Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2

4. Obrázková kniha, komiks a jejich role v rozvoji interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku

  • obraz jako forma komunikace s dětským čtenářem
  • význam komiksu a jeho recepce dětským čtenářem


Obrázková kniha

  • Renáta Fučíková, Pavel Čech, Petr Nikl, Petr Sís, Vojtěch Jurík „Vhrsti“, Petr Šmalec, Jean-Luc Fromental atd.


Komiks

  • Milada Rezková, David Böhm, Lukáš Urbánek, Luke Pearson, Vera Brosgolová, Jockum Nordström



Odborné zdroje


Obrázková kniha

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava (2006). Fraus slovník literárních pojmů, aneb, Co se skrývá za slovy. Plzeň: Fraus.

ŠUBRTOVÁ, Milena (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.

ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé. Praha: Libri.

URBANOVÁ, Svatava (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci: Votobia.

Meander – Nakladatelství knih pro děti [online]. Dostupné z: https://www.meander.cz/

Baobab Books – české ilustrované knihy pro děti [online]. Dostupné z: https://www.baobab-books.net/


Komiks

BOX, Toy. Komiksová učebnice komiksu. V Praze: Paseka, 2019. ISBN 978-80-7432-927-2.

KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ. V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis, 2015. ISBN 978-80-7470-113-9.

MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.

PROKŮPEK, Tomáš, Pavel KOŘÍNEK, Martin FORET a Michal JAREŠ. Dějiny československého komiksu 20. století. Praha: Akropolis, 2014. ISBN 978-80-7470-061-3.

 

Odkazy v médiích

Josef Paleček [online]. [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.palecek-art.cz/

3 minuty s ... Petr Nikl - Niklův Blázníček. In: Youtube [online]. 30. 11. 2009 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=vvJsKdUDtZ8

Petr Sís. In: Český rozhlas Radiožurnál [online]. 7. 10. 2011 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://radiozurnal.rozhlas.cz/petr-sis-6218097

Petr Sís o úspěšné výstavě, tapisérii k poctě Václava Havla a dětství s Robinsonem Crusoe. Český rozhlas Dvojka [online]. Youtube. 7. 2. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=jFJhHXTL1UY

Petr Sís představuje místnost snů a létání. DOX Prague. [online]. Youtube. 17. 1. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=3BC0r5tdTik

Karantéňan listuje... To je metro, čéče! Nejkrásnější české knihy roku. [online]. Youtube. 4. 8. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=gAQKuo4YbE0

Pedagog David Böhm - ilustrace a kresba. Scholastika. [online]. Youtube. 20. 2. 2018 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=cNg_yXEUYQM

Trailer: Hilda se vrací | Nová dobrodružství modrovlasé rozumbrady. Nakladatelství Paseka. [online]. Youtube. 22. 11. 2016 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Wyd7rHNMRKo

 

Otázky k tématu

Obrázková kniha

Charakterizujte pojem obrázková kniha/bilderbuch a význam výtvarné a textové stránky. Charakteristiku aplikujte na konkrétních příkladech Vámi vybraných autorů a jejich titulů.

Jaké rozdíly spatřovala oblast obrázkových publikací pro děti v českém prostředí a v zahraniční po roce 1989?

Jaké formy obsahuje oblast obrázkových knih pro děti? Jednotlivé formy charakterizujte.

Charakterizujte tvorbu vybraných českých autorů/autorek obrázkových knih uvedených v sylabu předmětu. Aplikujte na konkrétních příkladech jejich knižní tvorby.

Charakterizujte tvorbu vybraných zahraničních autorů/autorek obrázkových knih uvedených v sylabu předmětu. Aplikujte na konkrétních příkladech jejich knižní tvorby.

Který z uvedených autorů/autorek obrázkových knih je Vám v rámci tvorby nejbližší? Odpověď odůvodněte a konkretizujte na příkladech jeho/její tvorby.

Která obrázková kniha je dle Vašeho názoru nejvhodnější pro děti předškolního věku? Jak byste tuto knihu při práci s dětmi využili?

 

Komiks

Charakterizujte žánr „komiks“ (tematické zacílení, technické a výtvarné zpracování atd.). Charakteristiku aplikujte na Vámi vybraném knižním titulu.

Jaké jsou subžánry či formy komiksu? Jednotlivé pojmy charakterizujte a doložte na konkrétních příkladech.

Charakterizujte tvorbu vybraných českých a zahraničních autorů/autorek komiksu. Aplikujte na konkrétních příkladech jejich knižní tvorby.

Který z uvedených autorů/autorek komiksu je Vám v rámci tvorby nejbližší? Odpověď odůvodněte a konkretizujte na konkrétních příkladech jeho/její tvorby.

Který komiks je dle Vašeho názoru nejvhodnější pro děti předškolního věku? Jak byste tuto knihu při práci s dětmi využili?