Vzhledem ke stále intenzivnější proliferaci médií do běžného života, nabývá mimořádné důležitosti reflexe kým, proč a jak jsou média používaná a s jakými účinky se to pojí. Mediální psychologie nabízí určitý úhel této reflexe. Jedná se o poměrně nový obor, jenž je ze své podstatě interdisciplinární – rozkročený mezi mediálními studiemi a psychologii a využívající teoretický a empirický aparát obou. V případě mediálních studií navazuje zejména na tzv. výzkum mediálních účinků. V případě psychologie je dominantní vliv sociální psychologie, ale také kognitivní, vývojové a ve stále větším měřítku i neuropsychologie či (mezi)kulturní psychologie.
Tento kurz poskytne úvod do mediální psychologie a do témat, jimiž se nejvýrazněji zabývá. V kurzu tak budou diskutována jak mediální témata, tak psychologické koncepty, které je možné pro vysvětlení těch témat použít. Důraz bude kladen na současný stav oboru (diskutovat tak budeme více témata kolem digitálních médií a méně kolem klasických médií) a společensky aktuální témata.
Čas a místo: čtvrtek 8:00-9:40, P52
Ukončení: zkouška
Vyučující:
doc. Mgr. Lukas Blinka, Ph.D. et Ph.D.
Mgr. et Mgr. Marie Bedrošová, Ph.D.
Organizace kurzu a dotazy: Mgr. et Mgr. Marie Bedrošová, Ph.D.
marie.bedrosova@mail.muni.cz
POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU
1) Seminární práce
Termín odevzdání seminární práce (tj.
nahrání do odevzdávárny): 14.5.2022. Odevzdání seminární práce je nutné
pro připuštění ke zkoušce.
Nevyhovující práce budou vráceny
k přepracování (a to pouze jednou), přepracovaný text je třeba nahrát do
odevzdávárny do týdne od vráceni.
Dvě možné podoby seminární práce: Studenti si vyberou jedno
z následujících zadání a zpracují jej.
(a) Report z výzkumných studií (kdo, jak, co zjistil a co z toho
vyplývá) shrnující relevantní informace k vybranému tématu. Používejte
odborný jazyk. Mělo by se jednat o ucelený text, ne o výpisky. Na úvod
představte výzkumné téma či problém, který budete adresovat vybranými
výzkumnými studiemi. Reflektujte jejich výsledky, včetně možných limitací. Na
závěr poskytněte syntézu představených zjištění. Odevzdávárna zde.
(b) Popularizační článek (novinový nebo populárně časopisecký
článek) představující vědecké téma veřejnost a shrnující relevantní informace
z výzkumných studií, které se tématem zajímají. Používejte jazyk přístupný
veřejnosti, všechny odborné termíny a koncepty srozumitelně představte. Ve
článku můžete využít také obrazové materiály, ilustrační grafiku, rozhovory
s odborníky na dané téma apod., které veřejnosti téma srozumitelně
přiblíží. Ačkoliv se jedná o popularizační text, i v něm je třeba správně
citovat a odkazovat na zdroje. Odevzdávárna zde.
V obou případech
se bude jednat o text, ke kterému využijete alespoň 3 empirické
články vědeckých časopisů, které jsou buď na Web of Science (tedy
časopisy, které mají tzv. Impact Factor), nebo v databázi Scopus a
které jsou na některé z témat probíraných v kurzu. Rozsah textu bude mezi
3600 a 7200 znaků (bez mezer), včetně referencí.
2) Zkouška. Zkouška bude mít podobu testu
s otevřenými i uzavřenými otázkami.
Hodnocení
zkoušky:
A:
100-92 %
B:
91-84 %
C:
83-76 %
D:
75-68 %
E:
67-60 %
F:
59 % a méně
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
People using various media, realistic. Made with dream.ai