Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Cílové skupiny etopedie

Opakování - vývoj poruchy chování podle Bowera
  1. Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností
  2. Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace
  3. Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek
  4. Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá při dobré školní docházce upravit a jedinci se ještě dá pomoci navázat pozitivní sociální vztah
  5. Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžadují segregaci a intenzivní intervenci a rehabilitaci
Obsah lekce

Cíle edukačního procesu, děti bez výraznějších problémů v chování, děti v riziku „At-risk Youth“, děti v riziku, děti s problémy v chování, děti s poruchami chování a emocí, rizika na cestě k dospělosti

Cílové skupiny:

  • Děti bez výraznějších problémů
  • Děti v riziku
  • Děti s problémy v chování
  • Děti s poruchami emocí a chování

1. Děti bez výraznějších problémů v chování 

  • Co nejvíce z dětí v „běžné populaci“
  • Pomoci jim, aby tam zůstaly (v tomto ohledu je i „běžná populace“ cílovou skupinou etopedie)
  • Pomoci jim, aby se tam dostaly 
  • Praxe spočívá v preventivních aktivitách a opatřeních
    • preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy...),
    • eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí

2. Děti v riziku („At-risk Youth“) 

  • Děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální
  • Odolnost dítěte vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují
  • Koncept resilience
  • Praxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství

Triáda rizikových faktorů – rizika jako bariéra na cestě k dospělosti

Specifika rizikových faktorů
  • Rizikové faktory se na sebe nabalují a jejich negativní působení se umocňuje i s jejich počtem
  • Určité negativní a destruktivní projevy jsou výsledkem rozdílných i propojených skupin rizikových faktorů
  • Rizikové faktory se mohou kombinovat a vzájemně ovlivňovat

Rizika spojená s osobnosti dítěte 

Váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost patří sem:

  • Fyzická – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění
  • Psychická – temperament, hyperaktivita, nízká inteligence, nízká sebeúcta, nedostatek empatie, egocentrismus, nízká schopnost řešit problémy ...
  • Sociální – absence klíčové osoby, institucionální péče/výchova...

Rizika spojená s rodinou dítěte 

  • Rodinná konstelace – neúplná, početná rodina, nepřítomnost otce, nezletilá matka, dlouhodobá nezaměstnanost rodičů
  • Narušené rodinné prostředí – povaha interakcí v rodině, míra sporů, domácí násilí, disharmonie, negativní interakce s okolím, psychiatrická onemocnění
  • Špatný rodičovský vzor – kriminalita, antisociální chování, zneužívání návykových látek
  • Výchovný styl – nedostatečné vedení nebo naopak tvrdá výchova, nedůslednost nebo přehnané lpění na pravidlech, zanedbávání, týrání, nezájem, odmítání dítěte

Rizika spojená se školou 

  • Školní neúspěch, nepřiměřené nároky, pozice „outsidera“, nedostatek příležitosti k učení
  • Slabá vazba na školu
  • Nevhodné kázeňské prostředky, zaměření na chybu
  • Škodlivá vrstevnická skupina, agrese jako norma
  • Šikana, odmítání vrstevníky, sociální vyloučení nebo izolace

Rizika spojená se sociální sítí a společností 

  • Socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění, špatné životní podmínky
  • Násilí a kriminální činnost v okolí, agrese jako přijatelná reakce na frustraci
  • Kulturní normy, znázornění násilí v médiích
  • Nedostatek podpůrných služeb
  • Obchodování s dětmi, válečné konflikty,
  • Sociální nebo kulturní diskriminace


3. Děti s problémy v chování a s poruchou chování 

Důsledky dlouhodobých problému v chování 

  • Individuální – negativní vliv na charakter dítěte, který daná situace formuje, motivace, hodnoty, zvyky...
  • Sociální–„zrcadlové Já“ –druzí „ukazují“ jak má vnímat sebe sama; podle toho volí další chování; problém navazování uspokojivých sociálních vztahů
  • Životní perspektiva –vliv na školní úspěšnost, bariéra úrovni vzdělání odpovídající schopnostem, vyloučení ze vzdělávání
Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.