Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Moc, bezmoc, nemoc

Klíčovou osobnostmi přednášky budou Foucault, který tvrdí, že stát se prostřednictvím svých institucí snaží ovládnout (disciplinovat) své občany. Sociální pedagogika se zde stává nástrojem moci a školy tábory vychovávajících k poslušnosti. Druhým průvodcem bude Freire a jeho přístup k pedagogice utlačovaných. U nás primárně postavenou nikoli v rovině útlaku společnosti korporacemi, ale spíše v rovině mocenských diskursů vůči konkrétním skupinám osob. Na úrovni základní škol například vůči Romům, na úrovni univerzity vůči ženám atp.

-        Lane, M. (2017). Reclaiming our queendom: Black feminist pedagogy and the identity formation of African American girlsEquity & Excellence in Education50(1), 13-24.

-        Herman, C., & Kirkup, G. (2017). Combining feminist pedagogy and transactional distance to create gender-sensitive technology-enhanced learningGender and Education29(6), 781-795.

-        Šiklová, J. (2013). Vyhoštěná smrt. Kalich. (dle vlastního výběru)

-        Šíp. R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Masarykova univerzita. (kapitoly k disciplinaci a moci)

-        Foucault. M. (2000). Dohlížet a trestat. (část dle vlastního výběru).