Mediální kultura

1. lekce

Požadavky na zakončení + témata zápočtové práce

- přednáška; interaktivní osnova v ISu

- zápočtová práce; termín odevzdání práce do Odevzdávarny v ISu do 15.1.; do 12.11. je nutno domluvit se na tématu zápočtové práce (osobně či do tohoto data zaslat na e-mail)

- požadavky na práci: krátká výzkumná práce v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu?

- vlastní témata vítána (další z možností: Obsahová analýza vybraného mediálního produktu; Vliv reklamy na děti mladšího škoního věku; Návrh vyučovací hodiny mediální výchovy pro konkrétní ročník ZŠ či SŠ; Vlastní mediální prezentace vybrané politické strany/vybraných stran; Analýza reklamních sloganů; Prostředky působení a účinky virálních videí (na vybraných příkladech); Kultura veřejné debaty v ČR na příkladu uprchlické krize, Mediální komunikace vybrané strany v předvolební kampani apod.)

- zápočtová práce musí být původní; v případě citací (ať už doslovných či parafrází prací jiných autorů musí být řádně uveden zdroj); práce může být zpracována esejistickou formou

Média a zpravodajství

- "demýtizace" zpráv

- sběr zpráv

- nastolování agendy a výběr zpráv

- zpravodajské hodnoty: výskyt (frekvence), blízkost, jasnost (jednoznačnost), jednoduchost, smysluplnost („kulturní blízkost“), novost, průbežnost (kontinuita), možnost dalšího vývoje, vztah k elitním národům či státům a vztah k elitním osobám či celebritám, personalizace, negativita, souznění („očekávatelnost“), překvapení, předvídatelnost, variace

- důvěryhodnost zpravodajství a autorita média