Legislativní
rámec vzdělávání, cílová skupina ve školním zákoně, cíle poradenství, principy, zásady poradenské práce, úkoly třídního učitele jako poradenského pracovníka, výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Podpora žáků s poruchami chování v inkluzivním prostředí
Obsah lekce
Systémový rámec vzdělávání
- Škola je místem, které vytváří dítěti příležitosti pro rozvoj jeho kompetencí v kognitivní, citové i sociální oblasti
- Škola je také místem, které naplňuje státní politiku vzdělávání
- Státní
politika vzdělávání
se naplňuje na úrovni:
- Státu (úkoly dané legislativním rámcem a kurikulárními dokumenty)
- Regionu (úkoly spojené s regionálními specifiky a potřebami)
- Školy (úkoly spojené s žáky, které vzdělává)
- Celoevropským trendem je individualizace výuky a zapojování všech žáků do škol hlavního vzdělávacího proudu
- Na základě toho vytváří stát ve školském systému rámcové podmínky pro společné vzdělávání
- Tento systémový rámec je ukotven v oblastech:
- Ve státní politice vzdělávání
- V legislativě
- V kurikulárních dokumentech
Státní
politika vzdělávání
- Formulovaná v Bílé knize
- Ve vztahu k žákům s PCHE:
- Vzdělávání se nevztahuje pouze k vědění a poznávání
- Ale i k osvojování sociálních a dalších dovedností, duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku
- K emocionálnímu a volnímu rozvoji
- Ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti a tím i na trhu práce
Cílová skupina
ve školském
zákoně
- Školský zákon 561/2004 Sb. definuje skupinu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, kteří jsou do vzdělávání začleněni s větší nebo menší mírou podpory (odvíjí se od předepsaných procedur)
- Určení podpory závisí na více okolnostech, základním kritériem je však charakter bariéry, kterou žák v přístupu ke vzdělávání vzhledem ke svému postižení má
- Do skupiny žáků se SVP patří také žáci s poruchami chování; spadají do dvou základních skupin:
- Žáci se sociálním znevýhodněním
- Žáci se zdravotním postižením
Poradenství ve školách hlavního
vzdělávacího proudu
- Poradenství ve škole je v širším slova smyslu zaměřeno na všechny žáky
- Obecným cílem poradenské práce ve škole je:
- Podpora žáka v jeho osobnostním rozvoji
- Pomoct žákovi zorientovat se ve svých vzdělávacích možnostech
- Pomoc žákovi kompetentně se rozhodovat o svých vzdělávacích perspektivách
- U žáků se PCH rozeznáváme také cíle specifické:
- Pomoc žákovi orientovat se ve své životní situaci, které mu způsobuje problémy
- Prolomit z pohledu žáka neřešitelnou situaci, které blokuje jeho výkonové a rozvojové potenciality
- Nastartovat intervenční procesy – připravit žáka pro intenzivní práci na změně
Zásady
poradenské práce
- Vždy sledovat prospěch žáka – učitel by neměl nikdy zneužít žákovo důvěry
- Neznevažovat názory žáka
- Průběžně se ujišťovat, že žák porozuměl smyslu sděleného
- Uzavírat dohody se žákem
- O závěru poradenského rozhovoru
- O dalších postupech řešení problému (pravidla, opatření, postupy…)
K zamyšlení
I velmi problémový žák je ochoten podřídit se dohodnutým pravidlům, pokud vnímá svoje postavení ve vztahu jako významné, partnerské a pokud se k postupům osobně zaváže (participace dítěte na změně)
Školní
poradenství
- Probíhá na dvou úrovních:
- Úroveň třídy
- Třídní učitel
- Úroveň školy
- Výchovný poradce
- Školní metodik prevence
- Speciální pedagog (volitelná pozice)
- Školní psycholog (volitelná pozice)
Třídní
učitel jako poradce
- Výuka
- Administrativa
- Zodpovědnost za rozvoj každého žáka
- Individuální podpora a vedení
- Poradenská činnost směřuje k:
- Žákům
- Rodičům a kolegům a vedení školy pouze formou konzultací a spolupráce na případu jednotlivého žáka
- Pozornost se soustředí na žáka samotného, jeho osobnostní vlastnosti, chování a sociální prostředí
- Žák s PCHCE:
- Učitel sleduje žáka v různých situacích ve školním prostředí. Může si vytvářet také modelové diagnostické situace. Cílem diagnostiky je:
- Identifikace potíží a jejich souvislostí
- Po určení hlavních potíží se rozhoduje společně se žákem a jeho rodiči pro postupné kroky intervence
- Učitel musí také analyzovat vzdělávací možnosti a perspektivy každého žáka a zahrnout je do intervenčních strategií
Výchovný
poradce
- Je vybírán z řad pedagogů, ustaven ředitelem
- Úkoly:
- Koordinuje poradenské nabídky a aktivity
- Zajišťuje kontakt školy z externími poradenskými institucemi
- Je konzultantem pro hledání intervenčních opatření ve vztahu k učitelům i vedení školy
- Poradenská činnost směrem k žákům:
- Profesní poradenství
- Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací (žáci s PCHE/v riziku)
- Konzultace pro třídního učitele
- Shromažďování údajů o žákovi
- Hledání cest pro zefektivnění strategie učení
- Hledá cesty spolupráce s dalšími odborníky
- Koncipuje intervenční strategie v systému školy
Školní
psycholog a speciální pedagog
- Nejsou na každé školy
- Důležité poradenské role pro efektivní inkluzivní vzdělávání
- Úkoly:
- Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek
- Minimalizace výchovných a vzdělávacích problémů prostřednictvím práce s nimi a s jejich učiteli
- Ve vztahu k žákům s PCHE a v riziku:
- Identifikace problému
- Přímá podpora žáka, vytváření optimálních podmínek pro školní práci žáka
- Pozorování v edukačním procesu
- Analýza sociálního prostředí žáka
- Individuální diagnostika
- Na základě získaných dat vytváří intervenční programy, které také s žáky realizuje, nebo je doporučuje třídnímu učiteli
Literatura
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.