- Je možné vnímat předměty přímo, tj. bez zkreslení?
- Jaké jsou výhody a nevýhody používání sociálních stereotypů?
- Co je to prototyp nějaké kategorie?
- Co je to top-down zpracování informací?
Týden 6 Teorie mysli
Dobrý den,
vítejte v další lekci.
V dnešní online lekci se budeme věnovat tématu teorie mysli. Teorie mysli, navzdory svému názvu, ve skutečnosti neoznačuje nějakou vědeckou teorii, ale více méně vrozenou lidskou schopnost odhadovat, co si druzí lidé myslí, co cítí a proč udělali to, co udělali. Je to tedy typický (avšak velmi složitý) kognitivní modul.
Jedním z neodmyslitelných nástrojů učitele je pokud možno co nejrealističtější představa o tom, co se děje v hlavách žáků. Učitel musí být dobrým (lépe nadprůměrným) znalcem lidské povahy. Učitel současnosti si nevystačí s vrozenou teorií mysli, jakou má psychologicky neškolený člověk. S tzv. selským rozumem o tom, co se děje v mysli žáků si prostě nevystačí. Musí si svoji vrozenou a intuitivní teorii mysli "osvítit" studiem soudobých psychologických teorií. V tom studentu PdF pomáhají všechny psychologické kurzy v rámci tzv. společného základu. To, že v tomto kurzu probíráme téma teorie mysli podrobněji, má za účel studenta upozornit na to, že součástí jeho profesní výbavy bude schopnost budovat si odbornou představu o mentálním stavu každého jednotlivého žáka.
V prezentaci je popsáno, jak se teorie mysli u dětí vyvíjí od batolecího věku, ale počátky jejího vývoje můžeme spatřovat již v prvních komunikačních aktech dítěte. To, co víme o ostatních (tedy naše teorie mysli), se dále prohlubuje během školní docházky a pokud je to umožněno, vyvíjí se (díky vysokoškolskému vzdělávání a díky samostudiu) i během celého lidského života. Dalo by se říci, že teorie mysli se dále rozvíjí v tzv. laickou teorii osobnosti. Teorie mysli i složitější laická teorie osobnosti jsou nástroji na vytvoření konkrétních reprezentací jednotlivých osob důležitých v našem životě: my ve své mysli máme mentální "kopii" svých rodičů, sourozenců, učitelů, sousedů, partnerů, herců, politiků. Učitelé nadto mají ve své mysli také mentální "kopie" svých žáků. S těmito mentálními "kopiemi" mj. vedeme dennodenní vnitřní rozhovory. Právě tímto vnitřním dialogem se sebou samými a také se zmiňovanými vnitřními postavami tříbíme svoje nitro a mentálně se vyvíjíme. Celá řada psychických obtíží má svůj odraz v tomto vnitřním dialogu (v jeho typickém průběhu, v typických postavách, v typických poruchách plynutí atp.).
Když pozorujete herce ve filmu, dokážete poznat na co myslí?
- S jakými mentálními pojmy (mentálními slovesy) disponuje teorie mysli dětí v první třídě ZŠ?
- Dokážou děti v předškolním věku zdárně projít Testem tří kopců?
- Jak se jmenuje celá skupina experimentálních úkolů pro děti, které posuzují vývoj jejich teorie mysli?
- Jak konkrétně tuto znalost uplatníte při práci s dětmi?
- Napadá vás, jaká specifika se mohou u teorie mysli objevit např. u dětí s autismem?
V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde:
Budeme se snažit reagovat co nejpružněji.
Zajímavé, rozšiřující zdroje