018). Na vzdělání záleží. Pearson Studium.
Keller, J., Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Slon.
Spilková, V., & Wildová, R. (2014). Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Pedagogická Orientace, 24(3).
Další v rámci konkrétních seminářů