4. Obrázková kniha, komiks a jejich role v rozvoji interpretačních aktivit dítěte předčtenářského věku
- obraz jako forma komunikace s dětským čtenářem
- význam komiksu a jeho recepce dětským čtenářem
Obrázková kniha
- Renáta Fučíková, Pavel Čech, Petr Nikl, Petr Sís, Vojtěch Jurík „Vhrsti“, Petr Šmalec, Jean-Luc Fromental atd.
Komiks
- Milada Rezková, David Böhm, Lukáš Urbánek, Luke Pearson, Vera Brosgolová, Jockum Nordström
Odborné zdroje
Obrázková kniha
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava (2006). Fraus slovník literárních
pojmů, aneb, Co se skrývá za slovy. Plzeň: Fraus.
ŠUBRTOVÁ, Milena (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře
pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. (2012). Slovník autorů
literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé. Praha: Libri.
URBANOVÁ, Svatava (2004). Sedm klíčů k otevření
literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a
recepce). V Olomouci: Votobia.
Meander – Nakladatelství knih pro děti [online]. Dostupné z: https://www.meander.cz/
Baobab Books – české ilustrované knihy pro
děti [online]. Dostupné z: https://www.baobab-books.net/
Komiks
BOX, Toy. Komiksová učebnice komiksu. V Praze:
Paseka, 2019. ISBN 978-80-7432-927-2.
KOŘÍNEK, Pavel, Martin FORET a Michal JAREŠ. V
panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis, 2015.
ISBN 978-80-7470-113-9.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA (2004).
Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
PROKŮPEK, Tomáš, Pavel KOŘÍNEK, Martin FORET a Michal JAREŠ. Dějiny
československého komiksu 20. století. Praha: Akropolis, 2014. ISBN
978-80-7470-061-3.
Odkazy v médiích
Josef
Paleček [online].
[cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.palecek-art.cz/
3 minuty s
... Petr Nikl - Niklův Blázníček. In: Youtube [online]. 30. 11. 2009 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=vvJsKdUDtZ8
Petr Sís. In: Český rozhlas Radiožurnál [online].
7. 10. 2011 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://radiozurnal.rozhlas.cz/petr-sis-6218097
Petr Sís o
úspěšné výstavě, tapisérii k poctě Václava Havla a dětství s Robinsonem Crusoe.
Český rozhlas Dvojka [online].
Youtube. 7. 2. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=jFJhHXTL1UY
Petr Sís
představuje místnost snů a létání. DOX Prague. [online].
Youtube. 17. 1. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=3BC0r5tdTik
Karantéňan
listuje... To je metro, čéče! Nejkrásnější české
knihy roku. [online]. Youtube.
4. 8. 2020 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=gAQKuo4YbE0
Pedagog
David Böhm - ilustrace a kresba. Scholastika. [online]. Youtube. 20. 2. 2018
[cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=cNg_yXEUYQM
Trailer:
Hilda se vrací | Nová dobrodružství modrovlasé rozumbrady.
Nakladatelství Paseka. [online]. Youtube.
22. 11. 2016 [cit. 2021-03-22]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Wyd7rHNMRKo
Otázky k tématu
Obrázková kniha
Charakterizujte pojem obrázková kniha/bilderbuch
a význam výtvarné a textové stránky. Charakteristiku aplikujte na konkrétních
příkladech Vámi vybraných autorů a jejich titulů.
Jaké rozdíly spatřovala oblast obrázkových
publikací pro děti v českém prostředí a v zahraniční po roce
1989?
Jaké formy obsahuje oblast obrázkových
knih pro děti? Jednotlivé formy charakterizujte.
Charakterizujte tvorbu vybraných českých autorů/autorek
obrázkových knih uvedených v sylabu předmětu. Aplikujte na konkrétních
příkladech jejich knižní tvorby.
Charakterizujte tvorbu vybraných zahraničních
autorů/autorek obrázkových knih uvedených v sylabu předmětu. Aplikujte na
konkrétních příkladech jejich knižní tvorby.
Který z uvedených autorů/autorek obrázkových
knih je Vám v rámci tvorby nejbližší? Odpověď odůvodněte a konkretizujte na příkladech jeho/její tvorby.
Která obrázková kniha je dle Vašeho názoru
nejvhodnější pro děti předškolního věku? Jak byste tuto knihu při práci s dětmi
využili?
Komiks
Charakterizujte žánr „komiks“ (tematické
zacílení, technické a výtvarné zpracování atd.). Charakteristiku aplikujte na Vámi
vybraném knižním titulu.
Jaké jsou subžánry či formy komiksu? Jednotlivé
pojmy charakterizujte a doložte na konkrétních příkladech.
Charakterizujte tvorbu vybraných českých a
zahraničních autorů/autorek komiksu. Aplikujte na konkrétních příkladech jejich
knižní tvorby.
Který z uvedených autorů/autorek komiksu
je Vám v rámci tvorby nejbližší? Odpověď odůvodněte a konkretizujte na
konkrétních příkladech jeho/její tvorby.
Který komiks je dle Vašeho názoru nejvhodnější
pro děti předškolního věku? Jak byste tuto knihu při práci s dětmi využili?