Vstupní informace
Milé studentky, milí studenti,
srdečně Vás vítám v kurzu "Stylistika" a těším se na osobní i virtuální setkávání s Vámi. Na následujících řádcích stručně uvádím několik podstatných informací o kurzu.
Interaktivní osnova
Tato interaktivní osnova má být především prostorem, kde se soustřeďuji jak organizační informace o kurzu, tak hlavní témata našeho předmětu. Vzhledem k omezené kontaktní výuce je interaktivní osnova pojata jinak než v předchozích letech, je podstatně podrobnější a (snad) také interaktivnější. Nicméně platí, že osnova není (nemůže a nechce být) jediným studijním materiálem - na další zdroje odkazuji v samostatné kapitole a také průběžně, předpokládá se i studium další doporučené literatury.
Osnova sestává z jednotlivých kapitol, každá kapitola obsahuje mimo jiné:
a) krátkou komentovanou prezentaci k tématu,
b) text, který se k tématu váže (povinná skripta E. Minářové tady ponechávám stranou a předpokládám, že si je i tak přečtete),
c) několik praktických cvičení, vztahující se k dané látce,
d) souhrn klíčových pojmů, kterým byste měli rozumět.
Prezenční x distanční výuka
Pokud situace neumožní pravidelné prezenční setkávání, kde se samozřejmě nabízejí jiné možnosti výuky a kde bych s Vámi rád - tak jako v minulých letech - vyzkoušel různé typy seminárních aktivit, musíme počítat s následujícím: ještě více než obvykle se posílí Vaše autonomie jako studentů (a tím pádem i zodpovědnost), a já pak jako učitel budu nevyhnutelně více směřovat k roli facilitátora či konzultanta (viz příslušná literatura v pedagogice a didaktice). O tomto distančním typu výuky se také někdy mluví jako o "řízeném samostudiu" - berme to prosím na vědomí, ale zároveň to nepřeceňme - do značné míry to pro studium na VŠ platilo vždy. V současnosti to však nepochybně vyžaduje jistou flexibilitu na obou stranách.
Pokud se nebudeme potkávat osobně ve škole, synchronně budeme mít možnost vidět se v rozhraní MS Teams pravidelně v těchto časech: ÚTERÝ OD 11.00 HODIN a STŘEDA OD 12.00 HODIN. V těchto časech se setkáme v následujících dnech (připojuji také tematický rozvrh našich setkání a termíny plnění průběžných úkolů a testů):
2. - 3. 3. úvod; organizace; stylistika jako jazykovědná disciplína; zákl. terminologie
9. - 10. 3. český národní jazyk; stylotvorné faktory; stylistika výrazových prostředků jazykových
do 15.3. první průběžný úkol + od 16.3. do 22.3. první průběžný úkol - druhá část
16. - 17. 3. stylistika výrazových prostředků kompozičních; funkční styly - úvod
23. - 24. 3. odborný a administrativní FS; prostěsdělovací styl
25.3. - 19.00-19.15 průběžný test
do 29.3. druhý průběžný úkol
30. - 31. 3. publicistický FS; řečnický FS; (sekundární funkční styly)
6. - 7. 4. výuka se již nekoná, v tomto týdnu proběhne 1. termín závěrečného testu (distančně)
(o jakýchkoli změnách Vás budu případně informovat). V těchto termínech budu k dispozici pro (do)vysvětlování látky, jakož i k organizačním otázkám; pokud připojení studenti nebudou mít konkrétní otázky, budu mít připravený výklad, případně úkoly, které bychom dělali synchronně.
Vzhledem k tomu, že při standardní výuce se studenti podepisují do prezenčních archů, prosím Vás i nyní o pravidelnou účast na setkání v uvedených termínech v libovolném čase. Prezenci, kterou si lze MS Teams generovat, si budu pro jistotu ukládat - neměli byste mít více než 1 absenci; pokud již nyní víte, že uvedené termíny a čas online setkávání Vám nevyhovují, dejte mi prosím hned vědět.
Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu
(0) aktivní účast na seminářích - minimálně 4x
(1) splnění obou průběžných úkolů ve stanoveném termínu - úkoly budou zadány v samostatném vlákně
(2) úspěšné zvládnutí průběžného testu v uvedeném termínu, případně v opravném termínu v týdnu od 5. do 9. 4. - test je třeba zvládnout na minimální hranici 70 % bodů; v případné opravě na konci semestru bude potřeba již 80 %
(3) závěrečný test (ve zkouškovém období zkráceného semestru - podle situace online nebo prezenčně) - je třeba dosáhnout 80 % bodů
ad 1) průběžné úkoly je třeba splnit řádně a včas. Přijatelné a včasné vypracování je podmínkou přístupu k závěrečnému testu.
ad 2) a 3) Oba testy se realizují v odpovědnících v ISu ve stanovených termínech; je potřeba je zvládnout na minimální bodovou hranici. Průběžný test se týká látky probrané před jeho konáním, závěrečný test ověřuje teoreticky a zčásti i prakticky znalost látky vymezené obsahem kurzu.
Na závěr mi dovolte dva citáty, které pro letošní semestr vybírám jako motta našeho kurzu:
Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…
Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.
(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)
Motto č. 2:
Aha!
Ó!
Cha-cha!
(rusky fyzik Nalimov)