Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Inkluzivní trendy

Obsah lekce

Integrace vs. Inkluze, bio-psycho-sociální model funkčnosti, inkluzivní trendy v etopedii, nálepkování, relativita posuzování chování, orientace na prevenci 

Inkluze

Inkluze vs Integrace

Bio-psycho-sociální model funkčnosti

Postižení jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije

  • Nedostatek vzdělání = bariéra dobré kvality života
  • Žáci s PCHE jsou skupinou nejvíce ohroženou vyloučením ze školy
  • Nedostatečný školní výkon má negativní dopad na sebepojetí
  • Negativní vliv na postoje učitelů a spolužáků
  • Jejich výuka je učiteli považována za obtížnou
  • Projevy v chování jsou považovány za bariéru v efektivním vzdělávání

Děti s PCHE jsou ohrožené vyloučením ze vzdělávání, a tím je ohrožována také kvalita jejich života v dospělosti


Inkluzivní trendy v etopedii

Na dítě pohlížíme v zorném uhlu jeho:

  • Perspektivy
  • Posilování edukačních příležitostí

V pedagogickém procesu se snažíme vylučovat jakékoliv překážky, které by mohli bránit v naplňování potencialit dítěte v jeho cestě k dospělosti a nezávislosti.

Zamyslete se...
Kde by mělo být stěžejní působení etopedické praxe?

Nálepka jako bariéra socializace

Nálepka (label)

  • Označení dítěte, za dítě problémové, těžce zvladatelné…
  • Odklání pozornost od příčiny k „symptomu“
  • Negativní vliv na sebepojetí dítěte

Relativita posuzování chování

Při posuzování chování vycházíme z jeho srovnání s normou. Pokud je chováni odlišné od normy (negativně), je považováno za problémové. Chování ovšem ovlivňuje mnoho faktorů:
  • Interaktivní vlivy
  • Sociokulturní standardy
  • Sociální kontext životní situace jedince


Interaktivní vlivy

Subjektivní dimenze posuzování
  • Chování dítěte reaguje na interakci s jeho okolím --> problémové chování může být důsledkem této interakce

Vnější dimenze
  • Problémy v chování jsou spojovány s negativními osobnostními vlastnostmi
  • Vina se hledá v dítěti à vztah s negativním nábojem
  • Negativní signály z okolí umocňují v dítěti pocity nejistoty v sociálních vztazích

Sociokulturní standardy

Normy komunity, ve které jedinec žije

  • Ovlivňují přijímaná a uznávaná pravidla
  • Rozpor mezi normami rodiny (komunity) a normami širší společnosti
  • Porucha chování jako rozpor/konflikt mezi odlišnými normami a očekáváními 

Sociální kontext životní situace jedince

Porucha chování jako důsledek narušení v celkovém sociálním  systému
  • Nevhodná, nevyhovující nebo ohrožující životní situace
  • Dlouhodobý/přechodný stav
  • Porucha chování v kontextu způsobů, jakými se s jedincem jedná a jak k němu přistupuje okolí
  • Úprava životní situace jako intervence


Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.