Pedagogická a školní psychologie II
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
Pedagogická a školní psychologie II

Rozvrh a důležité organizační informace


Přednáška & cvičení: sudé čtvrtky; 8:00 - 11:40

Pro kurz je vyčleněna učebna U53. Aktuálně se počítá s prezenční výukou v průběhu celého semestru, s výjimkou prvního setkání (21. září 2023), které se vzhledem k dokončovacím pracím při rekonstrukci budovy FSS uskuteční on-line na platformě zoom. O případných dalších změnách v průběhu semestru (např. změna pořadí jednotlivých přednášek atd.) budou studenti informováni hromadným e-mailem; takové změny budou navíc průběžně zaneseny do této osnovy a barevně zvýrazněny.


Vyučující

  • doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (garantka předmětu)
  • Mgr. Miroslav Bielik, DiS, B.A.
  • Mgr. Petra Pátková Daňsová
  • Mgr. Martin Pírko
  • Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
  • Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.


Harmonogram


21.9.2023Úvodní informace ke kurzu. Krátké úvodní setkání, zaměřené na sdělení informací organizačního charakteru a případné dotazy. (Portešová)
Základy dynamické diagnostiky ve školním prostředí.  Ve výuce budeme diskutovat možnosti a meze většinových přístupů k diagnostice. Zdůrazníme propojení na širší teoretický rámec vývojové vědy. Představíme dynamickou diagnostiku jako jeden z alternativních způsobů zjišťování kognitivních funkcí, který reaguje na některé z limitů klasických přístupů. (Bielik)
Důležité: Toto setkání proběhne on-line na odkazu: https://cesnet.zoom.us/j/9372338651
5.10.2023Legislativní aspekty práce školního psychologa. Předpisy pro zohlednění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich aplikace v praxi. Další legislativní pravidla důležitá z pohledu školního psychologa - informovaný souhlas s poskytováním poradenských služeb, pravidla pro předčasné nebo naopak odložené zahájení školní docházky, předpisy upravující spolupráci s dalšími subjekty mimo systém školství atd. (Straka)
19.10.2023Krizové situace ve škole. Základní typy krizových situací a jejich specifika. Nastínění vhodných intervenčních postupů, týkajících se jak jedinců (žáků, pedagogů), tak celých třídních kolektivů či školy jako celku. Následná práce s traumatem v dlouhodobější perspektivě. (Šamánková).
POZOR: výuka tohoto bloku se nebude konat na FSS, ale v prostorách psychologické poradny ŠIPKA, Jezuitská 3, Brno (1. patro).
2.11.2023Práce školního psychologa na škole v sociálně vyloučené lokalitě. Prezentace prostředí konkrétní vyloučené lokality s ohledem na fungování školního poradenského pracoviště. Specifika diagnostiky a intervencí v práci se sociálně znevýhodněnými dětmi.  Konkrétní kazuistiky žáků a hledání postupů pro optimální diagnostiku jejich potíží a následné řešení jejich problémů. (Pírko)
16.11.2023Diagnostika třídních kolektivů. Nejčastější důvody pro diagnostiku třídních kolektivů, vhodné postupy a možná rizika. Dostupné metody používané v praxi a jejich interpretace. Komunikace výsledků skupinové diagnostiky (rodičům, samotným žákům, vedení školy) a další práce s těmito zjištěními. (Pátková Daňsová).
30.11.2023Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa.  Šikana ve školním kolektivu, kyberšikana a bezpečí dětí na základní škole, šikana učitele. Vývoj šikany, znaky, formy, možnosti včasné identifikace (sociometrie). Prevence a intervence při výskytu šikany, práce s obětí, s agresorem, s třídním kolektivem. Agresivní chování z hlediska vývojových stádií dítěte. Příklady z praxe. (Pátková Daňsová)
14.12.2023Diagnostika v práci školního psychologa. Přehled jednotlivých kontextů, ve kterých může být diagnostika z pozice školního psychologa užitečná (screening poruch učení, diagnostika vztahů ve třídě, klimatu školy, kariérové poradenství, individuální poradenská práce atd.). Představení několika konkrétních diagnostických metod s ukázkami jejich praktického použití.  (Pírko)

Prezentace z jednotlivých přednášek budou vloženy v příslušných složkách ve studijních materiálech v ISu, předpokládá se jejich průběžné studium v průběhu semestru, z obsahu prezentací budou (vedle obsahu povinné literatury) vycházet otázky v závěrečném zkouškovém testu.


Literatura


Základní


  • Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
  • Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
  • Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2012). Metody a postupy poznávání žáka. Wolters Kluwer.


Rozšiřující


  • Braun, R. (2014). Pedagogicko-psychologická diagnostika. PedF UK.
  • Čapek, R., Navarová, S., & Ženatová, Z. (2017). Žák v krizové situaci. Raabe.
  • Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.
  • Felcmanová, L., & Habrová, M. (2015). Katalog podpůrných opatření: Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. UPOL.
  • Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Hanex.
  • Matějček, Z. & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Grada.
  • Matoušek, O. (Ed.) (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Portál.


Podmínky ukončení kurzu


Účast na výuce - povoleny 2 absence v průběhu semestru.

Písemná zkouška - prezenčně v učebně na FSS, předpokládá se administrace a vyplnění zkouškového testu na počítači; Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací.

Předchozí
Následující