Zamyslete se nad výhodami a nevýhodami sociálního pracovníka ve škole? Zkuste se zamyslet i nad dopadem na samotné učitele.
Sociální práce ve školství
Historie
- ŠSP má kořeny v Americe, kde vznikla již kolem roku 1890 (tzv. visiting teachers)
- tito učitelé navštěvovali především sociálně znevýhodněné rodiny a pomáhali dětem (pomoc byla zaměřena na všechny oblasti života)
- V roce 1921 vznikla Národní asociace pomáhajících učitelů a dnes je zavedena školská sociální práce asi ve stovce zemí
Co je to školní sociální práce?
- je považována za jednu z nejtěžších oblastí sociální práce díky různorodosti rolí, které SP zastává
School Social Work Association of America (2017) definuje školskou sociální práci následovně:
- Školní sociální práce je specializované odvětví praxe v široké oblasti profese sociální práce.
- Školní sociální pracovníci přinášejí do školského systému a školských poradenských zařízení specifické znalosti a dovednosti. Školní sociální pracovníci jsou vyškolení profesionálové, kteří mohou pomáhat v oblastech: behaviorální problémy, podpora pozitivního chování, podpora duševního zdraví, podpora studijního výkonu a třídního klimatu, konzultace s učiteli, rodiči a vedením školy, stejně jako poskytování individuálního a skupinového poradenství či terapie.
- Školní sociální pracovníci napomáhají školám naplňovat jejich poslání, kterým je vytváření prostředí pro výuku, učení se a pro získávání kompetencí a důvěry (confidence), a to zejména v těch oblastech, kde je pro dosažení úspěchu žáka/ studenta spolupráce mezi rodinou, školou a komunitou klíčová.
Školská sociální práce
Má napomáhat školám naplňovat jejich poslání, kterým je vytváření prostředí pro výuku, učení se a pro získávání kompetencí a důvěry/spolehlivosti/sebedůvěry (confidence), a to zejména v těch oblastech, kde je pro dosažení úspěchu žáka/studenta klíčová spolupráce mezi rodinou, školou a komunitou. (School Social Work Association of America, 2017 )
Modely ŠSP
- Tradiční klinický model je zaměřen na případovou práci se žákem se sociálními nebo emocionálními problémy, které mu překážejí v učení. Úkolem školního sociálního pracovníka je poskytnout služby žákovi a jeho rodině; nezaměřuje pozornost na školu.
- Model přeměny školy naopak naviguje sociálního pracovníka hledat (s pomocí dalších odborných zaměstnanců školy) řešení sociálních problémů žáků ve školním prostředí.
- Komunitní školní model je zacílen na komunity s omezenými sociálními a ekonomickými zdroji. Školní sociální pracovník se zabývá komunitou a školou jako propojenými sociálními systémy; jeho úkolem je provádět osvětu v komunitě a realizovat školní programy zaměřené na pomoc žákům.
- Sociálně-interakční model zdůrazňuje reciprocitu vlivů a intervencí, zaměřených na jednotlivé typy a kvalitu výměn (interakcí) mezi žáky, skupinami žáků, rodinami, školou a komunitou.
- Model zdůrazňující komplexitu interakcí mezi studenty, školou a komunitou. (cit. dle Tokárová a Matulayová, 2013: 470-471)
Zkuste se zamyslet nad tím jaká pozice ve škole je roli sociálního pracovníka ve školství nejblíže?
Zároveň si přečtěte jak sociální práce ve školství funguje v zahraničí. Najděte si článek, porovnání systémů např. na Slovensku, v Německu nebo Rakousku.
Sociální práce ve školách v České republice
- tomuto tématu je stále věnováno málo pozornosti
- věděčtí odborníci na ni nahlížejí jako na oblast, která není dostatečně rozvinutá - jak v praxi, tak i v odborné přípravě sociálních pracovníků, anebo v rámci vědecko-výzkumné činnosti
- pracovníci vykonávající tuto činnost spadají stále do kategorie "nepedagogičtí pracovníci"
- Školní sociální práce tak nebyla doposud institucionalizována, ale v roce 2016 vznikla Asociace školské sociální práce v ČR, která se snaží o legislativní změnu
- I samotné MPSV má zájem o toto téma a vznikla publikace s názvem: „Sešit sociální práce - Role sociálního pracovníka ve školství“ (2017),
- i Národní ústav pro vzdělávání se této oblasti věnuje v metodice od Beranové a kol. (2012) „Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce“, která je určená pro pedagotgické pracovníky
- současná legislativa však upravuje roli sociálního pracovníka pouze ve školských poradenských centrech.
Tokárová s Matulayovou (2013) pak za jádro moderní školní sociální práce považují zejména tyto činnosti:
- sociální poradenství
- případové práce
- sociálně-pedagogicky orientovaná práce se skupinou
- školní projekty
- síťování
- komunitní práce
- orientace na volnočasové aktivity
- zaměření se na rozvoj školy a inovace
- prevence násilí
- doprovázení žáků při přechodu ze školy na trh práce apod.
Zdroje
TOKÁROVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. (2013). Školní sociální pracovník. In Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, s. 470-472
BERANOVÁ, K. a kol. (2012). Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce - Metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
ZITA, J. (2008). Subjekty konstruují objekty. In J. Levická (ed.) Školská sociálna práca. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou konané 20. apríla 2006 na Fakulte zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave, FZaSP TU v Trnave, Trnava